Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767


Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Per (19)..Her er hva som står i boken om bestefaren til Dorothea, Hans Hansen Lemmich...II 1. Hans Hansen Lemmich.. født 1599 i Bergen, død mellem 1671 og 1673 i Nordfjord. Han studerte i 1617 i Rostock under navnet Hans Lemmich eller Lemmechen, og i København 27/3 169 efter anbefaling fra kapitelet i Bergen. Han var så res. kapellan til Eid i Nordfjord i 50 pr, fra 1622 til 1671. Han brukte præstebolsjorden Osnes 1637.63, og drev også gjæstgiveri (og handel?)på Skipenes. Han var en tid en velhanvende mand, eitet hele Skipenes og Myrstad, ialt noe over 6 løper. I 1660-årene eiet han Øvre Os. Den 7/3 1671 skriver han at han ikke lenger er residerende, men med forrige sognepræsts tillatelse bor på en bondegård (Osnes)for avgift, og ellers er at betragte som 'Domesticus'.Han var gif 2?) med Berete Mogensdatter, der i slutten av 1600-talllet (før 1692)opgis at eie 17 mk. i Ervik i Davik, Eid. Hun giftet sig 2) med kaptein Jørgen Nilssøn Knag i Eid, en av stamfædrene til slægten Knagenhjelm.Berethe Mogensdatter var datter av Mogens Abelsøn, død 1656, student fra 1601, sognepræst til Selje 1612 og til Vikær 1616-1622, da han blev avsat. Han bodde i 1623 på Halsnøy, senere i Eid (brukte Øvre Os), og var gift med Margrethe Johansdatter, datter av rådmand i Bergen Johan Andersen. Mogens var søn av Abel Olufsøn, sognepræst til Kinn i 1585, og senere samme år til Selje, og så til Eid i Nordfjord fra 1611 til 1625. Han var født ca 1552 i Kinn, studerte i Lübeck i 1570, og var gift med Else Didriksdatter. Abel var søn av Oluf Mogensen, sognepræst til Kinn 1551-1585. Kinn kirke som er opført av huggen sten, med rundbuede vinduer og dører, hadde et alterbord med firkantet relikviegjemme, og var tilårs allerede i 1424. Ved kgl. resolution av 19.1 1880 blev den reducert fra hovedkirke til kapel, idet Florø blev ladested, og kirken der hovedkirke for Kinn herred. (I 'Nordfjord' II s 214/215 kalder Jacob Aaland den res. kapellan i Eid for Hans (Pedersen) Lemmechen, født 1619, død før 1673, og omtaler 7 barn, hvorav 5 gift og efterlatende mange barn, men nævner intet om denne Lemmechens herkomst..) Hans Lemmich og Berete Mogensdatters 7 barn var alld født i Nordfjord. De kaldes delvis Lemmich, delvis Lemmichen, og det samme er tilfælde med efterslægten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hans far igjen er den eldste som er nevnt fra denne slekten.Denne slekten Lemmich (Lemmechen, Lemmichen) Bergen, Skien, Nordfjord &cOm nedennævnte familie har noen forbindelse med den ovenfor nævnte familie Lemmich vites ikke.I. Hans Lemmich Det vites ikke hvor han er født, men han var borger i Bergen, hvor han drev et bryggeri. Da dette brændte reiste han til Stralsund, men kom tilbake og blev organist i Skien i 1624. Han første hustru (mor til sønnen Hans) het muligens Trine (Katrine?) Nilsdatter (Iuel?). Han blev gift 2) med Kristine Didriksdatter, søster av nedennævnte Else Didriksdatter. Med hende lå han i en langvarig skilsmisseprosess fra 1620 av, men de blev dog ikke skilt. I Skiens kirke findes der en alterdisk med årstallet 1650 og indskrift H L og T N D, hvilket menes at være initialene til denne Hans Lemmich og Trine Nils Datter, samt et alliancevåpen, hvis ene del viser en halv hest, opreist, over skjoldet likeså en halv hest (Lemmiches?), og den anden halvdel en seksoddet stjerne og liljer (fruens?). Er hun en av de Iuell´er der