Gå til innhold
Arkivverket

[#83556] Fåberg, tydehjelp 1870


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Kan det være Huset? Jeg regner med at spørsmålet det gjelder Karen som blir konfirmert her: Oppland fylke, Fåberg i Fåberg, Ministerialbok nr. 8 (1879-1898), Konfirmerte 1885, side 160. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 19)Når en velger [Gard][begynner på vis] i 1865-tellingen og lar rubrikken for navn stå tom, kommer alle gårdene i Fåberg opp og her ser jeg at Huset fins på listen.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Anne-Lise, og takk for innspill.Jeg tror du har rett i at det står Huset, ikke så lett å lese denne skriften. Jeg prøver å finne den Even som er far til Karen, og har nå funnet noen flere ledetråder.Even og Pernille giftet seg aldri med hverandre, men de fikk i hvert fall en datter til. Oline nr 14 her.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 7 (1868-1878), Fødte og døpte 1878, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8937&idx_id=8937&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer står det at han er f 1841 og jernbanearbeider, og jeg får det til at det står Huset på bosted på Pernille, men på ham står det Fliflet om jeg leser rett. Mulig han brukte gårdsnavnet der han bodde til enhver tid.Jeg finner en Even Olsen f i 1840, men om det er den samme vet jeg ikke. Nr 24.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 5 (1836-1854), Fødte og døpte 1840, side 33-34. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her er Pernille i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Den Even Olsen du har funnet dåpen til, er iallfall den samme jeg fant på Hullet i 1865. Jeg valgte ut alle Even Olsen i Fåberg og trakk ut de med sivilstand ugift (ug), og det var vel bare han som kunne være aktuell, synes jeg. Men han kan jo selvsagt ha kommet utenfra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk skal du ha for hjelpen Anne-Lise. Her er konfirmasjonen til den samme Even, nest nederst.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 5 (1836-1854), Konfirmerte 1854, side 429-430. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8934&idx_id=8934&uid=ny&idx_side=-220>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Skrivemåten i Fliflet i dåpen til Even (4) likner det som står i Karens dåp i (1), synes jeg. Kanskje det faktisk står Fliflet?Hullet, hvor Even Olsen bor i 1865, virker som den ligger under gårdsnr.78 Fliflet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.