Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

I want to write in English today, because we are dealing in management issues here. I don't like the new forum, so I read it a bit, but it's foreign to participate. I was used to the old forum, and pretty comfortable with it... The problems are many, so I'll try to outline what I think.

 

The format lacks compactness, and is less direct. I liked the compact list of topics we had; it was easy to scan for things of interest. I would move my mouse over the header, and get an abstract. Quite efficient! Now I open a post, and then I reach a page-break. It's like the program asks me to leave! Similarly, when I reply I hit a page break, and the material I'm referencing is gone... Not very participant friendly! If we have pages, please make them really long! Or just remove them!

 

I'm an Electrical Engineer, and make a lot of schematics. The purpose is more than just specifying a circuit; it is to organize the circuit block, and to make the circuits 'readable'. The new forum needs more of that, and less clutter and useless 'glitz'!

 

I believe I tried using some different fonts, but I couldn't make it work. If it doesn't work easily, just remove it.

 

One thing that would help me, since I'm on an American computer, is to have the characters ae, oe, and aa plus AE, OE and AA placed just below the window I'm writing in, so I can cut and paste them in, next time when I write in Norwegian ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • kmg

    38

  • Reidar Oddløkken

    27

  • NNN

    24

  • Ken V. Nordberg

    31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Personally I think splitting long topics into multiple pages makes sense. On the old forum we had some discussions surrounding really long topics being listed in their entirety; rather than paginated. It is, however, possible to customize this to a certain extent. If you go to your Control Panel ("Kontrollpanel") and click the "Forum" tab (or follow this link) there are two drop-down lists where you will be able to choose the number of posts to show per topic and the number of topics to show per forum. These range from 5-40 with the default being 20, I believe. Perhaps it is possible for the administrators to increase the max number for those who may be interested in that.

 

Also; I am on an American computer as well (with an American keyboard) and so I do not have the Norwegian characters either. If you use Windows as your main operating system you have an alternative though: you can hold the Alt-key while entering a combination of four numbers on the number-keypad to make any Norwegian character. I have used this for years now and I am able to type almost full speed even when using this combination of keys. In Windows and other operating systems (like Linux) there are character maps that accomplish the same thing, and even allow you to reassign buttons or temporary change keyboard locale.

 

Anyway; the Alt+Number combinations for the Norwegian characters are as follows (remember to use the number-keypad, not the numbers between the letters and the function keys):

æ = Alt+0230

ø = Alt+0248

å = Alt+0229

Æ = Alt+0198

Ø = Alt+0216

Å = Alt+0197

 

Incidentally, you would have had the same character issues on the old forum; so this is strictly speaking not a problem with the new forum as opposed to the old forum. Rather it seems to be a request for additional functionality.

 

It should also be noted that the current forum layout and functionality is pretty much the de facto standard in online debate forums. It was rather the old forum that was a custom creation. Personally; I think the positives, such as vastly improved search functionality, formatting options, and editing ability, greatly outweigh (at least in my opinion) any of the concerns you enumerate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke alene med å ha følelsen av å forsure miljøet NNN, jeg opplevde noe av det samme da jeg startet dette skitemaet, og fikk ei "steinskur" etter meg fordi det var på siden av genealogien. Jeg mener at litt uhøytidelige temaer innimellom krydrer forumet, og det kan godt være "genealogiske" elementer i slike uhøytidelige temaer også. I det gamle forumet florerte det med slike temaer, og så sjelden klager der, og vil fremheve Tore Vigerust her, som var profesjonell genealog til fingerspissene, men som var raus og kunne delta i uhøytidelige temaer, så aldri et vondt ord fra den kanten om at temaene kunne være på siden av genealogien. Nok om det, men jeg tror dette nye forumet har potensiale til å ta seg opp hvis alle legger godviljen til. Regner med at programmet er såpass stort at det også er rom for noen debatter med litt uhøytidelig preg innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg har vært med på å forsure miljøet i det nye forumet, men det føltes nødvendig å bryte inn i dette nye barnehagetante-Tuppen og Lillemor-lekekassemiljøet som holdt på å etablere seg her. Men jeg har FORSØKT å beholde humøret i innleggene (håper at også DET har vært lesbart).

