Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var madam Myre?


Nordøsterdalsmuseet v/Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Takk til Marie!

 

Jeg har tidligere sett fortalt ei historie om ei forkledd kvinne som kom om natta, men dette mener jeg var ei familiehistorie som gjelder Koch i Bodø (dette er tatt etter den dårlige husken). Så vidt jeg husker så er det vel ikke sammenheng mellom disse Koch og Kock på Røros? Jeg mener at Koch i Bodø er av slekta som kom fra Middelfart til Trondheimsområdet?

 

Bat.kirurg ved 2. Tr.hj. nasj inf.regt Palle Saabye Myhre (eller Mürer) bodde ei tid i Molde, men ble iflg Ovenstad distr.kirurg i Valdres fra 1812. Kona Maria Christine døde visstnok 5. juli 1820. Selv skal han ha dødd 5. mai 1823? Er det noen som vet hvor han døde, og om han nådde å gifte seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å finne historien om Koch på Sula/Bodø og ei mystisk kappekledd adelsdame. Den forekommer i ei slektsbok skrevet i 1943 og er interessant nok, men har nok ikke noe med denne saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palle Saabye Mürer døde iflg. Norges læger 5-5-1823 i Molde og han var kun gift med Maria Christiana Myhre, døpt i Svendborg 5-8-1774, død 5-6-1820, datter av Controllør Myhre og Sophie Lange. - 5 barn, hvorav 2 døtre overlevede faderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså folk som har leita etter svaret på hvem madam Myre var før også. Hun skulle altså ha vært doktor Stengels husholderske. De måtte vel bo på Røros i 1823 (Emils fødselsår) sia berglegestillinga var oppretta i 1821. Hvorfor var da dåpen i Tynset? Sendte berglegen sin husholderske dit for å skjule at han hadde satt barn på henne?

 

Det må skytes inn at Emil var konfirmert i Tolga i 1838: Min lenke. Altså bodde den unge Emil på Tolga da. Mer interessant er opplysninga om at han var født i prestegården, og at vi dermed kanskje glemmer madam Myres eventuelle tilknytning til landhandler Tangen på Neby, men heller leter etter forbindelser til prosten eller frua.

 

Dessuten må nevnes at en madam Myhre i 1823 bodde i Vår Frue kirkesogn i Trondheim: Min lenke, sjå nr. 266. Det skulle vi vel tro kan være samme dame? For det er nok ikke utenkelig at vår madam Myre må letes etter i Trondheim. Ser at hun på dette tidspunktet er enke (Madamme sal. Myrhe = enke etter avdøde Myhre).

 

Kan også nevne at Emil Stengel i 1865 bodde i Hamar, og fødestedet er da oppgitt til Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten må nevnes at en madam Myhre i 1823 bodde i Vår Frue kirkesogn i Trondheim: Min lenke, sjå nr. 266. Det skulle vi vel tro kan være samme dame? For det er nok ikke utenkelig at vår madam Myre må letes etter i Trondheim. Ser at hun på dette tidspunktet er enke (Madamme sal. Myrhe = enke etter avdøde Myhre).

 

 

I 1818 finner vi en handelsborger Hr Ole Larsen Myhre i Trondheim - se "Borgarar i Trondheim 1818" i Digitalpensjonatet. Jeg har ikke funnet ham innført som død i årene 1818-1823 i Vår Frues sogn i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare rette opp en liten ting fra første innlegget. Det gikk viist litt for fort. Madam Østgaard er ikke skoginspektør løyntnant Ramms kone, men hans datter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig person å leite etter madam Myres tilknytning til, kan jo være prost Hagerups kone. Iflg. Tynset bygdebok bind IV het hun Margarete Kristina og var datter av kancellieråd Eilert Hagerup Holtermann. Jeg fant noe om disse personene på nettet, men ingenting som syntes å stemme med bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1818 finner vi en handelsborger Hr Ole Larsen Myhre i Trondheim - se "Borgarar i Trondheim 1818" i Digitalpensjonatet. Jeg har ikke funnet ham innført som død i årene 1818-1823 i Vår Frues sogn i Trondheim.

Kjøpmann Ole Myhre og Anne Margrethe Myhre hadde en sønn til dåpen i Vår Frue 16. feb 1821: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16346&idx_id=16346&uid=ny&idx_side=-88

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921680015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1834 bli det konfirmert en Johan Lauritz Myhre (i Vår Frue), dpt 2/10 1819 Bakke krk, far er jægteskipper Lars Larsen Myhre. Dersom vi går til Bakke 2/10 1819, finner vi at Johan Lauritz er såkalt "uægte", der moren er Ingebor Olava Michelsdtr Zæter. Jeg tror det står her at barnefar er Lars Larsen Myhrsøen(?) Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16283&idx_id=16283&uid=ny&idx_side=-219

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070918670219.jpg

 

Kanskje ble de gift etterpå? Var han jekteskipper og borte lenge, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Margrethe Myhre døde 49 1/4 år gammel den 24.mai 1840 i Trondheim - se nr.42 i Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A08 (1840-1854), Døde og begravede 1840, side 228. Hun kalles "Handler Ole Myhres Kone", og dermed var han fremdeles ilive og hun neppe enke.

