Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Min erfaring er at brukerne av Digitalarkivet og av de ulike foraene her er fornuftige mennesker som ikke kaster bort tiden sin på tøv og fjas. Man kan holde folk for narr en liten stund, men neppe særlig lenge. Hvis ikke innholdet i foraene interesserer folk, da gidder de naturligvis heller ikke gjøre bruk av dem! Og det er jo det som har vært essensen i de uendelige tiradene fra de gamle heltene, at ingen vil bry seg om ikke de er med her. Jeg tar ikke stilling til det. Kanskje, kanskje ikke. Jeg bare viser at tallenes tale så langt er klar. Foraene trekker fortsatt, i april 2011, over 9000 unike brukere på en måned, og vi har over 360 000 pageviews på den samme måneden. Det skjer etter at enkelte har ropt etter begravelsesagenter i ukesvis. Interessant er det også at noen åpenbart har behov for å utbasunere sine meninger ikke en gang, ikke ti ganger, men helst flere hundre ganger.

Jeg får gjenta det enda en gang: Når vi har 9000 unike brukere og mer enn 1600 innmeldte, og svarene på spørsmålene kommer like kjapt og like presist og like godt som før, og svarprosenten er like høy, hva forteller det da egentlig?

Selvsagt deltar ikke "hele spekteret av mulige brukere". Hvorfor skulle de det? Deltakelse her er helt frivillig, og dersom noen tar seg en pause, så er det selvsagt deres frie valg og rett! Og dersom noen vil starte opp et alternativ, så for all del: Lykke til! Lykkes dere med å skape noe som er bedre, så vil folk raskt finne fram til det. Slik er det i et åpent og fritt samfunn, heldigvis.

I første del av første avsnitt forstår jeg rett og slett ikke hva som menes som den enkle sjel jeg er. Tallene hopper jeg over, det er ikke noe poeng for meg å "vinne" diskusjonen om hvilke premisser som er suksessfaktorer for foraene selv og/eller for brukerne. Jeg kjenner heller ikke til at det er tanker om et alternativ til DA, det er nytt for meg, og jeg har heller ikke begravet dette forumet. Det jeg har gjort er å "synse" at aktiviteten er lav og spekteret av "tråder" har blitt mindre som jeg tydeligvis synes har større betydning enn Yngve. I mine øyne virker det siste avsnittet arrogant, selv om jeg ikke er helt sikker på hvem det er stilet til. Da det er mitt innlegg som er sitert, er det nærliggende å tro at jeg er en av avsnittets "dere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• kmg

38

• Reidar Oddløkken

27

• NNN

24

• Ken V. Nordberg

31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Jeg er også helt enig i Yngve's innlegg 221. Synes forumet stort sett er veldig bra og synes heller ikke det er rart hvis antall innlegg går ned om våren/sommeren. Det er jo mye annet en skal gjøre på denne tiden, selv om jeg prøver å få tid til begge deler.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare jeg som er dum som dels ikke forstår svaret, dels synes svaret er litt ovenfra og ned (det siste basert på at mitt innlegg er sitert og derfor er så selvopptatt at jeg oppfatter "dere" som bl.a. meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det er flere enn GKB som synes at Nedrebø tar en noe belærende tone som kan virke litt ovenfra og ned. Sett fra leverandørens sitt synspunkt (Digitalarkivet representert ved Nedrebø) så fungerer sikkert disse foraene utmerket, og jeg tror nok også at de fleste kundene (vi brukerne) synes at alt er som det skal være. Det må likevel være lov å komme med kritiske synspunkter på utviklingen uten at en skal bli puttet i en sekk for de "misfornøyde" og omtalt som "dere"

Jeg innbiller meg at forumet tidligere het "Debattforumet", mens det nå heter "Brukernes eget forum". Kanskje ligger det noe symbolsk i dette navneskiftet. Slik forumet har fungert i det siste, så er det spørsmål og svar som i svært stor grad dominerer forumet. Det er absolutt ingenting galt med spørsmål og svar og flertallet av de startede trådene har trolig alltid vært dominert av slike. Jeg har likevel inntrykk av at de som er minst fornøyd med det nye forumet savner engasjerende debatter, gjerne slike som presenterer ny kunnskap slik det ble nevnt tidligere i denne tråden. Debatter av denne typen har blitt svært sjelden og jeg tror nok denne mangelen er et savn for mange av de "gamle brukerne".

Nå er det imidlertid slik at for å dra i gang den slags debatter, så må det være noen med tilstrekkelige kunnskaper og som er i stand til søke fram i kildene nye opplysninger som kan være med å belyse gamle og nye problemstillinger innen genealogien. Når de fleste av disse nå ser ut til å ha trukket seg tilbake fra forumet, så er det klart at det er et stort tap om det vil vedvare.

