Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var madam Myre?

Nordøsterdalsmuseet v/Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Vet ikke om jeg misforstår, men må en ikke lete i dåpslister fra rundt 1787 for å finne dåpen til Petrine Antonette?

http://digitalarkive...f01058190000719

Skjønner kanskje at jeg misforsto likevel, jeg trodde det var denne dåpen hos Tangen på Neby i Tynset det ble siktet til jeg, der madammen hadde vært fadder!

Reidar, jeg leter etter Petrine Antonette Smidt - enkefru Peter Myhre - i kilder i den aktuelle perioden, mellom Otto Christian Stengel forlot Christiania for å bli berglege på Røros (høsten 1821), og Madam Myre fødte sønnen Geo Emil Gonsalv på Tynset (sept. 1823), og var fadder der våren 1824.

Hvis vi finner Petrine Antonette i samtidskilder kan hun utelukkes som den mystiske Madam Myre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene og Margrethe Hansdatter Aasens foreldre var Hans Henrichsen Aasen 1766- og Lucie Larsdatter Grip (Griff) 1769-. Hans foreldre: Henrich Aasen og Malene Diderichsdatter Galaaen 1740-. Hennes foreldre: Lars Olsen Grip (Griff) 1735- og Margrethe Fastesdatter Kjelsberg 1736-.

Navnet Grip/Griff er litt eksotisk og er av flere koblet til Sao Tome og Principe, et portugisisk talende land på vestkysten av Afrika https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A3o_Tom%C3%A9_and_Pr%C3%ADncipe . Der finnes nok flere Gonzales, men det er et drøyt stykke å koble dette til en dåp nesten 100 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrine Antonette Smidt, enkefru Peter Myhres brordatter, Friderikke Charlotte Smidt ble døpt i Id 24. april 1823. Petrine Antonette er ikke blant fadderne.

Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1823, side 142-143.

Edit: Og heller ikke da Adolph Theodor Smidt ble døpt 4. april 1821 (s. 118), og Walborg Marthine Smidt døpt 1817 (s.49), så det behøver ikke å bety stort.

Skiftet etter Friedrich Gregersen Smidt (Petrine Antonettes bror) i 1826, som døde 16. mars 1825 finnes her (han var gift med Charlotte Cathrine Linde):

Østfold fylke, Idd og Marker sorenskriveri, Skifteprotokoll 3 (Hba 0003), 1825-1837, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger først merke til Svend Aschenberg som var svigerfar til Otto Christian Stengel. Jeg var ikke klar over at han kom fra Molde. Videre i "Les mer" om han så står det at han i sitt andre ekteskap ble gift med enken Malena Kjelsberg. Hun må være i familie med Stengels 2. hustru Gunhild Pedersdatter Kjelsberg 1820-1844.

Malena Kjelsberg er imidlertid døpt Hansdatter Aasen og hun var først gift med Jens Pedersen Kjelsberg 1760-1846. Jeg har ikke funnet at Jens hadde en sønn Peder, men det virker rimelig og at Gunhild er Peders datter.

Svend Aschenberg og Myhre i Molde virker fristende å sjekke nærmere.

Far til presten Aschenberg var fra Stjørdal.

Han het Lars Aschenberg og vokste opp på gården Asken (idag Moholt) som igjen var sønn av Eilif Larsen Geving og Valborg Kristensdatter Øfstibakken.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser på bildet i #97 og sammenligner, så må berglegen være han til venstre. Det ser ut til at Aschenberg også har fått St. Olavs orden, men jeg finner heller ikke ham i oversikten linket i #101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Otto Christian Stengels 1. hustrus død var det vel skifte. Hun, Henningea Lovise Aschenberg døde 12. apr. 1839 og skiftet må i alle fall ha vært før neste ekteskap 20. okt. 1844. Var Geo Gonsales nevnt der ?

