Gå til innhold
Arkivverket

[#84231] Anne Knudsdatter i Grytten - og skrifttyding


Gjest Osmund Lind Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Osmund Lind Iversen

Jeg prøver å identifisere Anne Knudsdatter fra Gryttens prestegjeld, antatt Veblungsnes og født ca. 1847 (iflg. folketelling for Evenes 1865 var hun da 19 år). Hun var tjenestepike for legefamilien Fredrik Brinchmann fra Moldø og ankom Tårstad (Evenes) i Ofoten omkring 1865, der hun giftet seg med Ole Joakim Lind i Evenes kirke, 1870, og ble boende på Nøisomheten, Tårstad Gnr 3, Ofoten til hun døde på Evenes i 1931.Mitt problem er at alle i familien kjente “Anne” men da var hun allerede bare Anne Lind, og sporene til Grytten er ikke lette. Mitt beste forsøk basert på datoer er: Anne Knudsdatter Setnes, f. 28.4. 1847, Veblungsnes, Gryttens Prestegjeld (Veblungen, Romsdalen) – men da kjører jeg på datoer og håp, og tilsynelatende mangel på alternativ i bøkene.Jeg kunne kanskje komme videre hvis jeg kunne lese, men denne kirkeboken fra 1847 blir for mye for meg. Noen bedre?

bilete10993.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Steinar, det er ikke rettferdig! Jeg har vært over denne materien i flere år, og du tar det på noen timer?Men lenkene er litt skumle. Faren var 56 da Ane ble født i 1847, han var enkemann i 1855, søsteren er 16 år eldre enn Anne og har to uekte og halvvoksne barn? Her går det visst for seg. Jeg glemte forresten å si at jeg også hadde navnet fra 'Raumadalsfolket': LenkeHvis du mener stedsnavnet kan være Setnesstuen og jeg mener hun er Anne Knudsdtr Setnes, kan der kanskje være en troverdig konsistens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Jeg glemte også å si at jeg tentativt hadde moren som Anne Knudsdatter, f.1808 i Gryttens Prestegjeld'Bor hos Ole Joakim ved census 1875, som føderådsenke, og betegnes “svigermor” og “enke” Navnet skrives da Knutsdatter. (1875-telling for 1853 Ofoten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

det va jo litt pussig her, hvis Anne Knudsdtr er i live 1875 kan vel ikke Knut være enkemann i 1865. Sikkert feil Knut jeg fant i 1865 ft.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

“Sikkert feil Knut jeg fant i 1865 f.” Kanskje det? Men du fikk fantasien i sving. Man skal vel ikke ha for livlig fantasi i slektsforskning (eller kanskje man skal?) Ditt forslag gir meg følgende spekulasjon:Knut Anderssen var drikkfeldig (Det diktet jeg opp). Han klarte ikke å styre døtrene sine, og ingen ville ha dem. Da han var 56 og konen Anne bare 39, orket hun ikke mer og tok sin 18-årige datter Anne med seg til Ofoten. Knut mente det var best å skrive “enkemann” ved folketellingen i 1865; han ville jo ikke si han var “forlatt av konen.”Knut strevde videre og fant seg en “logerende” Brit, bare litt eldre enn konen. Han mente “logerende” lød mer diskret. Da eldstedatter ble 24 gikk hun på dans og kom på tjukken med Syvert, en omflakkende sjømann (hennes fulle navn var Ingeborg Cecilie Lind, og hun er beskrevet i en sang av Cornelius Vreeswijk). Nå ble det tungt, og fire år senere gjorde Ingeborg det pinadø igjen, nå med jyplingen Johan fra nabobygden. Sånn fortsatte det da til Knut i en alder av 74 bodde der med fire kvinnfolk i huset. For en slekt jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan nok stemme at det er den aktuelle Knut. Men når det gjelder familieforhold og barn utenfor ekteskap finnes det nok verre eksempel. Hadde kun Anne, viste ikke hvor de var gift.Har jo mest om Lind siden bakover i tid fra Ole Joakim Lind på både mor og farsiden. Har en del felles aner med han.ser jo på 1875 ft at Anne lever her i nord. LenkeDet er kanskje derfor jeg fant Ole Linds kone så fort siden jeg ikke tenkte på å sjekke i Nordland bare i Møre og Romsdal.finner dem ikke i 1900.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.