Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767

Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok jeg som er treg i oppfattelsen Per. Med kroppen full av influensa og høy temperatur. Når jeg sa at den siden av saker var løst, så var det fordi jeg prøver å knytte Norbeck familien sammen, og følgelig bare har perifer interesse av Lemmichen slekten. Men siden jeg nå likevel havnet inn på samme spor, tenkte jeg det kunne være greit å få lenket Abraham til resten av Lemmich familien.Siden Lemmich navnet kom via mor til Stephen Knudsen, må jeg da kunne anta at Margareth var datter av Abel Lemmichen, nr.2 i innlegg 40? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Stephen Knudsen Lemmichen, f Bergen 1725 (dpt Domkirken 14.11) var sønn av Knud Stephensen, f Voss estimert ca 1685, d Bergen 1753 (bgr 21.10). Sjømann i unge år, senere høker (dvs kjøpmann som selger i smått) i Bergen. Knud ble gift estimert ca 1718 med Margrethe Sophie (Abelsdtr) Lemmichen, f estimert ca 1685, trolig Eid i Nordfjord, og d Strange fattighus, Bergen 1763 (bgr 26.3). Paret hadde minst tre barn.Margrethe var datter av Abel Hansen Lemmichen, f Eid estimert ca 1633, d omkring 1690, og (tror jeg) Anne Caspersdtr Tidemann, f Voss? estimert ca 1650, d Eid ca 1720.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for at du berger en forvirret, febersyk mann ut av Lemmich familiens mange like fornavn.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(55:) Leiv, her tror jeg du feilaktig har ført kona Lisbeth Michaelsdatter Mørch (c1687-1745) sine ca.-årstall for fødsel og død på hennes første ektemann Hans Pedersen Lemmichen (c1675?-c1718). Lisbeth (enke i 1719) ble gift 2. gang med Bersvein Mogensen Røysa (c1680-1742) (vel ikke f. c1690, siden han skal ha vært 62 år gammel ved sin død), med barn tilsynelatende f. i tidsrommet c1720-c1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk til Kjell (44) som fikk satt 'min' Birthe Lemmichen inn i riktig sammenheng. Hva er en 'maaler/mæter' i forhold til nåtids yrkestitler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vel en som han ansvar for (opp)måling og veiing av gods, materialer og andre varer i forbindelse med salg, beskatning, osv. (måler, [sv.: mätare], veier, vraker (avgjør hva som ikke kan gå for full pris eller må kasseres), osv.). Og har du en mer underordnet slik stilling er du altså 'undermåler' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(52:) Den Anne Caspersdatter Tidemann (f. på Voss ?) f. ca.1650, død i Eid (Nordfjord) ca.1720 som Kjell 'tror' var mor til Margrethe Sophie Lemmichen, f ca.1685? (faren var Abel Hansen Lemmichen, f. Eid ca.1633?, død ca.1690), ser ut til å kunne være samme dame som den Anne Casparsdatter (fra Voss ?) som bygdeboka for Eid hevder er 'neste' kone til Abel's bror Peder Hansen Lemmichen (1647-1704) på Osnes, senere Øvre Os (Eid). (Hva baserer du denne 'tro' på, Kjell ?)Ovennevnte Peder Hansen Lemmichen's etterlatte enke iflg. skiftet i Eid i 1704 var Malene Kristoffersdatter (Sand), altså kan ikke Peder ha vært gift senere, og det som står i bygdeboka ('Brukarar' på Øvre Os, s. 211) om 'Anne Casparsdatter (fra Voss ?)' som han 2. kone må være feil.Derimot framgår av skiftet at han hadde vært gift tidligere, og i Leiv's innlegg nr. 55 (se lenken hans der) hevdes det at denne 1. kona het Birgitte Simonsdatter. (Hvor har du det