Gå til innhold
Arkivverket
Anne-Rita Kolberg

Hans Nikolai Zahl født Kristensen fra Halsa, Nordland

Recommended Posts

Anne-Rita Kolberg

En bekjent av meg leter etter sin oldefar Hans Nikolai Zahl f. Kristensen f. 29. juni 1869 på Halsa, Meløy i Nordland. Dengang under Rødøy kommune.

Hans fikk et barn, Kristian Johan Hansen f. 28. okt. 1888, med Margarethe Benjaminsdatter - se lenke, nr. 3 på siden: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2606&idx_id=2606&uid=ny&idx_side=-69

Hans oldebarn fant han i 1900 tellingen i Haugesund: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01106

Han dro tydeligvis til Amerika etter dette og er registrert i Origon State Archives:

Zahl, Hans Nikalai Zahl, Hans Nikalai 1/5/1903 1/5/1903 Intention/Naturalization Intensjon / statsborgerskap Washington Washington County Fylke

De har også funnet han i Ellis Islands arkiver litt senere, så han må ha vært hjemme i Norge, har var tydeligvis gift i Finnmark og flyttet med kona Jonett til Harstad før han dro til Amerika, og hans kone dør i 1906, det står hun er enke, men han lever tydeligvis.

Fra Ellis Island:

First Name: Hans N.

Last Name: Zahl

Ethnicity: Norway - Scandinavian

Last Place of Residence: Salem, Oregon

Date of Arrival: Dec 21, 1907

Age at Arrival: 38y Gender: M Marital Status: S

Ship of Travel: Campania

Port of Departure: Liverpool

Det sies i familien at det kom en arv fra Amerika, noen mener det måtte ha vært mellom 1935 og 1945, det antydes 100 dollar.

Min bekjent er håper å finne ut mer om sin oldefar i Amerika. Jeg finner flere Hans Zahl, men ingen passer liksom inn.

Håper at noen her på forumet, som er flink med slekt i Amerika, kan finne noe, det hadde vært flott for min bekjent og hennes slekt. Oldfar er jo i nær familie.

Anne-Rita Kolber, Glomfjord

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.