var i Bergen på den tid, de adelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arne/26:) Mange takk !Prest og handelsmann Hans Hansen Lemmich (1599-c1672) i Nordfjordeid bør ha fått frysninger ved tanken på den bibelske skildring der Jesus jager kremmerne ut av tempelet ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er klipp fra opplysninger under gården Osnes på Nordfjordeid fra bygdeboka:EID SOKN - OSNESOsnes er ein lagleg midtstad, og har ned gjennom tidene vore sæte for styring og handel i bygda. Tingstaden Elffuen i Eid var her. Av kjøpmenn som dreiv nemnande handel her, og lensmenn skal nem¬nast :Steffen Jakobson 1612-20.Jon Willumsen ikr. 1650.Brørne Peder og Ludvig Lemmechen 1674-88.Isak Lemmechen 1688-1704.Henrik Krøger ikr. 1701.Hans Bersveinson, lensmann. Om den stova som han sette opp ikr. 1740, nytta til tingstove i si tid, sjå Nilsenhuset under br. nr. 4.Kristen Wittrup, lensmann, gm. Dortea Larsd. Kruse, cl. 72 å. g. 1829.Brukarar: Br. nr. 1.Rasmus og Oluff br. kvar si halve i 1602.Hallstein Rasmusson og Oluff Nilsson, br. 1626.Hans Lemmechen, kapellan, br. heile g. 1637-63.Maren Kristensd. enkja etter presten Sam. Bugge, br. 1664.Sara Harboe, enkja etter, presten Hans Bugge, br. 1673. 11674 vart g. skift i to jamstore br. Brukarane då var:Peder Hansson Lemmechen br. 1 1. smør i 1674, jfr. Øvre-Os.Byrge Kristen Jonson br. samtidig hi halva. I 1686 vart g. skift i tre br.: Nr. 1 a, nr. 1 b og br. nr. 2. Br. nr. 1 a.Isak Hansson Lemmechen, br. 1686 etter mor si Sara Harboe. Isak d. 1709, gm. Lene Jakobsd.Hans Isakson .Lemmechen, br. 1709, d. 1715, gm. Lisbet Hansd.Mattis Olson, br. 1716. Han flytte frå, og presten var br. ei tid.Anders Hansson Fen bygsla i 1720, men gav opp bygsla og flytte frå br.Anders Rasmusson Uri, sersjant, bygs¬la 1723, d. 77 A. g. 1765. Sønene Isak og Peder bs. på Sunnm. Malene, Margrete og Anne Sofie var døtrene hans.Dortea Isaksd. Lemmechen Kruse, d. 75 A. g. 1765.Knut Monsson Maurset bygsla 1729, d. 79 A. g. 1788.Br. nr. I b.Henrik Krøger «strandsidder»,. br. 1698, d. 34 A. g. 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Osnes, bnr. 2. Wiese garden.Ludvig Lemmechen, br. 1685, d. 1686, gm. Maren Pedersd. d. 1702.Jon Anfinnson, br. 1687, gm. Maren, enkja etter Ludvig. L.Maren hadde desse borna med Ludvig L.: Karen og Susanna. Farbrødrene Peder og Isak Lemmechen var verjene deira.Med Jon Anfinnson: Ludvig, Margrete, Agnete, Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Tor/29:) Sara (Nilsdotter) Harboe var altså i 1673 enke etter Hans (Samuelsen) Bugge (c1635-1668), sogneprest i Eid 1663-1668, og det framgår tre linjer lenger ned at hun angivelig skal ha vært gift med Hans Lemmichen, og med ham fått sønnen Isak, som var bruker i 1686. Hvis det da er snakk om samme Sara Harboe.Dette får jeg ikke til å stemme, siden Isak Hansen Lemmichen skal være født ca. 1646, og da med Berete Mogensdotter som mor (i likhet med Peder og Ludvig) !Hva er som er feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Per(31): Jeg er enig i at det er noe som ikke stemmer her, og jeg er ganske sikker på det er feil i bygdeboka på dette punktet. Det står direkte i motstrid til det som er skrevet om Hans Lemmechen under kapittelet 'Residerande kapellanar i Eid' i samme bygdebok. I det hele tatt bør alt som kommer fra denne og andre bygdebøker sjekkes mot andre kilder. Jeg holder også på Berette Mogendatter som mor til Isach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Tor/29:) Jeg ser