fra, Leiv ?).Skiftets tekst, som opprinnelig er skrevet som om barna var fra det første ekteskapet, har blitt overstrøket/endret (av hvem, tro ?) slik at Malene 'blir mora' til (de mange) barna (se innlegg #36 og #43 over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(47/Kjell:) Dersom det stemmer, det du skriver, Kjell, om at den Anne Lemmichen det er skifte etter i 1751 ikke var en Pedersdatter med en (én gen. eldre) Hansdatter, så er det selvsagt forståelig at det har vært mye forvirring mht. hvilke barn Peder Hansen Lemmichen egentlig hadde, i og med at det ikke er samsvar mellom de barna som er nevnt i hans eget skifte i 1704 og Anne's søsken ved hennes skifte i 1751 (som 'man' tror er Peders barn, men som altså er hans søsken !). All ære til deg, som så dette poenget ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(47/Kjell:)Jeg har tidligere notert at Hans Hansen Lemmichen's hustru Berete Mogensdotter var f. ca.1627, men dette må jo (nå) være feil, siden sønnen Abel skal være f. ca.1633 (kan det være 1643 ?). Berete må altså være eldre. På den annen siden skal hun angivelig ha fått sønnen Niels med sin neste ektemann Jørgen Nielsn Knag (etter 1673), dermed kan hun neppe være født særlig mye før 1623. Her er det noen som skurrer ...Hvilke barn mener du nå (etter 'oppryddingen' i innlegg #47) 'blir igjen' som barn av Anne's bror Peder Hansen Lemmichen (1647-1704) ?Har du noen informasjon om den Hendrich Krøger (på Osnes) som enken Lisbeth Hansdatter etter Absalon Hansen Lemmich (c1641-c685) ble gift med ? Var Hendrich da enkemann ? Hvilke barn hadde han ? Var det hans sønn Henrich Henrichsen Krøger som overtok på Osnes (g.m. Johanne Nilsdatter Foss) ?Hans Bersveinsen, lensmann i Eid (eller var det 'Bersvend Mogensen Osnes' ?) skal ha vært bestefar til lensmann Christen Wittrup, som var g.m. Dorthea Larsdatter Kruse (c1772-1829). På 'hvilken måte' var han bestefar ?Var Dorthea datter av klokker Lars Larsen Kruse som du nevner i innlegg #47 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Dorothea Lemmichen Uri's Lemmichen-aner (i fem generasjoner) blir såvidt jeg har oppfattet det slik :Dorothea Lemmichen Uri (1764-1826), g.m. Christian Friis Schjelderup (1773-), 5 barn, bl.a. Isabella Henninga Schjelderup (c1796-)Isak Andersen Uri (c1728-1767) (skredder, sen. kremmer på Korsneset, Sula, Borgund), g.m. Henningia Knivsberg (c1737-1791)Dorothea Isaksdatter Lemmichen (1689-1765), g.m. Anders Rasmussen Uri (c1688-1765) (bruker på Øvre Os)Isak Hansen Lemmichen (c1646-1709) (kjøpmann på Skipenes), g.m. Lene Jakobsdatter (c1655?-etter 1709)Hans Hansen Lemmichen (c1592-1673) (res.kap. i Eid, gj.giver på Skipenes), g.m. Berete MogensdotterHans/Johannes Lemmike/Lemmich (c1565-) (næringsdrivende (bryggeri) i Bergen, senere organist i Skien), g.m. Trine Nilsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjell/52:)Hva het de 3 barna til Stephen Knudsen Lemmichen, f. Bergen 1725 og Margrethe Sophie Lemmichen (d. av Abel Hansen Lemmichen (c1633-c1690) ?Jeg har tidligere notert at den Margrethe Lemmichen som var gift med en Knud (og mor til barna Abel, Stephen og Karen) var datter av Hans Pedersen Lemmichen (død 1718) (ovennevnte Abel's brorsønn) og Lisbeth Michaelsdatter Mørch (c1687-1745), men dette ser altså ut til å være feil. Kan denne misforståelsen (også) skyldes forvirringen mht. til hvor den barnløse Anne (skifte 1750/51) hører hjemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Per, mange takk for feilmeldingi i innlegg 56. Retting foretatt i mit RegisterBirgitte Simonsdatter i innlegg 60 mener jeg å ha hentet i bygdebøkene for Innvik - Stryn,uten at jeg nå kan finde tilbake.