Gå til innhold
Arkivverket

[#83387] 'Frue' og 'hustru' på tidlig 1600-tall


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Til Johan (25):Om du søkjer i databaser for Bergen finn du register om 'Tinglysingar og jordskifte' tilbake på 1600-talet. Men om dette registert inneheld noko av relevans for deg, veit eg ikkje.men dei to omtalte vitna iinnlegg (11) - 'Vi Efterskrevne Reinert Frich og Jørgen Blichmand, Borgere udi Bergen, Embedsmænd til Domkirken her sammesteds ....' var begge borgarar i Bergen og finns difor truleg i databasen 'Borgerskap i Bergen 1600 - 1751':[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=borg1600&gardpostnr=973&merk=973#ovre>Lenkeog her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Retting til (26)Registeret til tinglysing/ pantebøker for Bergen går visst ikkje lenger tilbake enn 1680, så den hjelper vel neppe. Det gjer kanskje ikkje 'Sollieds skifteavskifter for Bergen 1675 - 1852' heller, men ein veit jo aldri -.[url="http://digitalarkivet.no//cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=sk12011675solliedskift>LenkeDå trur eg heller at Tore Vigerust sin database 'Bergensborgere som residerer i Nordlandene - ca 1666' kan vera av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til Terje (26, 27) for tips som jeg skal følge opp. Lista over bergensborgere kjenner jeg fra før, der nevnes bl.a. Anders Lockert, som bodde i Tinden. Han var trolig sønn av Jon Lockert, som holdt til i Langenesværet, der kirka sto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har det gått 18 dager siden siste innlegg her. Er det funnet noe mer om Ingeborg Mickelsdatter? Jeg har presten Mickel Olsen som far på henne. Han døde 06.05. 1581, og sogneprest i Øksnes 1541-1581. Dennes far igjen skal være Olav Williamsen som ble født ca 1480, som var sogneprest i Vesterålen 15251-1547, og han nevnes også som kannik. Mine kilder er 'Lofotens og Vesterålens historie 1500-1700', og 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Var ikke Michel Olsen sokneprest i Hadsel? Nåvel, han var for såvidt prest også i Øksnes, som var et anneks eller kapellani under hovedkirka i Hadsel på den tida (se Reformatsen fra 1589). Uansett meiner jeg det er ei rein gjetning basert kun på navnelikhet at Ingeborg var dattera hans. Belegg mangler, så vidt jeg veit. Vi veit ikke engang sikkert om hun var prestefrue nordpå, bare at hun oppretta mellegatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Øksnes besto av Øksnes og Langnes. Var et residerende kapellani under Hadsel hovedsogn.Mogens Christoffersen Erlandsen har ham som prest her uten tidsangivelse. Han sier at hans kone Ingeborg Mikkelsdatter skal ha stiftet et legat til Øksnes fattige ved at hun skjenket 300 rdl hvis rente skulle gå til Bergen domkirke mot å sende en halv lest mel hvert år til utdeling blandt de fattige.Christoffer Mogensen Sønn av forutgående. Erlandsen sier at han først var kappelan og deretter etterfulgte faren som res kappelan.Hadsel.Mikkel Olufsøn 1550-1581 Han deltok i forsvaret av Steinvikholmen i 1537. Bang sier han er nevnt i 1550, 1554 og 1558 da han underskrev kapiteleden. Erlandsen sier at han døde 6/5 1581. Dette blir bekreftet av NRR II, s. 417.Kilde: Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 av Svein Tore Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hvilke kilder oppgis for dette? Hvem sier kildene at Ingeborg var gift med? Den vanlige påstanden er at hun var gift med Morten Thuesøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.