Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767


Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Rune/93:) Anne Abelone Kruse (ca.1713-1793) sto 31 Mai 1734 fadder i Eid for Lars Larsen Kruse's datter Dorothea Lemmichen Larsd. Kruse (g.m. lensmann Christen Hansen Wittrup). Abelone er vel søster av Lars.Da må en vel i det minste forutsette at (korporal) Lars Knudsen Kruse (c1679-1759) var gift, siden han tilsynelatende fikk barn (i Eid ?) både c1712, c1713 og c1718. (Ref.min spekulasjon i innlegg #87).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Per 100/101.Når det gjelderen datteren Dorthe, så var det en ren forglemmelse fra min side. Hva angår de to døtrene Susanne, så levde ingen av dem lenge. Susanne 15.07.1758-07.08.1758 og Susanne 29.09.1764-03.12.1764.Ang. Anne Abelone, så tyder jeg skiftet hennes slik at hun var søster til Lars og Henrikke. Så vidt jeg kan se nevnes det at Henrikke var død (1755) og at hennes barn arvet henne.Det kan da tyde på at Lars Knudsen Kruse enten bare hadde disse 3 barna, eller at evt. andre søsken må ha dødd barnløse før 1793. Om vi antar at det bare var de tre barna f. 1712, 1714 og 1718, så må enten Lars Knudsen Kruses kone ha dødd tidlig, eller at alderen innhentet henne og hun ble for gammel til å få flere barn.Mvh. Rune T. PS. Ellers har jeg like store problemer med å finne ut av Lemmichen slekten, som jeg har med å nøste sammen alle de løse Nørbeck trådene i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune (103 og 93, Da løste du spørsmålet om Lars L. Kruse juniors skjebne. Jeg har eller kikket litt på skiftet du nevner i innlegg 93 etter Anne Abelone. Hun er som du antar søster til klokkeren Lars L. Kruse, og Hendricke. Hendricke ble gift 27 12 1743 med en Christian Augustinussen. Han fikk flere barn, men i skiftet etter Anne Abelone er nevnt bare 2, så de andre er vel døde (fritt etter originalen med forbehold om feiltolkninger):Anno 1793 den 2den april, ble boet etter avgangne Jomfru Anne Abelone Larsdatter Kruuse ”udi Ousnæs” av lensmann Sr. Christen Wittrup lovlig registrert og vurdert av 2 menn ved navn Jens(?)Iversen Ous og Ole Jensen Osnes. Ettersom hun ikke har noen livsarvinger, er hennes arvinger hennes to søsken, 1 bror og 1 søster, nemlig1. Broderen Sr. Lars Kruuse, enkemann og klokker, og2. søsteren salig Ane Hendricka Larsdatter Kruuse som var ektet med skomakeren Christian Zander, hennes etterlatte tre barn, 1 sønn og 2 døtre, nemliga. sønnen Lars Christiansen fullmyndigb. eldste datter Ane Dorthe Christiansdatter, 40 år gammel og ugiftc. og yngste datter Elisabet Christiansdatter 40 år gammel og ugiftPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24239/409 Ved søk i Rune Bergesens avskrifter av kirkebøkene i Eid, finner vi tilsammen 5 barn etter Christian Augustinusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for den Tor. Jeg klarte å slite meg frem til noenlunde samme innhold, i det minste forsto jeg at de var søsken.Og som jeg da har nevnt i et tidligere innlegg, må det enten bety at evt andre søsken har dødd tidligere uten å etterlate seg arvinger, eller at det kun var de tre søskene som trolig var født mellom 1712 og 1718.Det igjen må bety at enten døde Lars Knudsen Kruses hustru tidlig, eller så var hun en del eldre enn sin mann og ikke kunne få flere barn. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Etter det som her har framkommet må man vel kunne anta at (den ukjente ?) kona til korporal i Eid, Lars Knudsen Kruse (c1678-1759), kan ha hett f.eks. Dorthea eller Susanne. Hun fødte ham altså barn c1712, c1713 og c1718. Om Lars ikke ble skilt fra henne så må man vel videre kunne anta (som Rune gjør ovenfor) at hun kort etter 1718 enten døde eller kom ut av sin fertile alder.Det er vel tvilsomt at Lars Knudsen Kruse var g.m. Dorothea Isaksdatter Lemmichen (1689-1765), særlig sett i lys av uklarhetene rundt denne begravelsen i 1772, av Lars Kruse's hustru, som i Rune Bergesens avskrifter av kirkebøkene i Eid såvidt jeg skjønner er feiltolket som gjeldende Dorothea Isaksdatter Lemmichen, men som altså istedet antakelig gjelder klokker