Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp kirkebok Nes 1844

Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg er ikke helt enig i det du skriver her. Barnet het Christian .... og moren het Oleana Sjønesd. Togstad eie? og faren J.. Christophers. Unilstad e.lign. Fadderne er vanskelig pga. gårdsnavn. Prøver: Oline Arnesd. ...stad, Marta Hansd.? A..stad, ....., Ole Emb.. Molten?, Poul ... Torsæt? I margen: Begges 1. leiermål. Lyst til egteskab ...... af Marte Gubrand...

Vielse nr.16 1845 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=533&idx_id=533&uid=ny&idx_side=-223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser barnets navn som Christian Syvert.

I avskriftene som Karin lenket til, ser jeg at navnet er blitt tolket som Christian Syvart.

Jeg får det ikke til å bli Sigvart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Først: Jeg synes det er en bragd å kunne lese dette! Det er ikke mulig for slike som meg å finne noen her :)

Takk til Karin for henvisning til transkripsjonen! Dette skal jeg kikke nærmere på.

Berit: Takk for at du fant vielsen - gjør du deg (eller noen andre) noen tolkninger over ordlyden i den? Det eneste jeg forstår er Sjøne Sjønesen..

Da ender vi jo på Sjønesdatter. I transkripsjonen står det en merknad om 1. leiermaal over dette paret. Regner med at det gjelder Oleana og Jens selv om en merknad ofte kommer til slutt.

Til Else: Det står tydelig Syvart i konfirmasjonen, men i videre registreringer endte de visst opp med å bruke Sigvart selv om det ble skippet etterhvert. Han endte sine dager som en Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vielsen - gjør du deg (eller noen andre) noen tolkninger over ordlyden i den? Det eneste jeg forstår er Sjøne Sjønesen..

Det er ikke noe spesielt ved ordlyden i denne vielsen. Paret ble viet 30. mars: Ungkarl Jens Christophersen Unildstad, Pigen Oleane Sjønesd. Togstad Ey.

Begges alder er oppgitt å være 23 år.

Hans far: Christopher Engebrigtsen

Hennes far: Sjønne Sjønesen

Forloverne: Peder Andersen og Ole Jørgensen Dystland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.