at Dortea Isaksd. Lemmechen (1689-1765) i tillegg kalles 'Kruse' (i 4. siste linje). Hvor kommer dette navnet fra ? Var hun døpt 'Kruse' ? (Jeg ser at lensmann Christen Wittrup på Osnes (10. linje ovenfra) var g.m. Dorthea 'Kruse', men det var mye senere, dersom 1829 er rett dødsår for henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32:) Kunne du være så snill å gjengi hva som står i bygdeboka om ektefellene til Sara Harboe og Hans Lemmichen ?Innebærer setningen 'Isak Hansson Lemmechen, br[uker] 1686 etter mor si Sara Harboe. Isak d. 1709, gm. Lene Jakobsd.' at Sara Harboe døde i 1686 ?Sara's ektemann Hans Samuelssøn Bugge (c1635-1668) var sogneprest i Eid 1663-1668. Hans Hansen Lemmichen (c1592-1673) var residerende kapellan sammesteds 1622-1671. Alstå overlappende. De var altså ikke gift med samme dame ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(18:) Jeg skriver i #18 om 'Hans Hansen Lemmichen og hans første kone Berete Mogensdotter', men det var Berete og (såvidt jeg vet) ikke Hans som var gift to ganger. Beklager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Per: Hvis du kontaker meg på epost: post at kvien dot net skal jeg sende deg det jeg har av relevante skannede sider fra bygdeboka.Det finnes en rekke skifter fra Os og Osnes som også vil være interessante å se på, f.eks. er står det i skiftet etter Peder Hansen 'nærværende hans etterlevende kvinne, Malene Christophers Datter, og den salig manns ( 'med forrige qvinde aflede Börn' er overstreket) etterladte barn, nemlig etc ...Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(27:) Jeg har svevet i den tro at følgende personer også kunne være sønn av Hans (Hemmingsen ?) Lemmich (brygger i Bergen, fra 1624 organist i Skien) : - Peder Lemmichen, far til Margrethe f.c1621, g. 3.g. m. enkemannen Hans Hansen Blytt (Plytt) fra Bergen, borger på Skipenes, Eid, Nordfjord, død der i 1697 - Mathias Hansen Lemmichen, sogneprest i Hafslo fra 1636, død der 1659 - Henning Hansen Lemmich, f.1601, bosatt i Fredrikstad - Ingeborg Hansdatter Lemmich, død i Onsøy, ØF, 1696Av disse skal i alle fall Henning og Ingeborg være født i Ønsøy, Østfold. Er dette kanskje en annen Lemmich(en)-slekt ?Dersom Hans Lemmich (HL) og hans første hustru Trine Nilsdatter (TND) begge levde i 1650 da alterdisken i Skien er datert (og skjenket ?), så virker det underlig at Hans skal være gift for annen gang (ca.1610/1615 ?) med Kristine Didriksdatter (fra Selje ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(36:) Skifteteksten (i 1704 ?) tyder vel da på at dersom Peder Hansen Lemmichen (1647-1704) var gift (?) med Anne Casparsdatter i tillegg til Malene Kristoffersdatter Sand, så må det ev. ha vært tidligere. Betyr overstrykningen at de nevnte barna har Malene som mor, i motsetning til det skriveren tydeligvis har ment/trodd (før overstrykningen) ? Syns overstrykningen å være utført med den opprinnelige skriverens hånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er kun registrert et barn til Hans Lemmich som var brygger og senere ble organist, og det er Hans jeg forteller om i innlegg nr 26.Hans sønn hadde 7 barn, nemlig:1. Peder Lemmichen født ca 1647 (54 år i 1701), sikfte 3/6 1704. Han var borger i Bergen fra 25/11 1667 til 14/5 1683. Han brukte i 1674 Otnes, eiet og bebodde senere Øvre Os i Eid i Nordfjord(1675 og 1702) som han i 1679 kjøpte av broren Absalon. Hadde hus på Myklebust. Gift 2 ganger. 