Det står vel ingen steder at madammen var enke - det var kanskje det som var det store problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto vel madamme sal.Myhre i 1823? I den samme oversikten fra Vor Frue er Kjøbmann Myhre også nevt som nr 162.

Jeg syntes faktisk Berit Knudsen har et godt forslag, nemlig enken etter Henrik Myhre som dør i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ingen steder at madammen var enke

 

I listen som det lenkes til i innlegg nr.29 og som Arild Alander referer til, står det "Madamme sal. Myhre". Denne madamen er med andre ord enke i 1823 og kan følgelig ikke være identisk med handelsborger Ole Myhres kone (- men hun kan jo være hans mor, uten at det har noen betydning for akkurat denne saken). Men Anne Margrethe kan selvfølgelig ikke avskrives som barnemoren på Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto vel madamme sal.Myhre i 1823? I den samme oversikten fra Vor Frue er Kjøbmann Myhre også nevt som nr 162.

Jeg syntes faktisk Berit Knudsen har et godt forslag, nemlig enken etter Henrik Myhre som dør i 1821.

Det som kanskje høres litt rart ut, er at enken etter Henrik Myhre i gjerningsøyeblikket (1822) har 7(?) barn og er ca 44 år gml. Berglegen er på dette tidspunktet ca 28 år. Men damene fra Leksvika har ofte holdt seg godt, så kanskje...

 

Men hva med disse rare navnene: Geoemil og Gonsalv. Hvem har funnet på dette? Er det barnemoren, eller andre? Finnes disse navnene andre steder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes aldersfoskjellen er helt fin jeg ! Dette barnet er vel unnfanget ved jul/nyttår 1822,som regel veldig kaldt på Røros/Tynset da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstemann var altså bare tre da faren døde, mange å forsørge denne enken,selv om noen av barna var voksne. Kanskje hun giftet seg igjen ? Eller at hun da tok tjeneste hos denne legen for å forsørge seg og sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite nytt, men Madame Myhre er fadder for handelsmann Peder Tangens sønn, Melchior Blomberg Tangen, 25.4.1824, noe som tyder på at hun fremdeles oppholder seg i regionen.

 

I bygdeboka for Tynset nevnes Hieronymus Leigh som prest der fra 1790 til 1798. Her KAN det jo være en forbindelse til Madame Leigh (som fostra opp Emil Stengel) via mannen hennes, Morten Leigh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka for Tynset nevnes Hieronymus Leigh som prest der fra 1790 til 1798. Her KAN det jo være en forbindelse til Madame Leigh (som fostra opp Emil Stengel) via mannen hennes, Morten Leigh.

Hieronymus Leigh er far til Morten Leigh. Berit Martha Beenberg (Madame Leigh) bodde hos sine kommende svigerforeldre i 1801 på Tynset. Der kalles hun Benborg, men det riktige er Beenberg (se også innlegg 21).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men takk skal du ha,Grete. Bare så synd jeg må ha det inn med teskjeer. Hadde jeg vært mer årvåken, hadde jeg kunnet lese det av et av dine tidligere innlegg.

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å beklage, jeg opplever det samme stadig vekk. Ikke like enkelt bestandig å holde oversikt over alle opplysninger som kommer i en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Syntes aldersfoskjellen er helt fin jeg ! Dette barnet er vel unnfanget ved jul/nyttår 1822,som regel veldig kaldt på Røros/Tynset da. :rolleyes:

 

Og kanskje en lystig og lettlivet sammenkomst i mørketida også, vet ikke om de hadde romjulsfester på denne tiden og alder spilte mindre rolle :rolleyes:

 

Hmm, så at google også var inn et øyeblikk og leste temaet, de er nysgjerrig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg forsøker å ta opp denne tråden igjen da spørsmålet ikke sees løst.

 

Dette er den omtalte kilde, dvs. dåpen i 1823 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-32

 

Denn tråden har noen interessante opplysninger http://familytreemak...GENE3-0014.html hvor jeg vil peke på følgende:

 

There is no doubt that the father of Emil Stengel was Doctor Otto Christian Stengel of Røros (the family story is supported by Emil's baptismal record). Family lore states that Emil was the son of the doctor and a woman known only as the doctor's housekeeper. Further research revealed that her name was "Madame" Myre. When Emil was adopted by Madam Leigh (the recent widow of Morten Leigh, a merchant in Røros)

 

Madam Myre skal altså ha vært husbestyreinne for doktor Stengel. I denne fra Geni http://www.geni.com/...000014282766961 nevnes at Stengel først var ferdig utdannet i 1821 og han hadde ikke vært lenge i Røros før det omtalte barn Geo Emil Gonsales Christiansen Stengel ble født. Legg også merke til at dåpen ikke skjer i Røros, men i Tynset.

 

"Myre" forvirrer ganske mye, men er det så enkelt at vi bare skal til Morten Leighs hustru som adopterte barnet, nemlig Bereth Martha Beenberg 1776-1859 som var blitt enke i 1816 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myre er et kjent stedsnavn i Tolga hvor en finner både Øvre og Nedre Myre, men tittuleringen "madam" passer ikke inn der. Skrivemåten Myre kan imidlertid være hentet derfra og være årsaken til at det ikke skrives "Myhre". Det finnes en sogneprest Myre et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.