Gå til innhold
Arkivverket

[#83953] Hjelp til oppslag i Bygdebok for Gloppen, Nordfjord og gården Fitje.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, trenger jeg hjelp til oppslag på gården Fitje. Peder Monsen ca. 1630-1708. Det er skifte etter ham 12.11.1708. Der er nevnt hustru Giske Jacobsdtr.og 7 barn, hvorav 2 var døde før faren og deres barn igjen var nevnt i mødrenes sted. Men noe skurrer, fordi der var barn som kun var 8 år ved farens død, og de som var døde var betydelig eldre. Jeg mener derfor at Peder Monsen må ha vært gift minst 2 ganger.Hva sier bygdeboka om Peder og hans familie. Hvem var denne Giske Jacobsdtr. og hva sier boka om en eventuell første kone og barna deres.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Karstein Rygg

Hei! Bygdeboka til Per Sandal har berre dei opplysningane som Jacob Aaland hadde i si frå 1930-åra. Eg gjev dei her:Y. Fitje, br. nr.2 : Peder Mogensen, d.75 å.g.1707,br.1658 1/2 l. Var borgar. G.m. 1: (e. Agnete) G.m. 2: Gidske Jakobsd. Vernich, d.73 år gl.1741. (Har foretatt nokre rettingar av åpenbare feil her.) Etter vi fekk tilgjenge til fleire kjelder, har eg funne fylgjande,som også sikkert du alt har: Born 1: Maren,d.1708 g.m.Ludvig, Lisbet, d.1708,g.m.Jens Berents.(Veit ikkje om dette er rett) Tryggare er det at: G.0812 1689 m. 2: G.J.V. og fekk desse borna med henne:1) Jabob, f.kring 1690, d.1747, g.1601 1718 m.1:Gjøde Nilsd. Mardal, d.kring 1736, g.1737-38 (ikkje kyrkjebok her) m.2: Anne Pedersd., d.17(57), ho attgift til Y.Henden i 1751. Jakob br.nr.2 Y.Fitje frå 1723. 2) Mogens, dpt.1004 1692, truleg d. 1741. 3) Agnethe, dpt.0403 1695, nemnd i skiftet i 1708. 4) Rasmus, dpt.2504 1698, d.1765, g.1901 1727 m. Trine Arned.Mardal, d.79 år gl.1789, brukte nr.3 Mardal. 5) Lisbeth, dpt.1710 1701, nemnd i skiftet i 1708.Aaland har funne at enkja Gidske gifte seg til neste brukar Sersjant Jokum Blaa,brukar frå 1709 til han d. i 1716 under 10-årskrigen.Det var det eg hadde. Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Einar for at du sjekket. Jeg var jo mest interessert i hans første ekteskap og datteren Maren som var gift med Ludvig Hansen Lemmichen i Eid. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for henvisningen Aase.Skal jeg tolke det slik at du mener at Susanne (Pedersdtr.?) Slagstad gift første gang med Mogens Lauritzen var foreldre til Peder Mogensen og Lucie Mogensdtr.?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skiftet eg referer til kan tolkast slik. Men eg manglar mange byggjeklossar her; pantebøker m.m.m. kan sikkert gje fleire spor, men så var det tid til å studere dei då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aaase.Da får jeg vel la den ligge forløpig. Der er nok av andre nøtter å ta seg av. Jeg hopper litt rundt å prøver meg på gamle uløste oppgaver i slektstreet. Der er tross alt kommet mange nye kilder tilgjengelig på nett, enn da jeg startet med denne hobbien helt i begynnelsen av 1990 åra. Ha en fortsatt god helg.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.