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Meget interessante utredninger, desverre har ikke jeg som relativ nybegynner noe særlig å bidra med. Likevel lurer jeg på om noen vet når/hvor Knud Hansen Norenberg ble gift med Birthe Lemmichen (ca 1697-1738), datter til Isak Hansen Lemmichen og Lene Jacobsdtr.(deres eneste barn Hans ble f. i Bergen 1736)? Og hvor/hvem var Knud Hansen Norenberg sitt opphav?Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange spørsmål. For å ta det siste først: De tre barna til Knudsen Stephensen og Margrethe Sophie (Abelsdtr) Lemmichen som jeg har funnet er:(1) Karen, f Bergen 1719 (dpt Nykirken 6.9), d etter 1751. Hun var gift før skiftet etter moren 30.9.1740 med soldat Erich Christian Schancke som døde før 1750. Minst to barn.(2) Abel, f Bergen 1721 (dpt Nykirken 10.10), d Bergene 1798 (bgr 5.7). Gift 1. gang 1747 med Anne Andersdtr. Gift 2. gang med Martha Olsdtr. Det synes ikke å ha vært barn i noen av ekteskapene.(3) Stephen, f Bergen 1725 og diskutert over.Når det gjelder barna til Peder Hansen Lemmichen (ca 1647-1704) så har jeg ikke andre enn de som er nevnt i skiftet etter Peder i 1704. Rekkefølgen i skiftet antar jeg reflekterer rekkefølgen på barna bortsett fra at alle sønnene nevnes før alle døtrene. Dette gir da:(1) Hans Pedersen Lemmichen, f estimert ca 1670, d 1718. Gift før 1704 med Lisbeth Michaelsdtr Mørch, f beregnet ca 1687, d 1745.(2) Abel Pedersen Lemmichen, f beregnet 1672-75, d 1764. Gift før 1704 med ukjent ekte.(3) Karen Pedersdtr Lemmichen, f estimert ca 1675, d ca 1743. Gift 1. gang før 1704 med Lars Thomassen Ruus, f ca 1677, d ca 1705. Gift 2. gang med Christen Christensen Busch.(4) Beate/Briete Pedersdtr Lemmechen, f estimert ca 1677, d 1736. Gift før 1704 med klokker i Selje Samuel Christensen (Kysing?).(5) Birthe/Bereth Pedersdtr Lemmechen, f beregnet ca 1684, d før 1751. Gift med en Joseph, og etterlot seg en datter Anne Malene/Magdalene Josephsdtr som er nevnt i skiftet etter Anna Hansdtr Lemmichen. Hun er da gift med Jørge Høg.(6) (Anna) Margrethe Pedersdtr Lemmichen, f beregnet 1686, d etter 1751. Gift med kremmer i Bergen Reinholt Witman Thomassen Rein.(7) Anne Pedersdtr Lemmichen, f beregnet ca 1688, d Bergen 1741 (bgr Domkirken 25.5). Gift 1. gang med kjøpmann Morten Falch, f ca 1680, d 1726. Gift 2. gang Bergen 1729 med sersjant Gillius Christophersen Witter, f beregnet 1790, d Bergen 1770.(8) Absalon Pedersen Lemmechen, f beregnet ca 1691(9) Birthe/Berith Sophie Pedersdtr Lemmechen, f beregnet ca 1694, d Bergen 1757. Gift med Paul Becher, d Bergen 1731. Det er mulig hun var gift 1. gang med skomakersvenn Nicolai Henricsen som sammen med Berte Sofia Lemmeken fikk et barn som ble døpt Henric i Bergen i 1722 (Domkirken 3.5).Jeg har ingen info om Henrik Krøger og jeg vet ikke om Lars Larsen Kruse hadde en datter som het Dorthea.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har notert at Lars Larsen Kruse 1718-1801 gift 09.05.1753 i Nykirken i Bergen med Susanna Lovise Homle d 1772 døpte datteren Dorthe Lemmichen Larsdtr. Kruse i Eid 31.05.1734. