Gå til innhold
Arkivverket

[#84160] Thønni Halvorsdatter, Uvdal, f 1797


Gjest Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg har lenge lett etter identiteten til tippoldemor, som døde i Botne i 1842.(Se innl 10899). Når jeg leser Botne scannet kirkebok bedre, står det Thønni, og ikke Thonne, Thonni eller Thorine som jeg har lest tidligere.Fant at i øvre Numedal var det mange som het T(h)ønni. Det passer godt med Tønni Halvorsd på Rudie fra folketellingen 1801 for Nohre sokn i Rolloug prestegjeld, og med konfirmant Tøni m bosted Roefjell i 1813 i Opdahl kirke. Jeg finner ikke Rodie og Roefjell på kartet, hvor er det? Står det noe om denne familien i bygdebok for Uvdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

I Norebøkene er det en Tønni Halvorsdatter som ble døpt ca 1797 i Uvdal. Hun bodde i Hagen under Søre Ro (Rudi). Foreldrene var Halvor Nilsen Bøeiet som i 1785 ble gift med Marie Olsdtr. Åsgarden. De hadde 7 barn med Tønni som nr. 5. Ved Folketellingen 1801 bodde de i Hagen. Halvor Nilsen var da 46 år, mens Marie Olsdtr. var 40. Alle de seks første barna levde, mens den 7, Marie, først ble født ca 1804. Halvor må ha dødd sist i 1820 årene uten at en kjenner til dødsfallet hans. Marie Olsdtr. døde i august 1842 – 80 år gammel. Det står ikke no om Tønni eller hvor det ble av henne. Kilden er Nore – Uvdal i forn og nye. Del 1 – bind V, side 2868.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Tusen takk. Dette er nok rett dame. Jeg satt nettopp og studerte utflyttinger fra Nore i den scannede kirkeboka, og fant henne som utflyttet til Kristiania i 1829, samme år som hun melder tilflytting til Botne.Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.