Gå til innhold
Arkivverket

[#83360] Giftemål og etternavn på slutten av 1800-tallet


Gjest Sverre Medalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Medalen

Jeg har kommet over en familie med 6 unger hvor far er svensk og mor er norsk. De står oppført i folketellingene for 1900 og 1910 og i diverse kirkebøker ifm. dåp av ungene.Det merkelige er at foreldrene aldri står oppført med samme etternavn, som om de ikke var gift. Kan det være riktig? Jeg trudde kanskje at slike familieforhold tilhørte vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg veit ikkje kven du pratar om, men tek ein 'råsjans' på at etternamnet til mora er eit patronym, som viser namnet til faren hennar - i dagleg bruk var vel helst gardsnamnet nytta som etternamn, eller ættenamnet til mannen - om dei ikkje budde på nokon gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Om paret ditt var gift eller ugift, vil fremgå av folketellingene og kirkebøkene ved barnedåp.Tre av mine oldemødre ble gift før 1910, men alle tre står oppført med sitt pikenavn/patronymikon i 1910-tellingen, enten med -datter eller -sen som endelse. Noen steder, særlig på landet, holdt de gamle navneskikkene seg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.