Gå til innhold
Arkivverket

[#83384] Even Olsen, Eidsberg


Gjest Jan Ivar Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Kjenner noen opprinnelsen til den 23 år gamle 'Even Olsen Krøsbye' som 28.3. 1826 ble gift med Thore Rasmusdatter i Eidsberg? Ved deres fem barns dåp 1826-1837 bodde de på hhv. Nordre Fjeld, Aasgaard, Baggeraanaasplads og under Raanaas. 'Even Olsen Krøsbye' tør være identisk med den 62 år gamle enkemannen (Thore døde i 1862 på Fonningsrud) 'Even Olsen Delingsrud' (under Fonningsrud) som døde 15.7. 1866 i Eidsberg. En 'Jens Olsen Raanaasplads' rapporterte dødsfallet. En pussighet er at EO ikke lar seg finne i folketellingen for 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg jobbet med denne personen for en annen for noen år siden. Jeg fikk ingen tilbakemelding om hun klarte å finne ut av det, men jeg legger ved det jeg fant av informasjon den gangen. Hvis du eller andre klarer å finne om dette er den riktige Even, hadde det vært fint om resultatet ble lagt ut her.Dette er hva jeg skrev den gangen: Det har ikke vært så lett å finne ut av Even Olsen fordi det finnes motstridende opplysninger om ham, men jeg tror det nedenfor kan være et utgangspunkt for videre undersøkelser (jeg har ikke funnet noe som tyder på at han er født i Eidsberg): Innflytting til Eidsberg fra Rakkestad 1826: Even Olsen Skjøllerud, 21 år Østfold fylke, Eidsberg, Klokkerbok nr. 1 (1814-1831), Innflyttede 1826, side 317. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019050146.jpg>LenkeNår en ser på utflyttingen fra Rakkestad er alderen oppgitt til 30 år: Nr. 75, 1826 Dreng Even Olsen Skjøllerud 30 år, til Melleby i Eidsberg: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1841), Utflyttede 1826-1828, side 265. LenkeDet er merkelig med denne aldersforskjellen som er oppgitt ved utflyttingen fra Rakkestad og innflyttingen til Eidsberg, men konfirmasjonen nedenfor oppgir jo dåpsdagen. Det er ikke så mange som heter Even Olsen, og jeg tror dette er hans konfirmasjon i Rakkestad: 15.10. 1820, Nr. 20 Even Olsen Gabestad, døpt 18 Aug 1805, foreldre Ole Bergersen Langsrud og Ingebor Ingebretsdtr. Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Konfirmerte 1820-1821, side 540-541. LenkeLangsrud er i Trøgstad. Da er dette hans dåp (nesten nederst på høyre side): Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Fødte og døpte 1805, side 66. LenkeForeldrenes vielse 20.10. 1801: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Ekteviede 1802, side 146. Lenke Faren kalles ved vielsen for Ole Bergersen Trøgstad. Det betyr at han ved vielsen bodde på prestegården, og vi finner ham der ved folketellingen 1801: Ole Bergersen, 22 år, tjener, ugift: Lenke Ingebor Embretsdtr./Ingebretsdtr. er hjemme på Haugen ved folketellingen i 1801: LenkeOle og Ingeborg hadde et barn før de fikk Even: Berger Olsen, døpt 21.11. 1802: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Fødte og døpte 1803, side 59. Lenke Berger Olsen er ikke konfirmert verken i Trøgstad, Eidsberg eller Rakkestad. Jeg har ikke gått gjennom listene over døde.Ingeborg/Engeborgs dåp 13.2. 1774 i Trøgstad (omtrent midt på høyre side): Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 4 (1750-1784), Fødte og døpte 1774, side 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Mange takk for svar og interesse. Jeg har tidligere funnet en attest på denne EO i Eidsberg prestearkiv: 'Ungkarl Even Olsen Lykke, 21 Aar gammel, nu tienende paa Kaaen i Rakkestad Præstegield, var sidste Gang en Giæst ved Herrens Bord i Trønborg Kirke den 3die Søndag efter Paaske i nærværende Aar. Om hans Forhold vides intet usømmeligt, hvilket herved bevidnes af Edsberg Præstegaard den 27de October 1817. J. Holmboe.' Derpå er tilføyd: 'Ovennævnte Ungkarl Even Olsen, som her i Menigheden tjente sidst paa Gaarden Skjøllerud og altiid har opført sig vel, skal nu være i Tjeneste paa Gaarden Mellebye i sin Fødebygd Edsberg, har sidste Gang gjested Herrens Hellige Nadver den 21ste Mai d.A. Han er frie fra offentligt Ægteskabsløfte. Rakkestads Prgrd., den 24de Octbr. 1826. Aschehoug.'På denne bakgrunn må vi nok utelukke at 'Even Olsen Skjøllerud' ble født i Trøgstad. (Grunnen til at Eidsberg-presten oppgir ham som 21 år i 1826, ser vel ut til å bero på slurv; på attesten EO leverte, står det at han var 21 år i 1817...) Videre tør det utelukkes at 'Even Olsen Skjøllerud' kan være identisk med 'Even Olsen Krøsbye', ettersom sistnevnte giftet seg i Eidsberg 28.3. 1826, mens Rakkestad-presten altså skriver at 'EO Skjøllerud' er fri til å inngå ekteskap den 24.10. 1826. Dessuten var 'EO Skjøllerud' altså ca. 30 år i 1826, mens 'EO Krøsbye' både ved vielsen og begravelsen oppgis å være født ca. 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg finner ikke noen som passer helt med aldersangivelsen i 1817. Jeg sjekket kommunikantprotokollen, siden det stod at han ' var sidste Gang en Giæst ved Herrens Bord i Trønborg Kirke den 3die Søndag efter Paaske i nærværende Aar' (1817), men fant ikke at det var altergang i Trømborg denne dagen. Legger ved lenke til kommunikantprotokollen, slik at du kan sjekke: [url="http://picasaweb.google.com/eemehlum/EidsbergKommunikantprotokoll118001821?feat=directlink#5414064304920147858>LenkeJeg fant en aktuell kandidat døpt i Trømborg 24.8. 1800 LenkeHvis det er rette mann, er han her ved FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Kristiansen

