Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frode Myrheim

[#83298] Flygaren Tryggve Gran

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

På Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Tryggve_Gran er det nemnt at flygaren, forfattaren og polfararen Jens Tryggve Herman Gran skal vera født 20. januar 1889 i Bergen. Eg kan derimot ikkje finne honom som døypt i nokon av kyrkjebøkene for Bergen. Er det nokon som kan vera til hjelp her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kurt Østbye

I Folketellingene for 1900 og 1910 er det en Trygve Gran Kroepelien i Bergen, men han er ført med fødeselsår 1891 i begge tellingene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Han er begravet ved Fjære kirke i Grimstad - oppført (uten datoer) som major f 1899 - d 1980.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Upps, skrivefeil: 1889!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Det er greitt nok at Trygve er oppført i denne databasen, men så er spørsmålet mitt. Kor har dei denne innføringa frå? Han er ikkje innført i Domkirka. Det er nemleg ingen dåp i Domkirka 24. august. Er det nokon som kan vise til innføring i originalen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

I FT 1891 for Bergen står det at han er født 1888, men ikke hvor Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Her er lenken til dåpen i 1888!!! Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars... (7) det står at fødestedet er Bergen By...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

rneJa jeg så det til slutt, og jeg fant også dåpen hans i 1888, men du var raskere :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Har rettet datoen i artikkelen i Wikipedia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt pinligt, men selv store norske leksikon har feil fødselsår.... Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Dette kan kanskje hans sønn, Herman G. kommentere? Jeg regner med at det er familien selv som har gitt opplysninger til gravstøtten (som altså i følge Dis' gravminner viser f. 1889).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

T.o.m. hans egen studentbiografi fra 1935 har f.dato 20-1-1889.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kurt Østbye

Har noen funnet denne familien i FT 1900 og 1910 ?Den Trygve Gran Kroepelien jag fant i de to tellingene var sønn av Jacob og Dagny Kroepelien, og alstå ikke rett person.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

På gravsteinen står : Major Tryggve Gran. 1889-1980. Får ikke til å legge inn bildet av den ustelte grava

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kurt Østbye

Kan dette være kona Caroline Sofie Gran (født Ohlberg) i FT 1910 ?Sofie Gran 1848.05.07 Chr. hm enke fors. sig selv mt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Eg såg ikkje at databasen har rett år, nemleg 1888. Eg ber om orsak for det, men det er jo litt rart dette her. Elles er den eldste dottera, Johanne, som er nemnt i folketeljinga i 1891 (sjå 7) ikkje frå ekteskapet med Jens Gran, men med eit ekteskap med cand. jur. Johan Koren[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5777&idx_id=5777&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Denne Johan Koren må ha døydd ein gong i perioden 1872-1875, da Karoline Sofie no var gift med Jens Gran i Askøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Ut i frå fødselsår og dato 5. juli 1848 i 1910-teljinga (7)samt søk i Familysearch ser det ut til at Karoline Sofie er ei dotter av Real Olsen Olberg og kone Lina. Karoline Sofie er født 7. mai og døypt 16. juli 1848 i Gamle Aker kyrkje Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jarl V. Erichsen

Sønnen Hermann er vel i tillegg til å være sønn også farens biograf. Boka må vel gi opplysninger om dette. - Jarl -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.