Nedrebø presenterer en del tall i sine innlegg som han, i motsetning til meg, trolig finner interessante. Tall som for meg kunne ha vært interessante er f. eks. hvor mange innlegg de forskjellige debattene i forumet har hatt i 2011 sammenlignet med 2010. Og hvor mange har i gjennomsnitt lest de forskjellige innleggene. Er det f.eks stor forskjell på antall lesere pr. innlegg i en debatt med f.eks. 5 innlegg sammenlignet med en med 50-100 innlegg eller mer? Hvor mange debatter har vi hatt i år med mere enn f.eks.50 innlegg sammenlignet med tilsvarende periode i fjor? Har en mistanke om at det stort sett bare er debatter av denne typen her at innleggene blir mange i det nye forumet.

For egen del er jeg i en relativt presset arbeidssituasjon for tiden, slik at jeg liten tid til å engasjere meg på forumet nå og trolig i ganske lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nedrebø: Jeg ser du varter opp med tall. Men hvilke valg har vi? Forumet er lett tilgjengelig, men er jo blitt helt ustrukturert. Før kunne vi ta en rask titt. Nå er det blitt en tidstyv på linje med face book etc. Masse tid kreves for å følge med. Men jeg gjør dette mens jeg er på vakt og da spiller det liten rolle. Før gjorde jeg det også hjemme!

Så er det blitt mye vanskeligere å få svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at forumet tidligere het "Debattforumet", mens det nå heter "Brukernes eget forum". Kanskje ligger det noe symbolsk i dette navneskiftet. Slik forumet har fungert i det siste, så er det spørsmål og svar som i svært stor grad dominerer forumet. Det er absolutt ingenting galt med spørsmål og svar og flertallet av de startede trådene har trolig alltid vært dominert av slike. Jeg har likevel inntrykk av at de som er minst fornøyd med det nye forumet savner engasjerende debatter, gjerne slike som presenterer ny kunnskap slik det ble nevnt tidligere i denne tråden. Debatter av denne typen har blitt svært sjelden og jeg tror nok denne mangelen er et savn for mange av de "gamle brukerne".

Det gamle forumet tilsvarende dette het vel "Brukarforum" som var et valgalternativ blant flere, og det nye navnet "Brukernes eget forum" betyr vel egentlig det samme, det er vel i grunnen bare layout`en som er ny og uvant i et helt annet program, men det savnes mange av de gamle brukerne enda, og noen signaliserte vel at de ga seg også.

Men har håpet at en skulle få se dem i dette nye etterhvert likevel, for det er ikke stort vanskeligere å bruke når en venner seg til det.

Men det er som en annen sier, noe mer kronglete å komme fram til dette forumet, ved at en må gjøre noen flere musetrykk for å komme fram til forumet.

Flott at både Annette Skogseth Clausen og nå Yngve Nedrebø har bekjentgjort at forumet ikke er øremerket bare genealogi, men også annen historie, så takk til dem for det :)

Det er nesten så en kunne ønske seg Bergen som egen fylkeshovedstad i stedet for Hamar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste dagene tenkt det samme som trådstarter. Kanskje er det en tilfeldig bølgedal eller muligens er jeg mindre oppmerksom, men det er i hvert fall blitt langt sjeldnere at jeg finner et genealogisk spørsmål der jeg kan bidra med noe fra mitt geografiske ståsted. Jeg har også lurt på om statistikkene til forumet viser færre aktive deltakere. Har den nye "drakten" kanskje skremt bort noen?

Dette skreiv jeg i innlegg #9 for godt over en måned siden. Siden den gang har jeg fulgt litt bedre med og i tillegg lagt et par spørsmål på forumet, begge godt besvart. Dessuten har Nedrebø kommet med interessante statistikker. Alt i alt er det for lite til å "friskmelde" det nye forumet, men det er kanskje heller ikke nødvendig. Forumet har aldri vært sykmeldt, og dødsattestene er subjektiv prognoser. Problemet ligger antakelig mest på brukersida. Som et gammelt ordspråk sier: "Det tar tid å lær gammelbikkja å ligg på en ny måte".

Tallene til Nedrebø er blitt oppfatta litt forskjellig, tildels negativt. Men når man meiner at han svarer "litt ovenfra og ned", "belærende" og at han "varter opp med tall", da ser jeg i hvert fall ingen god vilje til å studere tallene, og slett ingen takk for at han har spadd dem opp. Da kan det lett tolkes som at man ikke VIL tro på tallene. Sant nok sammenligner statistikkene bare kvantitative forhold mellom det gamle og det nye forumet, men det er uhyre vanskelig å måle kvalitative forhold, som enkelte viser til. Det måtte i så fall gjøres ved spørreundersøkelser, men det er mildt sagt usikre måleteknikker.

