Gå til innhold
Arkivverket
Finn H Bakken

Masmester Syver Ingebretsen Eidfoss verk Hof

Recommended Posts

Finn H Bakken

iflg Hof bygdebok Eidsfos Verk s. 320: Som masmester Syver Ingebretsen død før 1718.

Hans kone Else Jensdatter døde 1733 - 100 år.

Har deres datter Karen gift med Ole Mikkelsson Kolstad Hof.

Søker hjelp etter Syvers opphav - foreldre etc- evt. hvor jeg kan finne noe?

på forhånd takk

mvh finn h bakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke masmester Syver Ingebretsens opphav, men legger inn ei lenke til en tråd i det gamle forumet som omhandler sannsynlig etterslekt:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/112785-27158-hammersmed-thomas-sivertsen-turum-f-ca-1748-hedrum-vestfoldd1807/page__hl__%2Bsyver+%2Bingebretsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn H Bakken

til Oddbjørn- takker for ditt innlegg,

men har dessverre ikke kommet noe nærmere Syvers opphav. Derfor prøver jeg igjen om noen har noe. Takk

mvh finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn H Bakken

Prøver meg igjen nå i påsken om noen skulle ha hatt befatning eller vet noe om Syver Ingebretsens opphav ?

mvh finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn H Bakken

til Kristian Hunskaar eller andre - hvis du/dere leser dette: kjenner du/dere til om det er noen dokumenter fra Eidsfoss verk på Riksarkivet fra denne tiden?

mvh finn h bakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

til Kristian Hunskaar eller andre - hvis du/dere leser dette: kjenner du/dere til om det er noen dokumenter fra Eidsfoss verk på Riksarkivet fra denne tiden?

Jeg lenker opp parallell tråd i DIS-Norges forum, og gjentar noe av det jeg skrev der:

Andre relevante opplysninger fra Hof bygdebok som bør nevnes: Syver Ingebretsen hadde sønnene Jens og Jan, som også var masmestere.

Siden den første masovnen ved Eidsfoss jernverk kom i gang så sent som i 1697, og siden masmestere var spesialarbeidere, er det overveiende sannsynlig at Syver Ingebretsen har blitt hentet til Eidsfoss og ikke ble rekruttert blant "innfødte". Et fornuftig sted å lete, kan være ved andre jernverk.

Privatarkiv nr. 388 i Riksarkivet heter Eidsfoss Jernverk. Diverse dokumenter tilbake til 1697 og regnskapsbøker tilbake til 1701. Utover dette kan jeg p.t. ikke bidra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.