Gå til innhold
Arkivverket

[#83835] Mer info om fanger ved Akershus Festning Arbeidsanstalt og Landsfengsel


Gjest Ellen Hasle Kokkim
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Er usikker på om dette er riktig forum, men tenker det er verdt å forsøke. Jeg har funnet en interesant fange med bilde i 'Register til fangealbum ved Akershus Festning Arbeidsanstalt og Landsfengsel 1901-1910', men lurer på hvordan jeg finner mer ifo om nevnte person. Jeg har funnet en ved navn Anton Eriksen, alias Bøffelen, fange nr. 86 som jeg forstår satt inne i perioden 05.09.1899 til 02.05.1901. Spørsmålet er hvordan jeg finner ut mer info om denne personen? I vår familie har vi en med samme navn som var født i Varteig(Sarpsborg,Østfold)i 1874 og som senere giftet seg og flyttet til Tune. Anton har selv fortalt at han en periode oppholdt seg i Oslo, og at det i denne peioden skjedde en del ting han gjerne skulle hatt ugjort. Spørsmålet er derfor om dette er riktig mann, og hvordan vi evt finner ut hva dommen hans var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her ville det være hensiktsmessig å sjekke Polititidende, der det skal være oppgitt fødselsdato, fødested og både tid og sted for dommen. Polititidende lar seg finne i Riksarkivet. Statsarkivet i Bergen har også et sett, men vårt sett er i en etasje vi (p.g.a. byggesak) først får komme inn ved slutten av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Takk, da vet jeg hvor jeg må begynne letingen. Jeg antar det vil si at jeg må besøke Riksarkivet for å få ut denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hvis du har tid til fredag ettermiddag, kan jeg sjekke Polititidende. Da vil vi forhåpentligvis vite mer om fødested, fødselsdato, samt sted og dato for dom. Slik sett skulle vi forvente at han kan sikkert identifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Polititidende forteller om tre stykk Anton Eriksen som var aktive i 1899:Anton Eriksen, født 12. august 1851, Anton Edvard Eriksen, født 18. februar 1868 og Anton Magnus Eriksen, født 9. februar 1867.Anton Edvard Eriksen, født 18. feb. 1868, ble dømt i Oslo lagmannsrett 29. august 1899 til 2 1/2 års straffarbeid for innbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Tusen takk for hjelpen. Da er det ikke 'vår' Anton vi fant bilde av i fangearkivet. Det var jo egentlig bra, selvom vi ønsker å finne ut mer om Antons fortid i hovedstaden. Igjen, tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.