 

Dersom DA nå gjennomfører tankene om en u-søkbar pålogging med fullt navn, så skal også jeg gjøre mitt for at det nye forumet skal fungere som normalt, og dersom det ikke kommer flere ubegrunnede påstander om nødvendigheten av søkbarhet i visningssignatur, så skal heller ikke jeg delta i slike debatter.

 

Det er ikke alle slag som er verdt å kjempe, men dette vurderte jeg til å være ett av dem.

 

God morgen Arnstein.

 

Jeg håper som du at DA vurderer å gjøre våre visningsnavn (fullt navn) usøkbare på nettet, og dernest gjennomfører dette. Jeg ville selv føle meg mest komfortabel med en slik ordning. DIS-Norge har nettopp gjennomført en slik ordning, dette etter ønske fra medlemmene.

 

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsiktig gratulasjon til NNN, FGO og andre i "samme båt". Og om dette løser seg også en takk til DA som ikke lot prestisen råde, men ser ut til å vise den romslighet jeg hadde ventet. Det samme til de i denne debatten som har evnet å endre oppfatning og har kunnet se at begrunnelsen til NNN, FGO osv. er god nok og at de ikke er andres oppgave å sette spørsmåltegn ved denne.

 

I håp om at dette blir en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er enige om at dette dreier seg om mer enn visningsnavn, og hvor komfortable vi er som NN, IM, CIA, KGB, ETC…

 

Interessen for slktgranskning er økende og en større og større andel av trådstarterne var i det gamle BRUKERFORUMET ble i den senere fase opptatt utfylling av ledige felter på diverse anetavler. Jo flere firkanter som var utfylt, jo bedre! Denne tendensen har åpenbart blitt forsterket i det nye BRUKERNES EGET FORUM.

 

Man kaster ut etterlysninger. Tilfeldige, velvillige hjelpere responder, - som regel med et høflig ”Tusen takk” – tilbake.

 

Interessen for ane-samling (slektforsknings-interesse i begynnerfasen) har tydeligvis eksplodert de siste årene.

 

Selv om denne typen trådstarterne ikke har så mye å bidra med i debattene, så tror jeg at man med tiden vil endre fokuset bort fra denne sære anesamling-interessen, og mer i retning av genealogiens uendelige utfordringer.

 

Det er jo grunn til å merke seg at disse trådstarterne er fraværende i denne konkrete debatten. Og kanskje det er en indikasjon på at forventningene til hva BRUKERNES EGET FORUM skal kunne brukes til er svært så forskjellig.

 

Etter min mening tror jeg det er på tide å opprette et eget ETTERLYSNINGSFORUM. Og at ”feilplasserte” tråder kan flyttes dit.

 

Kanskje de gamle traverne vil vende tilbake da? (De fleste av dere er jo her??)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening tror jeg det er på tide å opprette et eget ETTERLYSNINGSFORUM. Og at ”feilplasserte” tråder kan flyttes dit.

 

Kanskje de gamle traverne vil vende tilbake da? (De fleste av dere er jo her??)

 

IM

 

 

Man kunne kanskje heller lage et eget forum for de som ikke vil belemres med trivielle ting som etterlysninger og vintersport. Det kunne f.eks hete DET STILLE ROMMET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med glimt i øye kan jeg ikke dy meg med å foreslå navnebytte på Brukernes eget forum: Å istedenfor U dry.gif

Jeg er nok treg her, men jeg skjønner ikke hva du mener ... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne kanskje heller lage et eget forum for de som ikke vil belemres med trivielle ting som etterlysninger og vintersport. Det kunne f.eks hete DET STILLE ROMMET.

 

Jeg liker faktisk trivielle ting og har ofte også befattet meg med vintersport, men i den senere tid har jeg ofte foretrukket å være i DET STILLE ROM ... dvs. hjemme, fordi jeg føler meg usikker mht. hva som sømmer seg å engasjere seg i her inne. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og likte detgamle forumet. Det nye er komplisert å bruka og uoversikteleg. Saknar oppsettet i det gamle der innlegg som fekk svar vart flytt opp og fargane som markerte der eg hadde innlegg eller svar.Interessa for å fylgja med her dagleg er slutt. Saknar også fleire av dei gamle debattantane og tema i dette forumet.

"Stilar, skrifttypar og størrelser" høyrer heime i andre samanhengar, meinar eg.

