Gå til innhold
Arkivverket

[#84277] Joen Steensen, Dunserud, Øvre Eiker


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Kan dette dette være en mulig kandidat til Joen Steensen, her i så fall dåpen: LenkeDu finner en del transkriberte kirkebøker for Eiker her under Databaseveljaren, Buskerud, Eiker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ved datter Annes dåp ser det ut til at Schiøl-navnet kommer igjen, så det spørs om ikke Joen Steensens dåp er rett i forrige lenke :-) LenkeVielsen før denne dåp er jeg redd ikke er med i de transkriberte kirkebøker. Mulig den finnes i kronologiske lister i kirkebøker fra den tiden?Hva med skifter, kan hende de vil gi deg opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for svar Gunn. Ser ut til å være en god kandidat. jeg får søke litt videre. Det er jo ikke sikkert at Mari er fra Eiker. Får bare lete.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olav homlebekk

Jon Steensen Schiøll g.3.6 1765 Kongsberg m/ Maren Johansd.Børeng Begge fra Eiker. Navnet Børeng kjenner jeg ikke på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Jeg hiver meg på denne debatten fordi jeg har et navn som kan være interessant.Om det er samme slekt denne karen til hører vet jeg ikke,men Sten/Steen-navnet er trolig en ledetråd. Kanskje noen 'Eiker-eksperter' kan korrigere/supplere meg.Den 2/4-1702 døpes Kristen(Christen)Dalers sønn Stein(Steen).Fadderene er:Anne Rygg,Anne Viken,Nils Stryken, Kristoffer Åserud og Erland Vines.Den 13/8-1770 begraves han,'60 år gammel'(altså feil for 68) Jeg har ikke hans kones navn for øyblikket.Han kalles da'Steen Christensen Schiøl'.Denne karen kjøper gården Skjøl av min ane,dragon-kornett Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740) på auksjon i 1734 for 1230 rdl.,skjøte datert 8/9,og ting lyst den 2/11 samme år. Summen utgjorde gården av skyld 1 skippund 10 lispund tunge med bygsel pluss 'småskyld'.Gården ble solgt til Steen Christensen Dahler og kone på betingelse at Hans Rasmussen Fyhn(fra Lille-Spæren) og kone for sin levetid skal nyte til brukelighet et stykke jord langs Skjølsbekken.Fyhn ble enkemann i januar 1735,og flyttet fra bygden ca.1736 til sønnen Rasmus i Trondheim. Men det er en annen (slekts-)historie. Håper at du kan bruke disse opplysningene. Kildene er transkribert Kirkebok 1 for Eiker 1683-1702/4 og tingboken s. st.(Eiker Modum og Sigdal,har ikke nummeret for hånden).Beste hilsner Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olav homlebekk

Skifte Skjøl 9.8 1785 Enke Dorthe Jonsd. død Steen Chrisstensen død Sønn 1 Christen Steensen Sjøl.2.Simon Steensen Refsal Modum 3.Jon Bakkerud eller Dunserud.4 Haagen Steensen d.var gm Kirsti Nilsd.Barn a)Nils Haagensen 11.b)Dorthe Haagensd 14.c)Anne Haagensd.05. 5 Amund Steensen Skjøl.6.Anne Steensd enke e.Peder Andersen i Hougsund 7 Bodel Steensd gm Michel Thoresen 8 Torbjør Steensd.enke e.Arne Hansen Nesset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei!Takk for svar Olav og Sven Erling. Det er nok de rette personene som jeg er på jakt etter. Jeg ser i skifte etter Dorthe Jonsdatter at det står sønn Christen, Simon og Bodel Steensdatter. Disse har jeg ikke funnet. Har vel oversett dem et eller annet sted. Navnet Børeng kan jeg heller ikke finne på Eiker eller i Nils Johnsens bok Eker. Får prøve å finne dåpen til mari Jonsdatter i kirkeboken mulig det kan gi noe. Tror hun er født rundt 1743Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olav homlebekk

Jon Steensen Schjøl gm 1765 Kongsberg m/ Maren Johansd.Hun er datter av Johan Michelsen Boving.Skifte Eiker Modum og Sigdal 11.1 1730 side 323b e.Michel Johansen Boving var gm Maren Olsd.Barn 1 Johan Michelsen i Drammen. 2 Hendrich og 3 Rasmus Michelssønner boende i Lunden i Egeland 4 Catharina Michelsd. død. En datter Eline Nielsd.Uforseet. Se gravminner Hedrum .Johan Michelsen Boveng Hammersmed f.1632 i Frankrike d.1692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for svar Olav. Dette var intressant. Maren Johansdatter far må vel da være Johan Michalsen som var i Drammen. Hun er født ca 1743. Johan Michalsen Boveng som er født i Frankrike i 1632 er vel hennes bestefar, Må vel prøve å finne ut om maren er født i Drammen eller om hun er født i Eiker?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Det var litt raskt i forrige innlegg. Maren født ca. 1743. Da må vel Johan Michalsen Boveng født i 1632 være hennes oldefar. Hvor var Maren født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

”Boevin” 3.11.1692 Sk.pr. 4, Fol. 78b Johan Michelsen Boevin død, mester, hammersmed, g.1. Maren Steensd., død, 2. Karen Kieldsd., gjenl. Se Hagenes Hammer, Hedrum. (Hjelpekort også på Langestrand). Fra Hagenes Hammer: (Skiftet fortsetter på Langestrand (Larvik) 8.6.1694) (Enken var flyttet dit) Barn: 1. Michel Jaensøn, hammersmed ved Vestfossen Jernverk. 2. Morten Jaensøn, boende ved Vestfossen. 3. Tomas Jaensøn, forrige hammersmedsvenn her ved verket. 4. Jan Jansøn, forvist av landet, vites ei hvor, ca 20 år. 5. Niels Jaensøn, ca 14 år (i 1692?). 6. (Marie) Johanne Jansd., g. Hans Friderichsen, boende på Såsen, Eiker. 7. Anne Jansd., g. Jørgen Nielsen ”Smid” på Kongsberg. (understr. = neste ektesk., min anm). 8. Kield Jansøn, 2 år – Død i mai 1693. 9. Maren Jansd., ¼ år. Første hustrus søsken: Niels Steensøn, former ved Fritsø Jernverk. Peder Steensøn, masmester ved Fritzø Jernverk, og vel også Elisabet Steensd., og Catrine Steensd. (Dennes døtre Inger og Johanne Børgesd.) Sølv for 28-2-6, deriblant to sølvbegre med J.M.S og M.S.D. 1681. Rede penger for 199-3-12. Skiftet trakk i langdrag da avdøde hadde brukt mere brensel enn vanlig ved verkene. Brt: 841-1-2. Nt: 92-2-20. Derav i gård ved Vestfossen (på Eiker) for 50 rdl., og i Larvik (Langestrand for) 75 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Johan Michelsen døpt 25 Mai 1790 fra Vestfossen. Far var hammersmed Michel Jansøn. En av fadderne var Morten Jansøn. Dette er nok samme familie.Kilde: Døpte i Eiker 1683 - 1702.Ser av oversikten at Michel Jansøn hadde flere barn født i denne perioden. Disse er ikke navngitt i oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei Ellinor! Takk for svar. Ser ut som om det er rette familien som det er skifte på her.Har funnet noe på google om Johan Michelsøn Boevin. Han hadde 8 barn med den første konen og 2 barn med den andre. Den første konen var datter av Etienne (Sten) Henning. Dette er tilbake på 1600 tallet. har funnet en del opplysninger på svensk anbytarforum. Har ikke funnet Mari Jonsdattere ennå født i 1743?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.