Gå til innhold
Arkivverket

[#83855] Henvendelse fra Tyskland fra ukjent dame - noe som vil hjelpe meg videre?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Mottatt fra en dame på nettet som jeg ikke kjenner fra før av, oversettelse fra google translate under (kan ikke tysk)Hallo ich kann mich heute melden. Also, mein Opa wurde in Süsel bei Eutin in Deutschland geboren. Wo sein Vater herkam ist unbekannt, da mein Opa adoptiert wurde. Er hat oder hatte noch eine Schwester die entweder in Norwegen oder Schweden lebt oder gelebt hat. Sie hieß Annemarie Lemke geb. Schwarck. Es wäre so schön die Herkunft meines Opas zu finden, da ihn dieses immer bedrückt hat. Hoffentlich kannst Du mir helfen. Vielen Dank und Liebe Grüße DoreenHei Jeg kan rapportere meg i dag. Så var min bestefar født i Süsel i Eutin i Tyskland. Hvor hans far kom fra er ukjent, fordi min bestefar ble vedtatt. Han har eller hadde en søster som bor i enten Norge eller Sverige eller har levd. Hennes navn var Anne Marie Lemke født Schwarck. Det ville være så hyggelig å finne opprinnelsen til bestefaren min, fordi dette har alltid plaget ham. Jeg håper du kan hjelpe meg. Takk og vennlig hilsen Doreen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Ber om hjelp for jeg er både dårlig i tysk og ikke kjent med Tyskland, men jenta er ung og vil så gjerne hjelpe henne det jeg kan. Nå har jeg funnet litt ut om Süsel i wikipedia og samtidig mha google translate bedt om alder og fornavn på bestefaren hennes så jeg vet om det gjelder 1900 eller 1800tallet i Norge/Sverige. Süsel er en amtsfri storkommune i kretsen Østholstein i Schleswig-Holstein, Tyskland. Süsel ligger omtrent 23 km nord for Lübeck, og 10 km sørøst for Eutin. Storkommunen Süsel er videre delt inn i 15 underliggende administrative distrikter: Barkau Bockholt Bujendorf Ekelsdorf Fassensdorf Gömnitz Gothendorf Groß Meinsdorf Kesdorf Middelburg Ottendorf Röbel Woltersmühlen Samt den største landsbyen, Süsel, hvor de fleste innbyggerne i storkommunen bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Omsetjinga er nokonlunde grei, bortsett frå at ordet adoptert vart feil omsett.Det ser ut som om systera til bestefaren er i live, og skal difor ikkje omtalast på forumet. Dersom du evt. gjev opp e-postadressa di kan folk kontakte deg privat f.eks. dersom dei kjenner til vedkommande. Men det ser ikkje ut til å vere nødvendig her.Dersom du søkjer på etternamnet i skattelistene for 2001 (sjå denne tråden) finn du antagelegvis rett person. Deretter slår du opp i telefonkatalogen.no på ektemaken, dermed har du telefonnummer du kan ringe og spørje om opphavet. Dermed er kanskje saka løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg har ikke forstått det slik at hun lever, har googlet lemke og schwarke og ikke funnet ut noe som helst jeg. men den er grei, da sier jeg i fra til henne, så får de i alle fall en ledetråd. skal også slette dette innlegget og beklager at jeg ikke forstod det gjaldt i nyere tid. Min egen bestefar ville vært hundre år så jeg begikk den bommerten og ikke tenke på at det finnes unge bestefedre også. Igjen beklager og takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Uff då, det var nok eg som blingsa på førenamnet i skattelistene, så gløym det eg skreiv over.Beklagar så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.