Hvor finnes skiftene for Røros for denne perioden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen debatt i dette forumet har dreid seg om Fredrik Myhre, eller Gudmand Fredrik Mürer. Her er mye omen slekt Myhre/Mürer. Mulig at det er en sammenheng.

Hva er tittelen på debatten som er nevnt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen interesse for Petrine Antonette Smidt, enkefru Peter Myhre? Det virker ikke slik, jeg leter derfor ikke mer etter kilder rundt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen interesse for Petrine Antonette Smidt, enkefru Peter Myhre? Det virker ikke slik, jeg leter derfor ikke mer etter kilder rundt henne.

Tror det burde være interesse for denne gode kandidaten, ser ikke bort fra en sitter med Madammen i fanget her :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snapback.pngJon Mamen skrev 08 March 2011 - 10:49:

En annen debatt i dette forumet har dreid seg om Fredrik Myhre, eller Gudmand Fredrik Mürer. Her er mye omen slekt Myhre/Mürer. Mulig at det er en sammenheng.

Det er vel denne http://forum.arkivverket.no/topic/85353-fredrik-myhre/

Rent umiddelbart ser jo han ut til å være for ung, men jeg legger merke til at han er født i Molde i 1818 så hans mor kan være interessant. Faren ser ut til å være Palle Mürer.

Lenke retttet 15.4.2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne http://Vis innleggJo... en sammenheng.

Rent umiddelbart ser jo han ut til å være for ung, men jeg legger merke til at han er født i Molde i 1818 så hans mor kan være interessant. Faren ser ut til å være Palle Mürer.

Får ikke opp lenken jeg, men nettet er håpløst i dag så, detter ut i ett sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrine Antonette Smidt, enkefru Peter Myhres brordatter, Friderikke Charlotte Smidt ble døpt i Id 24. april 1823. Petrine Antonette er ikke blant fadderne.

Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1823, side 142-143.

Kan det da være en mulighet for at hun var i Nord-Østerdalen på dette tidspunktet da?

Har prøvd å leita litt i kirkebøker i området for den aktuelle perioden her også, men har ikke sett henne?

For Anne Minken`s innlegg 117 kan nok være verdt å gå nærmere etter i sømmene?

Og Mdm Myre kunne jo ha vært syk og ikke greid å ta del i oppveksten av sønnen og død senere, så det kunne være årsaken til at berglegen fikk eneansvaret i 1824?

Eller tok hun rett og slett pikkpakket sitt og forsvant etter fødselen?

Men guttungen var da vel avhengig av morsmjølk ei stund også, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke i #139 er rettet idag.

Mitt spørsmål i #134 om hvor skiftene i Røros fra aktuell periode finnes, håper jeg noen kan svare på.

Ja det hadde nok vært et godt dokument i dette bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke i #139 er rettet idag.

Mitt spørsmål i #134 om hvor skiftene i Røros fra aktuell periode finnes, håper jeg noen kan svare på.

Fra 1814 er alle skifter på Røros å finne under Gauldal Sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Jørgen Jørgensen Myhre 3.sep.1823 i Nord-Hedmark sorenskriveri. Hustruen er Margrethe Andersdtr. Er hun død ? http://arkivverket.n...read/25195/336/ Se også side 333 og 360.

Det er ikke nr. 8 her dette skiftet er etter:?

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Klokkerbok nr. 3 (1814-1831), Døde og begravede 1823, side 236-237.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-118

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70513030442.jpg

I såfall skurrer alderen litt, og han hadde vel ikke så ung kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi sjekker mot folketellinga 1801 ser vi at kona til Jørgen Jørgensen Myhre, Margrethe Andersdatter var 50 år i 1801. Så den damen kan det helt åpenbart ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi sjekker mot folketellinga 1801 ser vi at kona til Jørgen Jørgensen Myhre, Margrethe Andersdatter var 50 år i 1801. Så den damen kan det helt åpenbart ikke være.

Da er disse utsjekket!

En står vel snart igjen bare med din Petrine Antonette som en sterk kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider