Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767

Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Tor. Om Kruse navnet er nevnt så tidlig i Nordfjord, burde det kanskje la seg gjøre å finne ut hvem som var foreldrene til Lars Knudsen Kruse? Om det da ikke allerede er kjent og det bare er meg som ikke har fått det med meg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(122/Kjell): Kunne du være så snill å gjengi antatt leveperiode, ektemenn og foreldre (hvis mulig) for begge disse 'Margrete Sophie' for å unngå ytterligere misforståelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(124:) Kjell tror altså at Anne Casparsdatter og Abel Hansen Lemmichen (c1633-c1690) var foreldre til Margrethe Sophie Lemmichen (f. c1685) (ref. innleg #52). Han sier ikke om han mener de var gift. I bygdeboka for Eid (s.211) står det at Anne var 'siste' kona til Abels bror Peder Hansen Lemmichen (1647-1704) på Osnes, men det virker lite sannsynslig (se innlegg #60).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Så lant jeg forstår det så har vi to Margrethe som var søskenbarn og jevngamle.Margrethe Sophie (Abelsdatter) Lemmichen, f Eid, Nordfjord?estimert ca 1685 (hun fikk barn i 1725 så hun kan neppe være født tidligere enn 1680, og jeg tror faren, Abel Hansen Lemmichen døde før 1690), d Bergen 1740 (bgr St. Jørgen 31.8, skifte 30.9). Gift med Knut Stephensen, f Voss 16??, d Bergen 1735 (bgr St. Jørgen 21.10). Paret hadde minst tre barn (se tidligere innlegg) som alle var i live ved morens skifte i 1740.Anne Margrethe (Pedersdtr) Lemmichen, f Eid, Nordfjord beregnet 1686, d Bergen 1763 (bgr Domkirken 26.3, enke av Strange fattighus). Hun var gift 1. gang før 1719 med kremmer i Bergen Reinholt Witman Thomassen Rein, f ca 1694, d Bergen 1731 (bgr 23.3). Paret hadde minst to barn: Thomas (Reinholtsen) Rein, f 1719, og Peder (Reinholsten) Rein, f 1722. Med fare for å bevege meg på tynn is, tror jeg Anne Margrethe Pedersdtr var gift 2. gang Nykirken 13.11.1737 med mesterskredder Peter Friedrichsen, f ?, d Bergen 1742. I dette ekteskapet var det ingen barn (ikke uventet med tanke på Anne Margethes alder).I tillegg har vi så et tredje søskenbarn som har vært nevnt over, Birthe (Isaksdatter) Lemmichen, f Eid, Nordfjord beregnet 1697, d Bergen ved årsskiftet 1738/39 (bgr Nykirken 5.1.1739). Hun var gift med Knud Hansen Norenberg, f ?, d ca 1748?. I dette ekteskapet var det et kjent barn: Hans Knudsen Norenberg/Lemmichen, f Bergen 1736.Når det gjelder Anne Caspersdatter Tidemann, så er mitt utgangspunkt for å tro at hun kan ha vært Abel Hansen Lemmichens kone og kanskje fra Voss følgende: Edvard Os skriver i 'Eid og Hornindal' (Oslo, 1953), s 203, at Ola Nilsson Skauset i 1720 kjøpte gården Ytre Skipenes av Knut Berstad og Mons Rekve fra Voss. Disse to hadde arvet bruket etter farsøsteren deres, Anne Caspersd., som var enke etter Abel Lemmechen.Forhåpentligvis har jeg ikke skapt mer forvirring nå. Jeg sliter også med å holde de mange Lemmichen fra hverandre.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bare en liten kommentar. Jeg vet ikke hvor opplysningen om at Knut Stephensen var fra Voss, kommer fra. Jeg finner dem ikke gift i Bergen. Det er ikke masnge kandidater i 1701 tellingen, men nevner for ordens skyld at det er en Knut Steffensen på Tippen i Nordfjord.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Det er enda en Dorte Lemmichen, hun er gift med en viss Erik Kjøpmand og døper datteren Berte 1721 i DomkirkenKildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 1 (1719-1732), Fødte og døpte 1721, side 34-35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 131. Opplysningen om at Knut Stephensen er fra Voss framkommer i forbindelse med at han får borgerskap som høker i Bergen. Årsaken til at vi ikke finner giftermålet i Bergen kan skyldes lakuner i kirkebøkene omkring den tiden han trolig giftet seg. Det må skjedd før 1719, men vi vet ikke hvor lenge før. Knut var også sjømann i unge år, og jeg har tidligere opplevd at sjømenn er blitt uteglemt i folketellinger/manntall, trolig fordi de var på langfart da tellingen ble utført.mvh Kjell D. Josefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Og Jakob 1725 i Domkirken, far Erik Endresen, skinnkremmer og mor Anna Dorte Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 1 (1719-1732), Fødte og døpte 1725, side 110-111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