Men noe virker annerledes enn før. For å banne litt i kjerka, jeg synes ego'ene er blitt større enn det jeg minnes på Brukarforum, og viljen til å akseptere de skrevne og uskrevne spillereglene på forumet er blitt tilsvarende mindre. Visst hendte det at noen sa "takk for meg" før 01.02.2011, men det var mest i konkrete debattsammenhenger. Nå trekker enkelte seg ut av forumet som sådan av ymse grunner. Det kan se ut som noen ikke aksepterer visse ulemper ved å høre til i et fellesskap og heller ekskluderer seg sjøl fra gevinstene, som vanligvis langt overstiger ulempene. Og det gjør de her på forumet.

Jeg nevnte betydninga av å vise god vilje. Like viktig er det å vise romslighet. Man kan sjølsagt gremme seg over tråder om trivialiteter, irritere seg over kjendisgenealogi eller riste på hodet til avanserte dypdykk i gamle kilder, men som P.G. Wodehouse en gang skreiv: "It takes all kinds to make a world."

Det er enda ei holdning som teller i riktig retning, nemlig solidaritet, men siden det ordet lett blir oppfatta partipolitisk, skal jeg ikke nevne det (hehehe). Konklusjon: Jeg ser fortsatt gode grunner til å logge meg inn på forumet hver morgen. Publiseringa av enorme mengder skanna kilder har nok ført til at gamle trådtyper minker, men nye dukker stadig opp. Kanskje vokser behovet for bakgrunnsstoff til hjelp i tolkinga av alle detaljene som skanna kilder rommer. Wikipedia er ikke nok, og slett ikke fjesboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før kunne vi ta en rask titt.

Her lurer eg på om du kanskje brukar ein tungvint teknikk for å få vite kva som er nytt, for det er då mykje enklare å holde seg orientert om nye innlegg her no enn det var før!?

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Nedrebø snakker om visits og pageview, så sier det meg egentlig svært lite, - ikke fordi jeg mistror tallene, men fordi det ikke er opplyst hva tallene innbefatter. Er det her snakk om hele digitalarkivet, inkludert kirkebøker, folketellinger og det hele, eller er det bare snakk om "Brukernes eget forum"? Skal det ha noen mening å presentere disse tallene så må vi i det minste få vite hva og hvor mye av Digitalarkivets aktiviteter de omfatter.

Trolig er det andre her som kan opplyse om dette og jeg tenker da mest på Borgos, Johannessen og Oddløkken som tydeligvis hat forstått mere enn det jeg har vært i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skreiv jeg i innlegg #9 for godt over en måned siden. Siden den gang har jeg fulgt litt bedre med og i tillegg lagt et par spørsmål på forumet, begge godt besvart. Dessuten har Nedrebø kommet med interessante statistikker. Alt i alt er det for lite til å "friskmelde" det nye forumet, men det er kanskje heller ikke nødvendig. Forumet har aldri vært sykmeldt, og dødsattestene er subjektiv prognoser. Problemet ligger antakelig mest på brukersida. Som et gammelt ordspråk sier: "Det tar tid å lær gammelbikkja å ligg på en ny måte".-----------

Dette var kloke ord.

Ikke mer å tilføye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra FGO er jeg altså alene om å synes at antall temaer med tilhørende svar er av vesentlig større viktighet enn "visits" og "views". Uansett hvor velskrevet det er, synes jeg ikke det er "vel talt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er blitt dels et spørsmål-og-svar-forum, dels et sludrerom der enkelte synes å delta bare for å få plusset på sine innleggs-antall. Borte er de slektsforsknings-faglige diskusjoner og debatter med deltagelse av tunge aktører, der genealogien faktisk fikk tilskudd av viten.

Vi er nok flere som ønsker oss tilbake til det gammelmodige, men seriøse og velfungerende Oldervoll`ske forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra FGO er jeg altså alene om å synes at antall temaer med tilhørende svar er av vesentlig større viktighet enn "visits" og "views". Uansett hvor velskrevet det er, synes jeg ikke det er "vel talt".

Jeg er også enig med deg og Finn G.O. Savner flere interessante og spennende debattetene som går i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Geir det er du overhodet ikke alene om å synes , for meg er statistiske tall på " visits " og " views " fullstendig revnende likegyldig og uvesentlig .

