Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Johan Marius Setsaas

[#83846] Her Augustinus-geistlig 1532/1533

Recommended Posts

Gjest Johan Marius Setsaas

I forbindelse med en oversikt over erkebiskopens tjenestemenn som jeg har under utarbeidelse, har jeg truffet på en 'Her Augustinus', som er nevnt i OER (Olav Engelbriktssons Rekneskapsbøker), to steder, side 2 (1532) og side 24 (1533)Begge disse årene satt han i erkebiskopens 'adm. råd', dvs han tilhørte den absolutt innerste krest av rådgivere hos erkebiskopen.Spørsmålet er om det er mulig å finne hans opphav/ slektstillhørighet eller hvor han var sogneprest etc.Er klar over den senere Flor slektens medlemmer med navnet Augustinus (NST), men denne Her Augustinus synes å opptre en generasjon tidligere enn 'Flor-Augustiner'.S.T.Dahl nevner flere senere prester med navnet Augustinus (bla på Møre), og flere av disse slektene er tidligere diskutert her i dette fora.I D.N., nevnes en prest, Augustinus Pederssønn i 1538, som en av de tidligste prester med dette navnet som jeg har klart å finne (D.N.4, nr. 1113), i Ramnes i Vaale i Vestfold.LenkeFinnes det andre tidlige navnebærere, gjerne geistlige, med dette navnet ? Er det noen kilder jeg har oversett ?(Velger å tro at vedkommende virkelig var døpt Augustinus, og at det altså ikke bare var en latinisert form av Øystein/Estein...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Hei Johan!Lurer på om du har gått gjennom studentmatriklane frå ca 1500 og utover? Arne Trondsson på Husby hadde ein son, Øystein som er sannsynleg identifisert som den Augustinus Arneri som vart immatrikulert ved Universitetet i Rostock 27. april 1473 (Sjå Grønlis artikkel NST XIII 1952 s. 219). No er det vel svært lite sannsynleg at det er denne Augustinus du leitar etter, til det vert han for gamal.Men Augustinus Arneri hadde born, m.a. ei dotter Agnes som står oppført i Aspatavla. Truleg hadde han fleire born og når han hadde born så kunne han også ha hatt borneborn som var i passande alder til å ha vore prest i reformasjonstida. At bestefaren vart attkalla er jo naturleg. Når Augustinus-namnet vart såpass utbreidd på Nordmøre, så har eg ein mistanke om at namnet kan førast attende til denne Augustinus Arneri på Husby.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Bonesmo

Augustinus folket hadde nok også avleggere i Romsdal.Koppskatt 1645:Romsdal otting, Augustinus.Prestens manntall, Isfjorden, 1666: Heen, Inger Einersdtr. husmann, Fenrikens sønn, uekte barn Augustinus, 4 uker.Manntall 1701: Heen: Augustinus, 40 år.Finnes det kilder som sier noe om fenrikens opphav?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Fredrik Buch

Det var en Augustinus Halse (født 1499, død 1550 i Halsa ved Kristiansund), men jeg vet ikke hva han drev på med... Sønnesønnen Augustinus Jonsen Halse var Lensmand i Halsa 1592 til 1626.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Kristiansen