9 barn.2. Abel Lemmichen født 1..., død 1... Borger i Bergen til 6/4 1668. Han brukte vistnok i 1656 Løken og i 1660-årene Myklebust, flyttet senere til Skipnes. Bodde i Eid i 1675.3. Isach Lemmichen født ca 1646 (55 år i 1701). Han var borger i Bergen fra 4/6 1674 til 31/5 1688. Han bodde på Skipenes (i det gjæstgiveri faren hadde drevet?) på Osnes 1675-1704, hvor skiftet fandt sted 5/6 1709. Gift med Lene Jakobsdatter, der overlevet ham. 4 barn.4. Ludvig Lemmichen født 1..., død 1685, skifte 20/1 1686. hvilket åar hans kne fik hvilested under gulevet i Eid kirke. De bodde på Osnes, br.no. 2, fra 1674 til 1688. Gift med Maren Pedersdatter, f. 1..., skifte 7/7 1702 på Osnes. Hun giftet sig: 2) fød 1687 med Jon Anfindsen født ca 1645 (56 i 1701), og hadde 4 barn med ham, og 3) med Hans Baersveinsen, lensmand i Eid. 2 barn.5. Absalon Lemmich født 1..., død 1685? bodde i Eid i 1675, brukte 1/2 av Nedre Os fra 1680 i noen år. Han solgte i 1679 Øvre Os til broren Peder. Gift md Lisbeth Hansdt., som blev gift 2) med Henrik Kröger, strandsitter på Osnes, som døde før 1706. 3 barn.6. Agnete Lemmich født 1.., død 1... Hun blev 1675/1680 gift med Jens Biering, lensmand i Eid, f. ca 1649, skifte 4/7 1702 på Skibsnes, Eid. Hun overlevet ham og hadde barna. 2 barn.7. Karen Lemmich født 1..., død 1... Hun fik i 1722 tinglæst skjøte på 2 pund 3 mk i en gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(40:) (5. Absalon:) Er dette den samme Henrik Kröger (c1675-c1708) som 21 Nov 1694 ble g.m. Johanne Nilsdatter Foss fra Furesund i Kinn ? Hvem var denne HK's foreldre ?Hvem var foreldre til Kirsten Henriksdatter Krøger (g.m. Just Larssen Bie (1666-før 1723) som i 1697 kjøpte gården Naustdal i Eid, Nordfjord, av ltn. Rein) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg aner desverre intet mer enn hva jeg har skrevet direkte fra slektsboken... Muligens arkivet PA-0212 Ragnar Iuell på Riksarkivet inneholder mer informasjon, men den delen av arkivet arbeider jeg for tiden ikke med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Per (39) Det er helt umulig å si om det er innført samtidig siden den skannede utgaven er i sort/hvitt og derfor umulig å si om det er samme farge på blekket o.l., men håndskriften ser ganske like ut, men 'B' i 'Børn' er noe ulik andre 'B'-er. Hvordan overstrekningen skal tolkes blir gjetning om man ikke vet/har dokumentert at han har vært gift før. Etter å ha lest gjennom hele skiftet kan jeg ikke se at noen tidligere koner er nevnt. Normalt ville vel dette være nevnt hvis det hadde vært tidligere skifter, eller at de eldste barna hadde tilgode arv etter en tidligere avdød mor. Vedlagt første del av skiftet:

bilete10845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Til innlegg 14. Birthe Lemmichen som var gift med maaler/undermaaler Knud Hansen Norenberg, var datter av Isak Hansen Lemmichen (ca 1687-1715) og Lene Jacobsdtr. Hun ble f beregnet ca 1697 (12 år i 1709), trolig på Eid i Nordfjord, og døde i Bergen rundt årsskiftet 1738/39.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