 

Mvh.Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss venter bare på at et seriøst genealogisk forum snart skal se lys. Og det behøver ikke bli lenge til håper eg. Da vil også reel names bli helt naturlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Reidar Oddløkken, det må gå an å ha både rene slektstema og litt ski og skøyter som også hører til i livet til mange (enten man ser det på tv, eller driver med det aktivt). Litt lett blanding pleier å få opp stemningen, slik at det ikke kun blir svært alvorlig her innpå. Ellers virker det meste ok på nye forumet, når man ser bort i fra ett par knapper, som kan føre til misbruk og mobbing.

 

V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saknar oppsettet i det gamle der innlegg som fekk svar vart flytt opp og fargane som markerte der eg hadde innlegg eller svar.

 

Nye innlegg blir jo flyttet opp her også så skjønner ikke hva du savner i så måte. Tråder du har innlegg i har en liten "lapp" festet på ikonet til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje alle ikke har gjort seg godt nok kjent med forumets funksjoner ennå? Det er også en "rullegardin-meny" oppe i høyre hjørne. Om du trykker på navnet ditt oppe i hjørnet får du opp valg, som f.eks. "mine innlegg". Det er vel en grei måte å holde oversikt over egen deltagelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråkernes eget forum ;)

:P Hypp! Jeg tok det helt bokstavelig, slik at jeg oppfattet det som om du mente at selve forumet skulle hete 'Å ISTEDENFOR U' ... noe som fikk meg til å lure ... he he. Løyerlig, vi som er så snille ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personally I think splitting long topics into multiple pages makes sense. On the old forum we had some discussions surrounding really long topics being listed in their entirety; rather than paginated. It is, however, possible to customize this to a certain extent. If you go to your Control Panel ("Kontrollpanel") and click the "Forum" tab (or follow this link) there are two drop-down lists where you will be able to choose the number of posts to show per topic and the number of topics to show per forum. These range from 5-40 with the default being 20, I believe. Perhaps it is possible for the administrators to increase the max number for those who may be interested in that.

 

Also; I am on an American computer as well (with an American keyboard) and so I do not have the Norwegian characters either. If you use Windows as your main operating system you have an alternative though: you can hold the Alt-key while entering a combination of four numbers on the number-keypad to make any Norwegian character. I have used this for years now and I am able to type almost full speed even when using this combination of keys. In Windows and other operating systems (like Linux) there are character maps that accomplish the same thing, and even allow you to reassign buttons or temporary change keyboard locale.

 

Anyway; the Alt+Number combinations for the Norwegian characters are as follows (remember to use the number-keypad, not the numbers between the letters and the function keys):

æ = Alt+0230

ø = Alt+0248

å = Alt+0229

Æ = Alt+0198

Ø = Alt+0216

Å = Alt+0197

 

Incidentally, you would have had the same character issues on the old forum; so this is strictly speaking not a problem with the new forum as opposed to the old forum. Rather it seems to be a request for additional functionality.

 

It should also be noted that the current forum layout and functionality is pretty much the de facto standard in online debate forums. It was rather the old forum that was a custom creation. Personally; I think the positives, such as vastly improved search functionality, formatting options, and editing ability, greatly outweigh (at least in my opinion) any of the concerns you enumerate.

 

Hi Ken

 

I appreciate your reply here, and agree that thinking positive is a good attitude! Change is always needed to get to the new functionalities, so we need to get used to that, and try to make the best out of it... But we should try to keep past functionality to the extent such functionality is good and productive.

 

When I come back to the forum it's normally to check on a days progress. As such I want the page I come to to contain today's and yesterday's topics. That way I can review it to see if I can contribute. If the page is too short I may leave early, and that then would decrease the size of the forum content, and also not be as interesting for me, since my reward is in finding interesting material, that I gain knowledge from.

 

Splitting up really long threads makes sense, but when is the thread really long? To me that is when the loading time is long, and I have to wait. In the past that occurred when the thread had a lot of pictures that were slow to load. Text would be quick. Sometimes the threads would change topic - drift into a new discussion - and then a page break would be appropriate. But most threads were just fine as one page. A page break after 20 entries is certainly just disruptive. Remember, at every page break I will consider staying in the forum, or pursuing something else, like checking the news or weather...

 

Genealogy and Family Trees are getting popular today, and much of this is driven by computers and the internet. Remember, long time ago computers were used for calculations, and now we use them for information gathering and entertainment. The computers have changed a lot, and today they are really fast, have a lot of storage, and the screens are big and colorful. My old friend used a card-file for genealogy, but I have a program that is really a data base, and that allows me to display the information in many different ways. This has made genealogy more attractive.