Har du sett i boka til Lars Hamre; Norsk politisk historie 1513-1537? Den har et stort navneregister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Finn (2): Tror du er inne på noe her... 'Her Augustinus' kunne godt passe som en dattersønn av nevnte Augustinus Arneri.Det kan imidlertid finnes et alternativ til: I Studentmatriklene, for Rostock, nevnes også en Augustinus Jacobi de Nidrosia i 1462. Samme mann er også nevnt under 'promoverede i Rostock' for året 1471, og da som Magister.Rent tidsmessig, skulle vel denne tilhøre samme generasjon som Augustinus Arneri de Nidrosia fra 1473.Erkebiskop Olav E`s medarbeider fra 1532/33, er nok en etterkommer av en av disse 'Augustinuser', men hvilken, det lar seg vel neppe bestemme..Ellers er Augustinus navnet lite utbredt i NRJ:En Augustinus som åpenbart var svein på Bergenhus -1516-1521- , nevnes slik i NRJ:NRJ, bind 1: Side 59 (1516-17) Side 257 (1518) Side 456 (1519)…. ”betalt for den tid han for til Andenes…” Side 461 (1519):”..Oluff svenske: Augustinus på hans wegne..” Side 515 (1519-20) Side 616 (1520)NRJ bind 2:Side 9 (1520-21) ”Suenneregister” Augustinus 1 mark…”En ”Augustinus y Trannkiar”, nevnes i Bohuslehn i 1568(NRJ, bind 5, side 474 (1568) )Ellers så har jeg jo registrert Arnsteins debatt: 83161: Røg i Hemne - Augustinus Jonsen Halse - Rygg / Røg i Nordfjord - sammenheng? Innlegg 3 i nevnte debatt er jo svært interessant, og nevner en ættelegg fra 1603, der opphavet er en Augustinus..LenkeEllers, så synes jo opphavet til de mange geistlige Augustinus sønner i Midt-Norge å ha vært Augustinus Jenssønn (død 1657), SP til Vår Frue Kirke i Trdh. Hvem han så var oppkallt etter, lar seg ikke uten videre påvise (se ellers S.T. Dahl, side 26.Fredrik (4): Har du kildehenvisningen til denne Augustinus Halse (død 1550) ?Tore (5): Takk for tipset.. Har L.Hamre stående i bokhyllen, og ingen Augustinus er nevnt der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Fredrik Buch

Hei JohanSelv om Augustinus Halse (b1499, d1550) er velkjent på nettet (Krystad, Nermo, etc.) har jeg ikke funnet noen solid kilde/referanse... Så vi har kanskje et lite spørsmålstegn ved denne personen.Freddy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Fredrik (7): SÅ langt jeg har oversikt over aktuelle kilder fra 1500-tallet, har jeg ikke kunnet finne denne Augustinus Halse (død 1550) nevnt. Dette var noe av bakgrunnen for mitt spørsmål om kildene bak dette.Kan hende sitter andre på opplysninger om denne personen ? Kan jo hende at han nevnes i senere skiftemateriale, eller i justisprot.. Noen som vet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

En Augustinus nevnes i Trondheim by i 1548, der han betaler 2 sk. (NRJ, bind 6, side 18: 'Kronens ledingh aff Trondheims by' )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Ein Augustinus nemnd som skipper på Landegode i 1610. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Finn: Når en først sitter å blar... ; Fant også en Augustinus på 'Hwdstadt' i 'Giildeskoll sognn' under 'Helligssetters landskyldt aff Nordlandenn' (1548) i NLR, bind 6, side 160.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Ja, her kan det godt være en sammenheng...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Skulle selvfølgelig gjenngitt hele innførselen:Hwdstadt g ij span Augustinus b iiij woger fiisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

Fant en mulig Augustinus kandidat til, nemlig i NLR, bind 6, side 292 (1557):Foxens leenn 'Augustus på Edt b j dlr'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Marius Setsaas

En etterkommer etter Augustinus på 'Hwdstadt' i 'Giildeskoll sognn' fra 1548, nevnt i (11), er vel den Augustinus på Hustad i Gildeskål som nevnes i 1647.I 1647: Matrikkelen for Nordland, nevnes på side 125, en Augustinus Huustad som skipper for 6 rdr (Gildeskaal fjerding)[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=skattnordland1647&sideid=62&storleik=125å>LenkeHan nevnes også med patronym samme sted, side 176:”Huustad 4 w, Augustinus Oelsen 4w, kongen bygsler” Giffuer schippskatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Skipper Augustinus på Landegode i 1610 er seinare omtala med ættenamnet Palte. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

I 1624 sit det ein Oluf Augustinusson på Hustad i Gildeskål. Også han bygslar dei 4 våger. Han må vel helst vera far til skipperen ca 20 år seinare. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.