Inni mitt hode så er det så høy aktivitet som mulig ad. spørsmål og svar som er viktig . Og hvor i all verden er det blitt av middelalder ekspertisen, ser at det spekuleres i nytt forum , håper virkelig at det kommer noe på banen som kunne være en konkurent / alternativ til dette forumet . For jeg synes at det hele virker veldig " dødt " her inne i forhold til det gamle forumet . Men takk til de tre - fire som har hjulpet meg med konkrete løsninger på mine spørsmål . Når det gjelder fint vær og våronn og alt det der , så tror jeg ikke at årsaken ligger der .

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser fram til at alle som saknar dei djupe, faglege diskusjonane startar nokre!

Jeg drev akkurat og kladdet et liknende innlegg da dette kom inn og takk for det, helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Geir det er du overhodet ikke alene om å synes , for meg er statistiske tall på " visits " og " views " fullstendig revnende likegyldig og uvesentlig .

Inni mitt hode så er det så høy aktivitet som mulig ad. spørsmål og svar som er viktig . Og hvor i all verden er det blitt av middelalder ekspertisen, ser at det spekuleres i nytt forum , håper virkelig at det kommer noe på banen som kunne være en konkurent / alternativ til dette forumet . For jeg synes at det hele virker veldig " dødt " her inne i forhold til det gamle forumet . Men takk til de tre - fire som har hjulpet meg med konkrete løsninger på mine spørsmål . Når det gjelder fint vær og våronn og alt det der , så tror jeg ikke at årsaken ligger der .

mvh. bjørn

Jeg er usikker på i hvilken grad denne tråden er "fruktbar" (noe jeg også har gitt uttrykk for i tidligere innlegg), siden det er lenge siden nye momenter har dukket opp - bortsett da fra Yngves tallmateriale. Så kan vi - om det er et poeng - gi oss i vei med å tolke disse tallene, som selvsagt (som Johan Borgos allerede har påpekt) først og fremst er et mål på kvantitet og ikke på kvalitet. Det tallene likevel viser, er et høyt aktivitetsnivå. Denne aktiviteten er ikke "interessant" for alle - og for egen del kan jeg jo si at det er relativt langt mellom hver gang jeg selv finner en interessant tråd. Men er det forumets - eller Digitalarkivets - feil? OK - den nye verktøykassa ser litt annerledes ut enn den gamle, men verktøyet er da ikke defekt. Kanskje det til og med er bedre enn det gamle, bare en får vent seg til det.

Kort sagt: Det er brukerne som bestemmer hvor godt, relevant og faglig interessant forumet skal være. Det er jo ikke forumet i seg selv som skaper de faglig tunge debattene - det er debattantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser fram til at alle som saknar dei djupe, faglege diskusjonane startar nokre!

Jeg drev akkurat og kladdet et liknende innlegg da dette kom inn og takk for det, helt enig :)

Det er ikke alle av oss som besitter den kunnskapen enkelte har - f.eks ift middelaldergenealogi. Selv her jeg ikke mye å bidra med i slike debatter - i alle fall ikke kunnskap nok til å starte en debatt - men jeg har stor glede av å lese dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må heller ikkje gløyme at den samla genealogi-faglege kompetansen i landet vårt vart svært kraftig redusert den 31.10.2010. Tomrommet etter Tore Vigerust er enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på i hvilken grad denne tråden er "fruktbar" (noe jeg også har gitt uttrykk for i tidligere innlegg), siden det er lenge siden nye momenter har dukket opp - bortsett da fra Yngves tallmateriale. Så kan vi - om det er et poeng - gi oss i vei med å tolke disse tallene, som selvsagt (som Johan Borgos allerede har påpekt) først og fremst er et mål på kvantitet og ikke på kvalitet. Det tallene likevel viser, er et høyt aktivitetsnivå. Denne aktiviteten er ikke "interessant" for alle - og for egen del kan jeg jo si at det er relativt langt mellom hver gang jeg selv finner en interessant tråd. Men er det forumets - eller Digitalarkivets - feil? OK - den nye verktøykassa ser litt annerledes ut enn den gamle, men verktøyet er da ikke defekt. Kanskje det til og med er bedre enn det gamle, bare en får vent seg til det.

Kort sagt: Det er brukerne som bestemmer hvor godt, relevant og faglig interessant forumet skal være. Det er jo ikke forumet i seg selv som skaper de faglig tunge debattene - det er debattantene.

Her jeg uenig med deg Oddbjørn, tallene viser IKKE et høyt aktivitetsnivå, tvert imot et høyt passivitetsnivå. Dersom antall visits og views har økt og antall tråder og innlegg har gått den andre veien, synes jeg dette er enkel matematikk. Jeg har ikke belegg for at tallenes tale gir meg rett, jeg er bare presentert den ene side.

Men til det siste er det ikke vanskelig å slutte seg til hva du skriver. Spørsmålet er da hvorfor vi mangler disse debattene mange etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider