Gå til innhold
Arkivverket

[#83328] Servise-spørsmål


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Sidan det er så mykje fagkunnskap på alle felt her tillet eg meg å spørje om det er nokon som har opplysningar om dette serviset. Det står Rosenthal, Selb Bavaria, under det, saman med nummeret 181. Det er alderen vi lurer på, verdien er underordna.Norsk Rosenthal kan ikkje hjelpe oss. Det er alltid like spennande å sjå om ein får bildet på plass -

bilete10707.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Er dette til noe hjelp ? Rosenthal Germany Rosenthal Porcelain - Selb, Bavaria, Germany Ca. 1953 to present 22 of 47 Prev NextRosenthal Germany Mark - Ca. 1953 to present -Pamela Wiggins This is one of many marks used by Rosenthal on various lines. The same crown mark without the word Germany below dates from 1907-1956. (Reference: Kovels' New Dictionary of Marks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk - då skal vi i alle fall vere etter 1907, så vidt som eg kan forstå! Før 1950 må det vere, fordi visse medlemmer i familien hugsar at det 'alltid' har vore der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Har Rosenthal selv i heimen, så interesse for de gamle serviser også. Om ikke agenten i Norge gidder å ta kontakt med tyske produsenten, så ta kontakt firmaet selv så får du sikkert eksakt årstall for produksjonen.http://www.rosenthal.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ellers må jeg få lov til å anbefale ukebladet Hjemmets antikk-ekspert Ellen Ørnes. Hun tar imot spørsmål om alder og verdi på gamle gjenstander, og svarer i bladet. Det er bare å sende et brev med foto (som ikke blir returnert) og det du har av opplysninger, eller en epost med bildefil og opplysninger til ukebladet Hjemmet, 0441 Oslo, eller hjemmet-spoross@hm-media.no. I dette tilfellet tar det nok lenger tid å vente på svar fra Hjemmet enn å ta kontakt med produsenten selv. På den annen side honoreres spørsmål som kommer på trykk, med tre skrapelodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Rosenthal-servise har ofte to kompenenter i navnet: Form og dekor. Denne formen tror jeg er Isolde. Dekoren kjenner jeg ikke igjen.På http://www.antikboden.net/porslin_-40tal.htm er Isolde-formen på linje 20. På linje 18 er Maria-formen med en dekor som ligner - jeg klarer ikke å se hvis den er identisk.En gammel venn av mine foreldre hadde Isolde-formen på sitt 'bryllupsporselen'. Hun giftet seg sirka 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, fløyte/sukker-settet du viser til på linje 20 er då faktisk heilt likt i forma. Mønsteret på linje 18 er også veldig likt, men kanskje litt skarpare i konturane.Det er ei gåte for oss kvar serviset kan kome frå; foreldra våre gifta seg i 1945, og dette er altfor stort til å kunne vere ein bryllaupspresang i ein landsens familie like etter krigen.Besteforeldra, som også har budd i same huset, gifta seg i 1908, og tilhøyrde på den tida ein nokså 'ubemidla' familie som neppe har hatt råd til så luksuriøse ting som eit servise som knapt kan brukast; dei fekk heller ikkje betre råd seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.