Gå til innhold
Arkivverket

[#83775] Heraldikk til folket


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg har i de senere år sett at stadig flere nordmenn har fått seg våpenskjold. I noen tilfeller er det snakk om et nylaget våpen, og i andre tilfeller har man funnet seg et flott våpenskjold fra sitt nære eller fjerne slektsopphav. Jeg har ingen anelse om hvor utbredt dette er, men min erfaring, både ved selvsyn og gjennom aviser og fjernsyn, får meg til å tro at der henger våpenskjold på mang en stuevegg i Norge.Har du selv eller andre som du kjenner eller vet om, antatt et våpen? N.B. Oppgi hverken navn eller våpenskjold uten samtykke fra vedkommende. Man trenger heller ikke å fortelle i det vide og det brede. Det holder da med et kort sammendrag, det være seg som dette: «Jeg vet om en mann i Trøndelag som har fått tegnet et nytt våpen. Han bruker det på brevhoder.»Tore Vigerust gikk ut i Genealogen 2/2009 med et nytt våpen som var blitt skapt på grunnlag en forfars våpen i eldre seglavtrykk. Han lot seg også avbilde med dette. [url="http://www.genealogi.no/illustr/Bilder/tatovert_250.JPG>LenkeOgså andre våpner er blitt offentliggjort:http://www.heraldikk.no (Trykk på 'Våpenrulle'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har inntrykk av at det iallfall er flere hundre personer i Norge idag, som bruker sine egne private våpenskjold. Det kan være våpen som er helt nylagde av heraldikk-interesserte, andre er 'arvede' våpen og noen er gamle våpen som er funnet i arkiver og tatt opp igjen.Dagens våpenavbildninger finnes i nye eller gamle utforminger. Bruken er som dekorasjon og våpnene kan være tegninger hengt opp i glass og ramme, eller utskåret og malt på en plate. Noen bruker våpen på brevark, konvolutter og visittkort. Inngravering på glass er det blitt flere av de senere årene, fordi dette nå er blitt mye billigere ved bruk av laser hos firmaer med reklameartikler, i stedet for ved finmasket gravering pr hånd som ble brukt tidligere.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

«Er dette Norges heftigste bilstereo?» LenkeArtikkelen handler om en kar av det barskere slaget som gjennom sin slektsgranskende bestefar fant ut at han nedstammer fra slekten Tordenstjerne. Han tok like godt og malte våpenskjoldet i taket på sin styla gatebil. Det er kanskje ikke så rart at dette våpenskjoldet appellerer til en ellers så heraldisk uinteressert gruppe, for det har med sine mørke farger og harde linjer et forholdsvis tøft preg. (Se temanr. 68061.) Det synes ikke som at våpenet er blitt gjenopptatt for som person-/familievåpen å brukes fast og i flere sammenhenger, men det er likevel morsomt at noen finner et gammelt våpenskjold å være anvendelig som dekorasjon i taket på en dunkdunkbil.

bilete10860.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.