'Even Olsen Krøsbye' hadde barn med navn Ole, Christian, Andreas, Karen og Johan. To av fadderne for disse barna kan ha vært søsken av Even; 'Halvor Olsen Fjeldseie' ved Oles dåp i 1826, og 'Ingeborg Olsdatter' ved Christians dåp i 1829. Ellers har vi altså 'Jens Olsen Raanaasplads' som anmeldte Evens dødsfall i 1866. Og 'Ole Johnsen Krøsby', forlover ved Evens vielse, kan jo ha vært faren.Foreldrene til den Even Olsen som ble døpt 24.8. 1800, Ole Erichsen og Kari Andersdatter, hadde altså ikke barn ved navn Halvor, Ingeborg eller Jens (heller ikke 1801-05). Det eneste som kan 'passe' ang. disse, er morens navn, ettersom 'Even Olsen Krøsbye's eneste datter altså ble kalt Karen.Hadde Even Olsen vært å finne i 1865-tellingen, ville jo problemet trolig vært løst. Det er underlig at han ikke kan finnes i 1865, ettersom han altså ikke døde før i 1866. Kanskje var han så svakelig at man ikke fant det bryet verdt å telle ham??En nitid gjennomgang av Eidsberg kommunikantprotokoll kan muligens være hensiktsmessig. I det minste kan det kanskje slås fast om og evt. når 'Even Olsen Krøsbye' kom til Eidsberg fra et annet sogn.Er gårdshistorien for Trømborg under utarbeidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Gårdshistorie for Trømborg er under utarbeidelse, men det vil ta lang tid før den er ferdig til utgivelse.Flere av folketellingene for Eidsberg har mangler, dvs. at folk som bevislig bodde i Eidsberg ikke er registrert i folketellingene. Hvis Even hadde barn som bodde i en annen kommune, kan det jo også tenkes at han bodde der på tidspunktet da folketellingen ble gjennomført.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.