 

In the genealogy forum we need to take advantage of the improved computers. Ken mentions the improved search capabilities, and this is key! My thought is that the screen layout can be more two-dimensional; as I'm writing this I'm pretty much using an improved typewriter. The page layout here could probably use my million screen-pixels more creatively...

 

Instead of complaining about the new forum we should all try to be constructive, and identify ways the new forum can be improved evolutionary, since we are all interested in having a great place to discuss genealogy topics, and pursue our hobby!

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I absolutely agree Freddy. We don't need to change what is not broken. However, as has been discussed many times both in this forum and the old one; there were clearly many things about the old forum that did not function well enough (such as search capabilities), or functionality that didn't exist at all in the old forum (such as formatting and editing of posts).

 

I use the forum in much the same way you do; I check the forum periodically and so I want to see only the topics in which there are new posts since my last visit. And this is exactly the functionality this forum has. We have the ability to mark the forums read, and so when we return the next time it is very easy to see which topics have changed since our last visit. We also have the ability to subscribe to topics that are especially relevant to our own research efforts. In addition this forum has RSS feeds (although these have been experiencing some minor issues lately) which makes it possible to receive continuous updates of forum activity. So, in my opinion, it is far easier to check on updates and new activity since your last visit with this new forum than it ever was with the old. Admittedly, the old forum was more compact and showed more items per page, but like I said; I think this is a minor inconvenience considering the ability to mark posts as read. If you do this every time you visit the forum you'll be directed straight to the new posts in the topic without having to navigate through pages upon pages of prior posts.

 

That brings us into pagination. I still think pagination is the way to go. I see improvements in the loading times for large topics comparable to similar large topics on the old forum. Smaller topics clearly loaded faster on the old forum; but that is primarily due to the forum solution itself. Also, this new forum creates thumbnails of uploaded images, while the old forum included images in their original resolution. A few of these and the topic would load agonizingly slow. Only thing better about the attachment policy on the old forum is that there didn't seem to be any limits on the amount of data that could be uploaded.

 

All in all though I think we seem to agree. :) The future in genealogy is coming and we should welcome it with open arms. The amount of genealogical data, primary sources and professional expertise available at our fingertips would have been unthinkable just a few decades ago. I am able to keep in touch with people from all over the world and whose expertise has helped me solve many a genealogical mystery. In the times before social media and discussion forums this would have been, for all practical purposes, impossible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner den gamle muligheten til å filtrere på fylke, det blir veldig kjedelig og se gjennom en haug med innlegg som ikke er relevante, den type gjennomgang gjør jeg når jeg får tid til det. Dessuten synes jeg folk burde vært flinkere til å spesifisere emne i overskriften. Forøvrig titter jeg gjennom titt og ofte. Gro

 

Det gjør jeg også. Kan ikke se at det skulle være noe problem med å legge det inn.

Da fikk man jo bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har laget et innlegg med forslag til endringer under "spør DA" / "andre spørsmål til DA" med en avstemning om hva folk ønsker. Håper alle dere som har vært aktive her inne og andre som er inne og leser tar seg tiden til å svare på avstemningen. Har prøvd å lage svar som dekker flere alternativer! ; )

 

Det vil gi DA en klarere oversikt over hva brukerne ønsker.

 

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et innlegg med forslag til endringer under "spør DA" / "andre spørsmål til DA" med en avstemning om hva folk ønsker.

 

Det var en god idé !

 

Hvordan har du fått laget denne 'pollingen' ? Kan hvem som helst legge inn en slik 'spørreundersøkelse' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke dette med fylker så viktig, men jeg tror jeg ville ha trivdes mye bedre her om om det hadde vært en viss kronologisk sortering. Dette har vel i noen grad vært omsnakket tidligere også, uten at arkivets eiere har reagert på dette.

 

Det ligger i sakens natur at jo nærmere vår egen tid vi kommer, jo færre kan ventes å være interessert i det vi spør om eller vil diskutere. For ikke å gjøre det alt for komplisert kunne det kanskje ha vært et skille ca i tiden 1650-1700 der tiden før dette ble debattert i et eget forum. Jeg lurer på om Trine kan være så snill å legge også dette inn i spørreundersøkelsen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.