Gå til innhold
Arkivverket

[#83615] Amund Embretsen Krogen i Elverum


Gjest Terje Bjørndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bjørndahl

I kirkrbok for Elverum, ekteskap 8. januar 1860, finner jeg: Ungk Amund Embretsen, Vaaler / Bronkeneie 49aar og Enken Marte Enoksdtr. Strandshagen 39 aar Fedre var: Engebret Eriksen og Enok IversenVed tellinga 1865 finner jeg familien i plassen Krogen i Elverum. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne dåpen til denne Amund og hvor han kom fra. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For god ordens skyld:Her er familien i 1865 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60427&gardpostnr=4&personpostnr=31&merk=31#ovre>Lenke. Legg forøvrig merke til patronymene til de tre eldste barna - kan de ha vært Marte Enoksdatters barn fra før ekteskapet med Amund? Marte står jo oppført som enke da hun giftet seg med Amund.Også ved folketellingen er Amunds fødested oppgitt å være Våler, og hans alder er oppgitt å være 59 år, altså er han født ca 1806.Her er vielsen 8.januar 1860 - se par nr.4 i kirkeboken her Lenke (Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 10 (1857-1868), Ekteviede 1860, side 201) og i klokkerboken her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk for tipset Tore, men jeg har sett i kirkrboka for Hoff fra ca 1800 og utover uten resultat. Tenkte kanskje det var noen der ute som hadde vært borti denne Amund tidligere. Kanskje kom han fra et annet kirkesogn, og bare opphold seg i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

En kandidat er vel han her: nr. 22, Amund Embretsen, 17 og et kvart år, konfirmert i Hof 8. oktober 1826, sønn av Embret Ulriksen og Hellene Pedersdatter. Ser ikke ut til at han er innført blant døpte i Hof. Oppgitt navn på faren ved vielsen er kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Han Ronny nevner som konfirmert 1816 tror jeg er den rette. Men navnet på faren er rett ved vielsen, men feil ved dåpen.At faren nevnes som Ulriksen er nok en påvirkning fra navnet på faren til dåpsbarnet foran. Faren der er en Ulrik.Faren er da sannsynligvis den Embret Eriksen som var på Strandbreinna i Våler.Amund er et eksempel på et merkelig fenomen i Hof Kb - det at det finnes en god del man finner konfirmasjon på, men ikke dåp selv om alt tyder på at de må være døpt i Hof prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Her har kommet nyttig informasjon, mens jeg var på jobb i gårkveld. Takk til Ronny og Arild. Dere har løst problemet. Det er nok feil navn på faren i kirkeboka. Jeg kommer til å leite etter giftemålet til foreldrene til denne Embret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.