En rask korreksjon: Isak Hansen Lemmichen var f beregnet ca 1646 (55 år i 1701) og død ca 1709 (skifte på Osnes i Nordfjord 5.6.1709). Det var sønnen Hans som var f ca 1687.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Nøkkelen til å forstå de relativt kompliserte familierelasjonene i Lemmichen-slekten i Bergen og Nordfjord på slutten av 1600-tallet og i første halvdel av 1700-tallet ligger i skiftet etter Hans Hansen Lemmeichens yngste datter Anna. Familierelasjonene er kompliserte fordi slekten hadde en sterk oppkallingstradisjon, men bare unntaksvis benyttet farsnavn. Dermed blir det mange med samme navn som levde samtidig og som var søskenbarn, tremenninger etc.Anna Hansdatter Lemmichen, i skiftet kalt Anna Pedersdatter (se Sollieds skifteavskrivter for Bergen 1675-1852, s 523, her i digitalarkivet) ble trolig f omkring 1655 og døde først ca 1750 i Bergen. Da var alle hennes søsken døde, til dels for mange år siden. Hun hadde ingen livsarvinger, og arven gikk ut via hennes søsken til deres barn og barnebarn. Med andre ord, et perfekt skifte for en slektsgransker. Det tok meg imidlertid noe tid å forstå at navnet var en feilskrift og at hun var datter av Hans Hansen Lemmichen, og ikke sønnen Peder Hansen Lemmichen, som flere andre har trodd. Dersom hun skal være datter av Peder Hansen Lemmichen får man flere Lemmichen som bare opptrer i dette skiftet, men som ellers ikke lar seg spore. Er hun derimot datter av Hans H. Lemmichen faller brikkene på plass.Basert på skiftet og annen informasjon har jeg kommet til at Hans Hansen Lemmichen og Berette Mogensdatter hadde minst ti barn: Abel, f estimert ca 1633, d omkring 1690; Margrethe, f estimert ca 1640, d etter 1701, Absalon, f estimert ca 1641, d ca 1685; Ludvig, f estimert ca 1645, d ca 1685; Isak, f beregnet ca 1646, d ca 1709; Peder, f beregnet ca 1647, d ca 1704; Karen, f estimert ca 1650, d etter 1722, men før 1750; Beate/Birthe Sophie, f estimert ca 1650-55, d før 1750; Agnete, f estimert ca 1650-55, d etter 1714, men før 1742; og Anna, f estimert ca 1655, d ca 1749 (skifte 1750/51). Bemerk at når jeg skriver estimert så er det mitt estimat ut fra de opplysninger jeg har, mens beregnet baserer seg på oppgitt alder i en eller annen sammenheng.Det vil føre for langt å gå inn på den informasjonen jeg har om deres ektefeller og barn her. Men med tanke det opprinnelige spørsmålet om Dorothea Lemmichen Uris aner må jeg desverre melde pass. Jeg vet at Dorothea Isaksdtr Lemmichen ble f ca 1688 og døde i 1765, men jeg har to overlappende ektemenn for henne: korporal Lars Kruse, f ca 1679, d 1759, og sersjant Anders Rasmussen Ubri, d ca 1765 (skifte 27.7). Med førstnevnte har Dorthea ifølge den info jeg har samlet sønnen Lars Larsen Kruse, f beregnet ca 1719, d 1801 (82 år gml) som var klokker i Eid fra ca 1750. Med den andre ektemannen har hun barna: Isak, Peder, Malene, f beregnet ca 1720, Margrete, og Anna Sophie, f beregnet ca 1728. Men ettersom det er overlapping og jeg ikke tror de praktiserte flergifte i Nordfjord på 1700-tallet så må noe være feil her. Kanskje er det snakk om to Dorothea'er som blandes sammen. Som sagt over så hadde Lemmichen-slekten en sterk hang til å gi sine barn de samme fornavnene, og stort sett praktiserte de ikke bruk av farsnavn i kildene.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.Beklager at jeg bryter meg inn i denne debatten, men siden det gjelder slekten Lemmich, så har jeg et spørsmål knyttet til den.Stephen Knudsen Lemmich, døpt i Bergen 14.11.1725 var sønn av Knut Stephensen og Margrethe Lemmich. Hvor kommer denne Margrethe inn i Lemmich slekten?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(49:) Kjell skriver jo i innlegg #5 i debatt 83736 at 'Stephan Knudsen Lemmichen var ... barnebarn av Abel Hansen Lemmichen', og du fastslår i innlegg #6 at 'Da er den delen av problemet løst'. Og det er den jo, siden Abel er omtalt i nærværende debatt. Eller misforstår jeg deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.