og Jakob 1729 Domkirken. Far Erik Endresen, mor Dorte Abelsdtr, far Erik HenriksenKildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 1 (1719-1732), Fødte og døpte 1729, side 172-173. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8633&idx_id=8633&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad 104: Jeg lurer på om det kan være den samme Christian Augistinussen som gifter seg i 1725 med en Anne Abrahamsdatter, og som i 1743 blir gift med Hendriche Larsdatter Kruse. Synspunkter?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjell/130:) Den første av de her nevnte Margrethe Sophie er altså hun som finnes begravet under navnet 'Margrete Sophie Lench' (ref. innlegg #122) ?(121:) Og svaret på spørsmålet i innlegg #121 er altså 'ja' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei Tor og godt nyttår,Jeg har registrert 9 barn på Christian Augustinussen.3 med Anne Abrahamsd Weinvich : Augustinus 1724, Henrikke 1730 og Jørgen Wenvig 1738. (trolig noen mellom disse og?).6 med Henrikke Larsd. Kruse: Anne Malene 1743, ANNE DORTHE 1744, Anne Dorthe 1745, Susanne 1748, LISBETH 1750 og LARS KRUSE 1753.Bare 3 (uthevet) levde ved skiftet etter Henrikke i 1755.Jeg tror det er samme Christian som var gift med disse 2 (kjenner ikke til noen annen CA). Kone 1 er tydeligvis oppkalt ved de 3 første barna i 2. ekteskap. Kronologisk kan det stemme om Anne døde få år etter siste barn i 1738 (ca 40 år gammel) og at Christian så giftet seg igjen i 1743. Eneste fadder med Weinvich-navn fant jeg hos Anne Dorthea i 1744 (muligens 1. kone Anne sin bror Hans).Hilsen Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

132-139.Jeg tror ektemannen het Erich Henricksen. Han løste borgerbrev 02.03.1719. Han drev et lite høkeri.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=borg1600&gardpostnr=6065&merk=6065#ovre>LenkeDorthe Lemmiche ble gravlagt fra St Jørgen 31.12.1762.LenkeOg da var det vel den samme Erick som ble gravlagt fra samme sted 23.04.1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Rune at ektemannen trolig het Eric Henriksen. Anne Dorothea/Dorthe (Abelsdatter) Lemmichen var forøvrig søster av den tidligere omtalte Margrethe Sophie (Abelsdatter) Lemmichen. Det framgår av skiftet etter den tredje søsteren, Emmerentze (Abelsdatter) Lemmichen som døde barnløs i Bergen ca 1740 (skifte 9.1.1741, se Sollieds skifteavskrifter s. 300-301).mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden vi nå engang har brukt denne debatten til å prøve å skaffe oss oversikt over Lemmechen -slekten, i alle fall deler av den, så tillater jeg meg også å ta med at det er skifte etter Susanne Ludvigsdtr. Lemmichen i Bergen 22.07.1719. Skiftet nevner enkemannen Rasmus Rasmussen Floe, samt en fullsøster Karen 41 år (altså født 1678) samt 4 halvsøsken : Ludvig Joensen 27 år, Margrethe Joensdtr. 26 år, Agnete Joensdtr. 21år og Synneve Joensdtr. 18 år.De 4 siste var altså morens (Maren Pedersdtr.) barn fra ekteskapet med Jon Anfindsen.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er et skifte etter Peder Mogensen , Ytre Fitje i Gloppen 12.11.1708. Det var far til Maren Pedersdtr. som var gift med Ludvig Hansen Lemmichen og senere med Jon Anfindsen. Skifte forteller oss at Maren var død, men nevner døtrene Karen og Susanne fra første ekteskap med Ludvig og Ludvig, Margrethe, Agnethe og Synneve fra ekteskapet med Jon.Samtidig får vi vite at Peder Mogensens hustru het Giske Jacobsdtr.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Innleggene 14, 17, 44, 130 - Knud Hansen Norenberg:Det har vært fokusert på at Knud Hansen Norenberg kunne være den samme som Knud Hansen Tippen (Gårdsnavnet Tippen er idag endret til Haugland). En Knud Hansen Tippen ble trolovet til en Birette Isachsdatter den 30. desember 1729, og ble gift i Eid 7. mai 1730. Det er vel stor sannsynlighet for at Knud Norenberg og Knud Tippen er identiske, og at Birette/Birthe Isachsdatter er en Lemmichen. Denne Knud Hansen var bruker på Tippen i 1730, mens i 1741 har gården fått en annen bruker. Dette tyder vel på at Knud da hadde flyttet. Bygdeboka sier lite om Knud, men den sannsynlige far hans, Hans Knudsen dør i 1741 76 år gammel, samme år som ny bruker er registrert. Lenke til ekteskapet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei igjen. Hvem kan så kona til Knud Hansen Tippen (#149) være? Jeg har saumfart dødslistene for Eid og finner bare(?) to kandidater 1)Christi Rasmusdtr. Tippen, gravl. 29/10 1741, 63 år 1 uke [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8769&idx_id=8769&uid=ny&idx_side=-5>Lenke 2) Margrete Guttormsdtr. Tippen, gravl. 5/5 1748, 68 år,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.