Gå til innhold
Arkivverket

[#84189] Slektsforbindelser mellom Ringsaker og Øyer rundt 1600?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Siste halvår har Ole Kristian Sveen og undertegnede sett på en del bondeslekter i Ringsaker.Vi har lenge ansett at det må være en slektsforbindelse til Øyer. Muligens er det noen søsken som har arvet jorda i Vedum. Beklageligvis kjenner vi ikke til at det finnes kilder hvor dette kan stå omtaltl..I 1615 eier følgende gårder (slekter) jord i Vedum på Tretten.er involvert: Refling og Skyberg. Senere også Dæli (på Veldre).Mikkel Knutsen Refling eide jord i Vedum i 1615. Hans sønn, Johannes, overtok Vedum på Tretten og kjøpte etter hvert opp deler som var eid av andre.På Dæli i Veldre bodde rundt 1600 Amund med kone Birgitte. Deres sønn Torger som senere var bruker på Dæli eide jord i Vedum i 1615, Denne jorda kom nok ikke med kona. Kona var fra Tokstad, men på denne tiden eide ikke folket på Tokstad gods i Vedum. Det kom senere. Men det er verdt å merke seg at Birgitte på Dæli eide jord i Godenås. Jorda i Godenås ble overtatt av sønnen Otter. Men også andre eide helst noe i Godenås (kongen?).Ouden O. Skyberg eide i 1615 jord i Vedum. Denne jorda ble overtatt av Amund på Skyberg og kom siden til Tokstad.Så i 1667-68 er det en rettsak mellom Amund Olsen på Skåden og Ole Godenås. Kan være identisk med Ole Olsen Neråsen?? Ole Godenås nyttet Mikkel Olsen Kråkvik som sin fullmektig. .Ut fra det kan en lure på om det var et slektskapsforhold mellom Ole Godenås og Mikkel Kråkvik. Vi har diskutert Mikkel Olsen på Kråkvik sitt opphav i en annen debatt. Hvorfor var han fullmektig for Ole Godenås?Om slekta på Skåden vet jeg ikke stort, men Sigrid Bjørnsdatter var kone på Skåden. Hun var vel først gift med en Ouden Amundsen. Jeg har ingen opplysninger om ham. Så var hun gift med Ole Amundsen. Han var far til Amund Olsen som altså var inniblandet i rettsaken. En kan jo tenke seg at Ole Amundsen og Ouden Amundsen var brødre som i tur og orden var gift med samme dama??.Amund Olsen Skåden kom altså opp i denne saken som gikk i 1667 og 1668 om bruken av Godenås.Godenås er et gårdsnavn som ikke lenger er i bruk. Godenås er delt opp i det man i dag kaller Øveråsen og Neråsen oppi Åsmarka i Ringsaker.Her er det mange like navn!Første spørsmål blir da: Hva vet man om slekta på Skåden på denne tiden? Altså fra tidlig på 1600-tallet og utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er nok i vanskeligste laget, men vi har vel nå kommet til at det dreier seg om nordre Skåden og Amund Eriksen f ca 1630. Hans far var Amund Eriksen med kone Berit. Amund Eriksen var nok født rett etter 1600. Var 60 år ved mantallet. Men uansett er det muligens nødvendig å liste opp personene på begge Skådengardene for å få full klarhet, så her mottas innspill med takk!Hvordan kunne Amund Eriklsen Skåden sånn uten videre få kontrakt på Godenås i 1666, året før rettsaken startet?Ringsaker og Øyer var vel da også nabosogn? Men det naboskapet førte ofte til uvennskap. Naboskapet var i sætringsområdene og har intet med denne saken å gjøre! Ville bare nevne at det var naboskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til (1): Det var vel på denne tid forbudt å gifte seg med sin svoger/svigerinne. To eller flere søsken fra en slekt kunne gifte seg med to eller flere søsken fra en annen slekt, men en og samme mann eller dame kunne ikke gifte seg i tur og orden med flere fra samme søkenflokk.Jeg mener å huske fra en tingsak at et par ble dømt til døden for svogerskapsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Frå manntallet Øyer 1665: Nord-Skodin 5 huder Erik Ammundson 60 år sønner: Ole Erikson 32 år, Amund Erikson 30 år, Bjørn Erikson 20 årSiri Skodin: sønner Torger Olson 32 år, Amund Olsen 36 år.Erik og Siri bruker halve(2 1/2 hud) kvar.I boka 'Gården Tande og dens slekter' opplyses det på side 26 at Sigri Bjørnsdtr. var frå Rindal i Øyer, dtr. til Bjørn Haldorsen Rindal og ei dtr. til Mons Tande. Sigri(Siri) skal vera fødd 1598 og død 1698, gift med Ouden Amundsen på nordre Skåden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Til Torbjørn (4) Jeg ser at du referer til boka til min tante Karen og onkel Karstein Tande. Jeg vil stille spørsmål om det var Audun (Ouden) Amundsson Skåden eller Ole Amundsson Såden som var hennes mann. Hennes barn virker i alle fall å være de som du nevner.Jeg vil også stille et spørsmål om det kan ha vært et gammelt slektskap til Hedemark fra Skåe.Jeg har notert følgende: Ivar Toraldesson sies å ha solgt sin kone's part i Rindal til Finn Alfson på Skåe 1. April 1445. Ref DN VII, 425. Sigrid Alfsdatter ser ut til å ha avsluttet sak med Paal Amundsson på Alme hva som skyldes henne fra Steinar Bratt. 9. Mai 1462, DN III, 855.Kan dette ha noe med eierskap til eiendom på Ringsaker og Hedemarken?Jeg vil også minne om at Skåe var både et kirkegods og et odelsgods av betydning, det såkalte Skodingodset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg glemte å nevne at i følge det jeg har notert er søster til Si(g)ri Bjørnsdatter gift til Vedum (Øyer eller Tretten??) da med Berger Pedersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Svein (6) I boka til din tante og onkel står det på side 26:Kari (Bjørnsdtr)død 1688, gift med Berger Pedersen Wedum systuen,Øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette blir komplisert Svein, men jeg vet at du kan finne Alf i en del stormannsslekter både i Gudbrandsdalen (bl a Glømmen) og på Hedemarken (Stange), men her er kildene så aldeles utilgjengelig for meg at jeg henger ikke med.Egentlig er det litt fjernt fra det spørsmålet jeg startet med - men like vel slettes ikke uinteressant.Så til systuen Wedum - er det på Tretten eller i selve Øyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Punkt en er at Tante og onkel nok har notert feil. Som vises av linken [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=Bd05MT60&gardpostnr=11&personpostnr=19#nedre>Lenke er Peder Bergersson på Øvre Vedum som ligger i Øyer hovedsogn. Når jeg ser på hva jeg har er Johannes Vedum (70 år i 1665) på Vedum på Tretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.