Gå til innhold
Arkivverket

[#83739] Else Sofie Nilsdatter gift med Otto Ferdinand Longraff (Landgrave) i Ramnes 1849


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Det jeg lurer på er når de gifter seg i 29 mars 1849 i Ramnes og så senere døper deres 1 sønn Fritz 16 september 1849 i Tønsberg samme år. Hvorfor skriver presten uekte om barnet?? De var jo gift ved både dåpstidspunktet og når barnet ble født 17 juli 1849.Denne familien er Baptister. Så alle de andre barnene som jeg fant i 1865 tellingen over Skien, der det står hvor de er født, kan jeg ikke finne i kirkebøkene over døpte.Si meg døpte baptister ikke sine barn, hvis ikke, hvor kan jeg så finne dem. Er det noe annet sted der jeg kan få opplysninger om familien. Otto Ferdinand var garver og født i Lillehammer.Far til Else Nilsdatter het Nils Madsen, hun oppgir Madsen som etternavn i 1865 tellingen.Takknemlig om noen vet dette.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Det er vel slik at de fleste samfunn innen baptist og pinsebevegelsen praktiserer troende dåp (som vi kaller voksendåp), og ikke dåp av barn (spedbarn). For unge barn er det vanlig å ha en barnevelsignelse, som ikke regnes som en dåp.Er usikker på hvordan dette registreres ift kirkebøker./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk alle sammen for hjelp. Angående giftemålet, så klarer jeg ikke å tolke det til annet enn 29 mars.Jeg har nå funnet 3 av de 6 barnen døpte, det var vel døpt antakelig før de ble Baptister.Jeg visste ikke at Den kristlige apostel (dissenter) under fødte innbefattet også Baptister, jeg skal gå igjennom der å se om jeg finner de andre barnen.1875 tellingen finner jeg de boende i Skien. Ingen av barnen skal være konfirmerte ifølge family search som har litt informasjon om familien.Takk alle sammen. Jeg prøver videre.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ekteskapene på den aktuelle siden i kirkeboken står kronologisk innført:1 juli, 1 august, 3 sept., 5 okt., 1 novbr., 2 des.Dessuten: Lysningsdagene finner du i en kolonne langt mot høyre, til dette ekteskapet var det lysning 21., 22. (etter trefoldighet) samt allehlg. søndag. De kan ikke ha giftet seg først og så hatt lysning etterpå. At barnet er notert 'uægte' sier jo også sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Selvfølgelig, du har helt rett. Må ha blinkset når jeg har sett på datoen. Kunne ha sverget på at det stod mars.Det er selvfølgelig en grunn til at presten skriver uekte.Takk for hjelp.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Selvfølgelig, du har helt rett. Må ha blinkset når jeg har sett på datoen. Kunne ha sverget på at det stod mars.Det er selvfølgelig en grunn til at presten skriver uekte.Takk for hjelp.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Wenche: Er helt enig at det ved første øyekast ser ut som det står mars, men ved nærmere ettersyn blir krusedullene til novbr... Ja de gamle skriftene er ikke alltid like enkle å tyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.