Gå til innhold
Arkivverket
Gjest terje gillesen

[#83404] 1910 tellingen nok en gang

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

egentlig er 1910 tellingen uinteressant for meg, (hadde ønsket en 1710 i stedet) men for å prøve ut dette nye, som så mange er glad for.ville jeg ta en sjekk for morro skyld, på ting jeg allerede visste.jeg søkte på olaf iversen (jullum) stor ble overraskelsen over opplysningen om at kone og mor til barna hette: signe steffensdatter. (barn: signe, marta, ragna, iver, peter og aslaug) men det er jo totalt feil.... så jeg hiver meg på tellingen for 1900 og ganske riktig... der finner jeg samme mann og samme barn, men her med riktig mor : johanna petersdatter.tenk om jeg ikke visste barnas mor...og ville finne dette ved å søke på 1910. da ville jeg fått feil mor og kanskje satt opp en feil slektsliste. så jeg lurer på.... kanskje er det feil også andre steder og at jeg dermed kanskje har kommet på ett feilspor på noen i slekten. stort sett er jeg vant med at fødselsår aldri stemmer i folketellingene, men at feil opplysninger angående navn synes jeg er verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Hans første kone døde i 1908, så da er det ganske naturlig at hun ikke er med i FT 1910 se nr 16 Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Lånke, Klokkerbok nr. 710C01 (1892-1925), Døde og begravede 1908, side 151. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2465&idx_id=2465&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Line O. Eide

Man baserer ikke slektskap på kun folketellinger. Da blir det usikkert. Man bør uansett kryssjekke med andre kilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiAt det er feil både i selve orginaldokumenter samt avskrifter er vel ikke noe nytt. Det kommer bestandig til å finnes og må hensyntas. Hanne i nr. 3 har helt rett i det hun sier. Selv ved dåp kan man finne feil foreldre.Ellers ser faktisk FT 1910 som du viser til i 1 helt riktig ut. Olaf Iversen er gm. Pauline (ikke Signe) Steffensdatter. Det står ikke der at det nødvendigvis er deres felles barn. http://128.39.57.24/ft/person/pf01036857000881/Når man i tillegg har både fødselsår og -sted på barna, er jo dette et ypperlig grunnlag for å sjekke kildene ytterligere. Dette gjelder uansett om man tar høyde for unøyaktighet i årstallene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest terje gillesen

ja... jeg er klar over at olaf var gift først med: johanna pedersdt. så 2. gang med: pauline jensine grinde, så 3.gang : anne ingstad. men det gjør ikke signe steffensdt. til mor til barna, som det fremgår i 1910 tellingen. ville bare opplyse om at det var feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiLitt usikker på hva du mener her, men: Iflg. FT1910 var Olaf Iversen gm. Pauline Steffensdatter, altså ikke gm. noen Signe Steffensdatter. Lenken i innlegg 5 viser at Pauline var datter av Steffen Grinde. Hun var altså ei Steffensdatter som hun tydeligvis brukte som navn den gang. Jeg finner ingen Signe Steffensdatter som mor i 1910. Den eneste Signe er Signe Olafsdatter, som er anført som datter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest terje gillesen

ja sorry.... jeg har vist blanda signe og pauline da... så da var han gift med steffensdattera da. men hun er altså ikke mor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.