i Eid, Lars Larsen Kruse (c1718-1801) (sønn av Lars Knudsen Kruse) sin kone Susanna Lovise Homle (c1627-1772).Er det noen som kan kaste lys over hvordan Rune Bergesen har kunnet anta eller konkludere med at Lars Knudsen Kruse var g.m. Dorothea Isaksdatter Lemmichen ?Dorothea Isaksdatter Lemmichen (1689-1765) ble altså (rundt 1720 ?) gift med Anders Rasmussen Uri, og fikk med ham barna Malene c1720/21, Margrethe c1725?, Anne Sophie 1728, Isak c1729 og Peder (umyndig i 1766).Om Dorothea ikke ble skilt fra Lars Knudsen Kruse, som altså levde enda neste 40 år etter at hun ble gift med Anders, så man mao. anta at Lars' kone var en annen (kanskje f. ca.1685 ?). Men hvem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har gått gjennom databasene over døpte,vigde og døde i Eid. Og der finner jeg noe som kanskje kan hjelpe oss videre.Vi vet altså at Lars Larsen Kruse døpte 2 døtre for Susanne Louise, og som begge døde små. Nå finner jeg at en Susanne Absalonsdtr. Lemmichen ble gravlagt i Eid 29.01.1747, 69 år og 31 uker gammel. Jeg tror dette må være hustruen til Lars Knudsen Kruse.LenkeI tillegg finner jeg en Wlse Marie Kruse som fadder i 1737, Henrich Kruse som fadder i 1738 og Agnete Lemmichen som fadder i 1723. Korporal Kruse er nevnt som fadder fra 1723, og det må være Lars Knudsen Kruse for han var nevnt som korporal og jegteskipper.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om dette er rett, var Susanne Absalonsdtr. Lemmichen født ca 1677, og altså 41 år i 1718 da Lars Larsen Kruse skal ha blitt født. Det bekrefter teorien om at hun var på vei ut av sin fertile alder.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(90/92:) Er det noen som har informasjon som tyder på at det er den samme 'Bersvein Mogensen' som (først) var g. (ca.1695?) med enken på Osnes etter Ludvig Hansen Lemmichen (død 1685) og Jon Anfinnson (død når?), Maren Pedersdatter Fitje (c1650-1702), og senere ble g. (ca.1719?) med enken på Myklebust etter Hans Pedersen Lemmichen (død 1718, Ludvig's brorsønn), Lisbeth Michaelsdatter Mørch (c1687-1745) ?I så fall er det vel ikke usannsynlig at Bersvein ev. var gift enda en gang 'innimellom', dvs. rundt 1703, med en kvinne som da ev. er død rundt 1718. Var han det, og ev. med hvem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

109.Da er vel Susanne Absalonsdtr. Lemmichne datter av Absalon Hansen Lemmichen 1641-1685 og kona Lisbeth Hansdtr. Og den Agnete Lemmichen jeg fant som fadder i 1723, var kanskje søster til Absalon og gift med Jens Biering 1649-1702. Er dette bare fritt tankespinn fra min side, eller kan jeg være i nærheten av svaret på hvem Lars Knudsen Kruse var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(108-109:) Denne Susanne Absalonsdatter Lemmichen (c1677-1747) var vel da datter av Absalon Hansen Lemmich(en) (c1641-c1685) på Øvre, senere nedre Os, Eid, g. ca.1675 m. Lisbeth Hansdatter. (I så fall var Susanna søskenbarn av Dorothea Isaksdatter Lemmichen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Per, så var jeg litt på siden? Før jeg legger meg:Det var skifte etter Jens Bierring på Skibenes den 4. sept. 1702. Her er nevnt gjenlevende kone, Agneta Hansdatter Lemmechen med sin verge, broren Peder Hansen Lemmechen og barnaCatharina Jens Datter udi 18 aar, hendis formynder Moderbroderen Isaac Lemmechen,Regissa Jens Datter udi 17 aar, hendis formynder, Hans Pedersen LemmechenPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24216/180(Regissa gift med Valentin Christiansen Beyer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjell D. Josefsen/68:)I innlegg #52 skriver du: 'Margrethe Sophie (Abelsdtr) Lemmichen, f estimert ca 1685, trolig Eid i Nordfjord, og d Strange fattighus, Bergen 1763 (bgr 26.3).'Men i innlegg #68 skriver du om den samme Margrethe's datter Karen: 'f Bergen 1719 (dpt Nykirken 6.9), d etter 1751. Hun var gift før skiftet etter moren 30.9.1740 ..'Altså om Margrethe: død 1763 / skifte 1740 !Jeg har registrert at det er (Anna) Margrethe PEDERsdatter Lemmichen (f. ca.1686) som er begravet fra Stranges fattighus i Bergen den 26 Mar 1763. Er dette rett, tro ?En