Gå til innhold
Arkivverket

[#83918] Kaffi med 'sprellemann'?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg var på eit møte i går der ei eldre dame fortalde frå barndommen sin, og ho snakka mellom anna om eit kaffimerke som hadde ein liten figur i nokre av posane. Når ein la denne figuren i ei varm hand begynte han å 'leve' og endre form.Er det nokon som kjenner til dette? Viss ikkje, er det nokon som kan tenkje seg kva ein slik figur kunne vere laga av? Vi snakkar om tidleg 30-tal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Celluloid, tenker jeg.Denne kaffen var før min tid, men jeg husker at vi som barn klipte ut menneskefigurer og la dem på en varm flate. Figuren begynte da å løfte snart på en fot, snart på en arm. La vi den på ovnen ble det mye liv i den. Og materialet var celluloid, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har et par slike. Ikke sprellemenn men sprellefisk. Det står ikke hva slags materiale det er men det minner om tynn plast. Og morsomme er de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Artig! Men Celluloid - ? Var ikkje det ei forholdsvis fast masse, meiner eg hadde ei dukke av det stoffet?Kaffien trur eg heitte 101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Fastheten har nok med tykkelsen og formen å gjøre. I ei dokke kan tykkelsen ha vært 1/2 cm, og da var materialet fast. Men tynne ark er veldig bøyelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.