Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

[#83787] Tyding fra svensk husförhör.Eda, Värmland

Recommended Posts

Jeg har ikke tilgang på Arkiv Digital men har noen kopier som jeg prøver å legge ved.Er det noen som kan hjelpe meg og tyde:Eda-AIIa-1-1896-1905-Bild-448-sid-436 Husförh.HögStora Olof Olssons tidligere yrke? Jeg tyder: f[øre] d[etta] ....deman och kyrkovärd.Eda-AIIa-1-1896-1905-Bild-462-sid-450 Husförh.HögStora Nils Olssons yrke? Jeg tyder: Ba....hjon.Kan det være Backsthjon. Har sett dette flere ganger i svenske kirkebøker/husforhør. Er det egentlig en forkortelse for Backstugusittare-hjon?

bilete10863.l.högstora andersolssonberteaböretandersdtrmbarn.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry! Helt umulig å få lagt inn bildene.Kanskje noen av dere gidder å slå opp for meg og titte? Mvh Anniken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, legger inn første side.

bilete10864.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

I innlegg 3 mener jeg at det står: f.d (förra dette) nämdeman och hem.egare.Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

Hm mendte f.d nämndeman och kyrkovård, hem.egare.Anne Lene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

I 1890 skrives Nils som det allerde er antydet som backstuhjon:Om personen Namn: Nils Olsson Hemförsamling: Eda Hemort: Hög stora. Kontrakt: Jösse Län: Värmland Födelseår: 1825 Födelseförsamling: Eda Yrke: Backsthjon Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 57 Rad: 25Nils Olsson, f. 1825 i Eda, Backsthjon Brita Andersdotter, f. 1836 i Eda Olof Persson, f. 1865 i Eda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, Anne Lene!Jeg trodde det stod nämdeman men fikk ikke helt bokstavene til å stemme, men nå når du også har tydet og kommet frem til bokstavering med ekstra n 'nämndeman' så passer det jo! Det var godt å få dette avklart.Ang backsthjon Nils Olsson skal du ha tusen takk for tyding, wikipedia-info og ekstraoppslag i 1890.Flott med hjelpere som deg som gjør at tingene faller på rett plass i slektforskningen! Mvh Anniken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.