av disse Margrethe Lemmichen ser altså ut til istedet å ha dødd i 1740 (skifte 30.9.1740). Men hvem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Tor/115:)Det må vel da være Catharina Jensdatter Biering (f. ca.1685) som (før 1714) ble g.m. lensmann i Eid, handelsmann på Skipnes, Didrik Madsen, som i 1719 også fikk handelsbrev for Myklebust.Regisse Jensdatter Biering (f. ca.1686) var såvidt jeg vet g.m. Valentin Christiansen Beyer, som var løytnant, og bygsler på Svor 1720-1725. I 1714 solgte han 17 mk. i Skipenes til svigerbroen (verbroren) lensm. Didrik Madsen. Begge ekteparene må altså være gift før 1714, og Valentin kan etter dette antas å være f. før 1685.Valentin er sønn av skipperborger i Bergen, Christen Mogensen Beyer (1650-1708) fra Eid, som var gift minst tre ganger, siste gang (ca. 1690 ?) med Alhed Sophie Ottesdatter Schreuder (c1669-et.1702), med hvem han skal ha fått 7 (?) barn, hvoriblant Valentin (f.1692 i Eid ?!). Men dette blir jo altfor seint for Valentin, dersom han var g. før 1714, blir det ikke ?Noen som kan bidra med informasjon om når Valentin ble født (i Eid, Nordfjord ?) og hvem som var moren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Magrethe Sophile (Abelsdatter) Lemmichen døde ved årsskiftet 1738/39 (trolig identisk med Knudt Lemmichens kone fra Knøsesmuget, bgr Nykirken kl 12 5.1.1739). Skiftet var som før nevnt i mars 1740 (Sollieds skifteavskrifter, s. 286)og der navngis også hennes tre barn (som var i live da hun døde). Beklager forvirringen. Jeg skrev av fra noen gamle notater fra før jeg oppdaget skiftet.Når det gjelder Anne Caspersdatter så har jeg kun notert henne som en mulig kone til Abel Lemmichen (så et eller annet sted har jeg sett det foreslått). Jeg er klar over at hun er plassert som kone til Peder H. Lemmichen også, men stoler ikke helt på bygdeboken på dette punktet. Jeg har imidlertid ikke så langt solide holdepunkter for at hun var Abels kone heller.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Kjell. Mener du at Knud Hansen (Tippen i Eid) Norenberg som ble gift med Birthe Isaksdtr. Lemmichen Lenke og Knudt Lemmichen #119 er to forskjellige personer? (Se bl.a. deb. 18013)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Hei og takk for tipset. Jeg antok at det var 'min' Lemmichen ettersom skiftet 30.9.1740 helt klart var for min 'Margrete Sophie Lemmichen' og følgelig måtte hun ha dødd noen tid før denne datoen. Ettersom hennes mann het Knud Stephensen så passet det bra. Imidlertid, nå har jeg funnet min Margrethe Sophies begravelse 31.8.1740 (St. J.). Hun hadde 'gjemt seg' under navnet 'Margrete Sophie Lench'. Tidspunktet passer også bedre med datoen for skiftet.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjell, kunne du være så snill å gjengi antatt leveperiode, ektemenn og foreldre (hvis mulig) for begge disse 'Margrete Sophie' for å unngå ytterligere misforståelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

52/60. Det er nevnt at Anne Caspersdtr. Tidemand f. ca. 1650 kunne være fra Voss. Jeg har prøvd å finne ut om det var noen på Voss rundt den tiden ved navn Casper eller Tidemand, men finner ingen slike verken i koppskatten av 1645 eller prestemanntallet 1664/66.Så kom jeg til å tenke på at navnet Tidemand var brukt en del i Nordfjord- området. På Indre Davik bruk nr.3, det såkalte Andersbruket, befinner det seg en Casper Rodtken som var gift første gang med Eli Tidemandsdtr. Davik. Casper døde omlag 1656. I 1645 har han barna Alheid og Margrethe.Jeg vet altså ikke om han hadde en datter Anne. Men kombinasjonen Casper og Tidemand er der neppe mange av på den tiden.Og det er ikke lange avstanden mellom Indre Davik og området i Eid hvor Lemmichen familien hold til. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Casper Rodken var gift med en Tidemandsdatter. Det er mye å lese om både Casper, Tidemand, Kruse og Lemichen o.a. med ulike skrivemåter i disse avskriftene av tingbøker for Nordfjord fra 1641 til 1661. Her er bl.a. omtalt en farskapssak mot Abel Lemmechen av Susanne Olsdatter Ytrehorn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.