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 63.I hovedsak baserer jeg meg på bygdebøker når det gjelder Berette Mogensdtr. Jeg regner det som rimelig sikkert at Berette var datter av presten Mogens Abelsen som i 1622 ble avsatt som prest i Vikøy i Hardanger pga 'sedløyse', etter at han som enkemann pleiet litt for nær omgang med en av tjenestejentene. Han reiste da til sin far Abel Olufsen som var sokneprest i Eid. Mogens Abelsen var trolig gift 2 ganger, første gang ca 1611 med Margrethe Johansdtr, og andre gang med ukjent, muligens med tjenestejenta som kostet ham prestestillingen. Jeg tror Berete var fra første ekteskap, bl.a. fordi et av de eldste barna til Hans H. Lemmechen og Berete Mogensdatter heter Magrethe. Dersom Berete Mogensdatter var fra 1. ekteskap kan hun ikke være født tidligere enn ca 1611 eller senere enn ca 1620. At Berete Mogensdatter i sitt andre ekteskap med Jørgen Krag skal ha fått barn tror jeg derfor er feil. Dette ekteskapet ble inngått etter 1673, og skulle hun fått barn i dette ekteskapet kan hun neppe ha vært født tidligere enn ca 1630. Hennes sønn Isak Lemmichen ble født beregnet ca 1646, og han var på langt nær eldst. Etter min mening var han minst nr 5 i barneflokken.Jeg holder det for sannsynlig at Berette Mogensdtr var f ca 1611 og var det barnet som fikk presten Mogens Abelsen avsatt første gang (det ble født før ekteskapet), men hun kan naturligvis være et senere barn. Likevel tror jeg neppe hun var født etter ca 1615. Sønnen Abel Hansen Lemmechen skal ha vært bruker på gården Løkja i 1656 og derfor tror jeg ikke han var født senere enn ca 1635. Han var høyst sannsynlig Hans Hansen Lemmechen og Berette Mogensdatters eldste sønn, oppkalt etter Berettes farfar og Hans Lemmechens overordnede, og for å få en noenlunde voksen mor tror jeg ikke hun var født senere enn ca 1615.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rune/69:) Dåpsdatoen 31.05.1734 for Dorthe Lemmichen Larsdtr. Kruse er selvsagt feil.Det er kanske tvilsomt om dette er den Dorthea Larsdatter Kruse som døde 57 år gammel i 1829 (mao. f. ca. 1772) (g.m. lensmann Christen Wittrup), om man skal tro på det som står om henne i Tor Kvien's innlegg #29. Og om Susanna Lovise Homle ikke skulle være født så sent som ca. 1730 og døde i barselseng med Dorthe, over 40 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjell/58:) I innlegg #52 skriver du: 'Margrethe Sophie (Abelsdtr) Lemmichen, f estimert ca 1685, trolig Eid i Nordfjord, og d Strange fattighus, Bergen 1763 (bgr 26.3).'Men i innlegg #58 skriver du om Margrethe's datter Karen: 'f Bergen 1719 (dpt Nykirken 6.9), d etter 1751. Hun var gift før skiftet etter moren 30.9.1740 ..'Altså om Margrethe: død 1763 / skifte 1740 ! Er det noe jeg misforstår her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(72:) Det ser ut til å være en sammenblanding med en Margrethe Lemmichen (som jeg har notert som begravet fra Stranges fattighus i Bergen den 26 Mar 1763 !), g.m. kremmer Reinhold Witman Thomassøn Rein (c1694-1732), med hvem hun skal ha hatt barna Thomas f.1719 og Peder f.1722. Hvem er denne Margrethe Lemmichen's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(72/73:) Jeg ser nå at denne (Anne) Margrethe (ref. innlegg #74) er ført som barn nr. 6) i innlegg #68.Men det gjenstår å avklare hvilken Margrethe som døde i 1763 hhv. 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.