Gå til innhold
Arkivverket

[#84387] Hvis DU var med i «Hvem tror du at du er?»


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Hei Aase, ja, det kunne ha vært noe ... å få kontakt ...:)Jeg har blant annet en 5-tippoldefar som vandret fra Alta til kongen i København i 1747. Knud Olsen Qvæn påtok seg oppdraget med å reise den lange veien til København og fremsette klage på amtmannens oppførsel og misbruk av sin stilling i Alten. En tid etter dette ble amtmannen avsatt.Ellers var noen fettere av min oldefar med i Kautokeinoopprøret og ble henrettet. En annen ble satt i fengsel i Akerhus og fikk leve, fordi han var så ung. Han var svært bibelkyndig og satt i en årrekke og oversatte bibelen til samisk.En 2-tippoldefar virket som hjemmedøper til massevis av barn på stedet; en av mine oldeforeldre er født på finnmarksvidda, en nær slektning 'kunne' stoppe blod osv.Ellers har jeg også aner blant bergverksslekten Tax og blant Schelderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg får vel komme med et bidrag.Kom NRKs produksjonsteam til meg, så ville jeg først ha geleidet dem oppover morssiden. Min oldemor var født Zahl, og hun kom fra slekter som Zahl i Nesna og Mechlenborg i Lurøy, samt Falch i Sogn.De sistnevnte eiet Balholmen handelssted og gjestgiveri, det som idag er ærverdige Kviknes Hotel. Dette veldige praktbygget er selvsagt ikke det samme som stod på Holmen på begynnelsen av 1800-tallet, men NRK ville sikkert ha tatt en spansk en og, inne på dagens hotell, latt kameraet gli over værelser med overdådige lysekroner, malerier i store, forgyllede rammer, og bord med hvite duker, mens lyden av klassisk musikk forplanter seg i de gamle, velourtapetserte veggene, for å innbilde fjernsynsseerne at slik var det i gamle dager. [url="http://www.kviknes.no>http://www.kviknes.noAlternativt kunne jeg ha dratt ut til Lurøygården. «Her bodde mine forfedre!» kunne jeg utbryte mens jeg speider utover det frodige kystlandskapet. Så høytidelig at folk nesten kunne tro det var jeg som er herre på gamle Lurø Gaard. På den annen side har Rana Blad allerede laget et liknende innslag. LenkeMin oldemor på farssiden har fortalt om selskapslivet i gamle dager. Hun var fra den lokale sosieteten, for å si det slik. Hennes slekt var som Hotel Cæsar: luksus og glamur, – og skandaler. Der knytter seg også en spennende fortelling til denne familiekretsen. En gang helt på slutten av 1700-tallet kom der to svensker til borgerleiet som familien satt på. De fortalte ikke hvem de var eller hvorfor de hadde reist den lange veien. Erik Stallihn og Michael Dyhr, kalte de seg. Det var nok oppdiktede navn. Ryktene begynte fort å spre seg blant folk. Var de kanskje innblandet i mordet på svenskekongen noen år tidligere? Krigsraad Coldevin kalte dem til seg, slo knyttneven i bordet og forlangte å få vite sannheten! Hva som enn ble sagt på Dønnes gård den kvelden, tok godsherren med seg i graven.Her ser jeg for meg at NRK kunne vise noen portretter av Gustav III, og kanskje også et bilde av hans dødsmaske, akkompagnert av trommer og pistolskudd! Tenk, fra den fredelige landsbygda på Helgelandskysten og til svensk storpolitikk. Utliggerborgerne som blir direkte involvert med konger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja siden jeg også har Mikkelborgene fra Lurøygården blant mine aner(min 3 ganger tippoldefar født 1749 dro derfra til Træna), så kunne jo slått oss sammen om turen til Lurøygården Andre o:)Ellers er jeg enig med de andre her, som mener at du skriver godt og underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Om jeg skulle hatt med noen kjendiser, så måtte vel det blitt Per Sivle og Edvard Liljedahl, ellers de mer vanlige folkene (og kanskje viktigere) i innlegg (11) Ellers enig med Aase R. Sæther i innlegg (25) at det hadde vært bra om vi kunne fått kontakt med forfedrene og formødrene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

André i (27): 'Teamet drog ut i skogen for å filme noen gamle demninger. Disse trekonstruksjonene ville ikke ha hatt noen underholdningsverdi hvis det var en ordinær person som hadde deltatt som etterkommer av mannen som bygget dem. Det ble spennende kun fordi Bjarne Brøndbo stod foran kameraet. Slik er det bare'Er helt uenig med André. Noe av det beste med serien, synes jeg, er når man blir opplyst om mer generell historie og dette knyttes til personene slik at man ser sammenhenger. Som i dette tilfellet der Bjarnes ane kom fra Solør med tradisjoner for tømmerdrift og fløyting og får seg arbeid i Trøndelag. Og her gjør han bruk av sin kunnskap og muligens viderutvikler det han kan fra før. Man får ei forklaring på flyttinga fra Solør til Trøndelag og skjønner at det ikke var tilfeldig at det var der han havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.