Gå til innhold
Arkivverket

Gårder og husmannsplasser i Ringsaker


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Paret Mons Olsen Harbye og Kierstie Christensdatter Hougsveen giftet seg 7.1.1788 i Ringsaker kirke. Ved FT1801 bodde de på Bierchehougen og Mons Olsen (41) var en av to bønder og gårdbrukere. Bierchehougen oppgis da å ligge i Ringsager hovedsogn. Ved barnas dåp i perioden 1789-1807, kun med ett unntak, oppgis de å bo på Hougsveen. (Unntaket er Christen f. 1804 som oppgis født på Bierchehougen). Ved barnas konfirmasjoner i perioden 1805-1820 oppgis etternavn/bosted å være Hougsveen, kun det siste barnet Børre (konfirmert 1822) oppgis med navnet Birkehougen. Har også sjekket barnas vielser og der oppgis alle barna med navnet Birkehougen, med unntak av Børre som oppgis med fødested Hougsveen. Kjersti Christensdatter døde i 1830 og oppgis da med bosted Bierkehougen (paa Ring). (Har kildehenvisninger til alle innførslene om noen ønsker disse.)

 

Har sjekket gårdene i folketellingene 1865,1875 og 1900:

 

FT1900: Bjerkhaugen søndre og nordre (føderåd), krets 13B, gnr 518, bnr 1 og 2

Haugsveen nordre krets 12 gnr 272 brnr 4

 

FT1875: Bjerkhaugen nedre og øvre , krets 12 Bjerkhaugenstykket bustad nr 64 gnr 370, 587

Hougsveen bustad nr 37 krets 9 gnr 350b

 

FT1865: Ringsagsmarken nordre i hovedsognet, Bjerkhaugen med Bjerkhaugen stykket distriktsnr 12 merknad 369.586

Ringsagsmarken søndre i hovedsognet, Hougsveen, distriktsnr 10 side 2

 

 

-> SPØRSMÅLENE mine er: Er Bierkehougen og Hougsveen samme gård/bruk? Hvordan har det seg at familien bruker disse to navnene om hverandre? Hva heter stedsnavnet der disse bodde? Ser at både Brøttum, Mesnalia, Åsmarka og Ring kobles til min familie.

 

Det ville vært flott med litt oppklarende hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Paret Mons Olsen Harbye og Kierstie Christensdatter Hougsveen giftet seg 7.1.1788 i Ringsaker kirke. Ved FT1801 bodde de på Bierchehougen og Mons Olsen (41) var en av to bønder og gårdbrukere. Bierchehougen oppgis da å ligge i Ringsager hovedsogn. Ved barnas dåp i perioden 1789-1807, kun med ett unntak, oppgis de å bo på Hougsveen. (Unntaket er Christen f. 1804 som oppgis født på Bierchehougen). Ved barnas konfirmasjoner i perioden 1805-1820 oppgis etternavn/bosted å være Hougsveen, kun det siste barnet Børre (konfirmert 1822) oppgis med navnet Birkehougen. Har også sjekket barnas vielser og der oppgis alle barna med navnet Birkehougen, med unntak av Børre som oppgis med fødested Hougsveen. Kjersti Christensdatter døde i 1830 og oppgis da med bosted Bierkehougen (paa Ring). (Har kildehenvisninger til alle innførslene om noen ønsker disse.)

 

Har sjekket gårdene i folketellingene 1865,1875 og 1900:

 

FT1900: Bjerkhaugen søndre og nordre (føderåd), krets 13B, gnr 518, bnr 1 og 2

Haugsveen nordre krets 12 gnr 272 brnr 4

 

FT1875: Bjerkhaugen nedre og øvre , krets 12 Bjerkhaugenstykket bustad nr 64 gnr 370, 587

Hougsveen bustad nr 37 krets 9 gnr 350b

 

FT1865: Ringsagsmarken nordre i hovedsognet, Bjerkhaugen med Bjerkhaugen stykket distriktsnr 12 merknad 369.586

Ringsagsmarken søndre i hovedsognet, Hougsveen, distriktsnr 10 side 2

 

 

-> SPØRSMÅLENE mine er: Er Bierkehougen og Hougsveen samme gård/bruk? Hvordan har det seg at familien bruker disse to navnene om hverandre? Hva heter stedsnavnet der disse bodde? Ser at både Brøttum, Mesnalia, Åsmarka og Ring kobles til min familie.

 

Det ville vært flott med litt oppklarende hjelp her!

 

Hei Randi , jeg har sendt over spørsmålene dine til en Ringsaker " spesialist " får jeg noe oppklarende svar fra ham så hører du fra meg .

 

:-)) mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på disse gardsnavnene i FT 1910 så finner du gards- og bruksnummer (gnr). Bjørkhaugen har gnr. 518/2 og Haugsveen er to bruk med gnr. 471/ og 471/2. For å sjekke beliggenheten kan du da gå inn på http://www.hedmarkenkart.no/ der kan du søke på gards- og bruksnummer og finne beliggenheten. Velg Søk eiendom og tast inn Gnr. Da finner du at Bjørkhaugen ligger på nordsiden av SørMesna og Haugsveen i Åsmarka (avstand mellom dem 5-6 km.) Forøvrig er Bjørkhaugen beskrevet litt i Nils Moen's Brøttumsbok på side 956. Der er bare Kristian f.1804 nevnt som barn. Han ble gift 1833 med Marthe Henriksdtr. Lundsverydningen og kom til Mosevikstuen på Brøttum og Svendsveen (gnr.389/2) på Ring.

 

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt ugrei denne, og Brøttumsboka ser ut til å ha rota litt den å.Den gården som nevnes i Brøttumsboka er Falkenhoug i ft 1801,den har gnr 518,løbe.nr 493 650 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071030340899.jpg Mens Bjerkhougen nevnt i 1801 er denne gården http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071030340578.jpg gnr 471 løbe nr 369 586.

 

Hvis du ser på skannede tinglysningsdokumenter, velg eiendom-Hedmark-Ringsaker, ser du at Bjørkhougen har gnr 471 under den Hougsveen øvre og nedre, Falkenhoug gnr 518 under Bjørkhougen søndre og nordre. Prøvde med lenke men den funka ikke.

 

Så når Brøttumsboka da nevner slekta vår under denne gården tror jeg det blir feil, på meg ser det ut som Bjerkhougen i 1801 senere ble kalt Hougsveen og at Falkenhoug ble til Bjerkhougen, veldig forvirrende dette, hadde vært fint hvis noen visste noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med opplysningene i matrikkelen for 1838, der ser vi at matrikkel nummeret og gammelt løbenr stemmer overens med at gården som 1801 kalles Falkenhoug senere skifter navn til Bjerkhougen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35476/103/ Og at den som i 1801 kalles Bjerkhougen har samme matr nr som gården som senere kalles Hougsveen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35476/101/.

 

Som Bjørn forklarer ligger Hougsveen i Åsmarka "sentrum" mens Bjerkhougen ligger på nordsida av Mesna i Messenlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.