Gå til innhold
Arkivverket

[#83977] Tyding av ett ord i Oslo Domkirke kirkebok 1819


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

På høyre side (side 85), døpte nr. 48 Lovise Jørgine Elsasser, trenger jeg hjelp til å tyde siste ordet kolonnen for foreldre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7236&idx_id=7236&uid=ny&idx_side=-45>Lenke. Jeg leser:'Thomas Elsasser Borger og Muurmester og Hustru Birthe Kirstine fød Olsdatter i ...' ?Da de giftet seg i 1813 oppholdt hun seg på Øraker i Aker. Hun var født ca. 1786 (38 år da hun døde i 1824), men jeg har ikke funnet henne sikkert i FT 1801 - kanskje er det Berthe Olsdatter på Vækerøplassen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk til alle for det! Ja, dere har vel rett i at det er foreldrene som bor på Vaterland når Lovise blir født. Det var et halmstrå som brast i jakten på Birthe Kirstines dåp og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for det Knut, veldig interessant! Jeg har ikke sett henne før. Får prøve å finne ut hva som blir av henne. Navnet Bierk behøver jo ikke utelukke henne - hun er jo en Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.