Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Jeg prøvde å delta i undersøkelsen, men det ser ut som om vi må merke av et alternativ for alle tre spørsmål. På det første spørsmålet var det ingen av alternativene som passet for meg og jeg kunne da ikke gi noe svar. Jeg ble dermed ekskludert fra undersøkelsen ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• kmg

38

• Reidar Oddløkken

27

• NNN

24

• Ken V. Nordberg

31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Jeg har aversjon mot slike spørreskjemaer, man blir bare frustrert av dem, de innsnevrer virkeligheten.

Spørsmål 1:

Ønsker du at DA skal endre på layout til å være søkbare pr fylke/ utland i brukerforum?

Dette er ikke bare et spørsmål om layout. Funksjonen med å søke på fylke på det gamle forumet var nærmest en vits. Man måtte legge inn fylke som søkeord. Men hvor mange gjorde det? Det var en illusjon å tro man fikk opp alle innlegg om Rogaland ved å søke på Rogaland. Skal noe slikt fungere må innlegging være oppdelt og skje fylkesvis, noe a la Disforum. Derfor passer ingen av svaralternativene for meg.

Spørsmål 2

Er du fornøyd med personvernet i det nye brukerforumet?

1. Nei, jeg ønsker ikke å være søkbar fra søkemotorene på internett

2. Ja, jeg er fornøyd med at jeg er søkbar fra søkemotorene på internett

Spørsmål 3

Bør alle benytte fullt navn som brukernavn?

1. Ja, det er det beste.

2. Ja, men jeg forstår de som i dag ikke gjør det pga hensyn til eget personvern

3. Nei, det spiller ingen rolle for meg

Begge disse spørsmålene er i bunn og grunn samme spørsmålet, og mulig jeg er schizofren, men det vil ikke være vanskelig for meg å krysse av for alle tre svaralternativene under spørsmål 3. - Ja, jeg hadde helst sett at alle brukte fullt navn, men jeg har ingen problemer med at noen ikke vil gjøre det p. g. a. personvern, så i grunnen spiller det ingen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen hopper også bukk over den muligheten som ligger i å presentere seg gjennom signaturen, slik som bl.a. jeg og andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kommentarene til Femtehjells spøreundersøkelse viser vel bedre enn noe at det er umulig å gjøre alle til lags.

Godt initiativ spør du meg, og det står vel alle andre fritt å lage noe lignende som dekker deres behov.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke dette med fylker så viktig, men jeg tror jeg ville ha trivdes mye bedre her om om det hadde vært en viss kronologisk sortering. Dette har vel i noen grad vært omsnakket tidligere også, uten at arkivets eiere har reagert på dette.

Det ligger i sakens natur at jo nærmere vår egen tid vi kommer, jo færre kan ventes å være interessert i det vi spør om eller vil diskutere. For ikke å gjøre det alt for komplisert kunne det kanskje ha vært et skille ca i tiden 1650-1700 der tiden før dette ble debattert i et eget forum. Jeg lurer på om Trine kan være så snill å legge også dette inn i spørreundersøkelsen sin?

Er veldig enig med Finn. Jeg er heller ikke så opptatt av fylkesinndelinger, hvis man skulle hatt en oppdeling, ville jeg heller hatt landsdeler, men dette er ikke viktig for meg. Søkermotoren virker også utmerket!

Et eget forum for tiden før 1650-1700 støtter jeg, middelalderdebatter berører mange, og er derfor av stor interesse. Debatter om historie, tradisjon og kultur har også stor verdi, og kunne med fordel hatt et eget forum. Men jeg ønsker ikke et for fragmentert forum - kun en enkel inndeling som gjør det lettere å finne det som er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Arild: Den fylkesvise oppdelingen i det gamle forumet var bare tull. Det var opp til hver enkelt og sørge for innlegget ble langt inn under riktig fylke. Vi vet alle at dette slett ikke alltid ble gjort. Vi har ellerede en tilnærmet funksjonalitet som det gamle forumet. Det er riktignok ikke en "drop-down" boks der man kan velge fylke/område, men dersom alle legger inn navn på fylke i tittelen (eller ihvertfall teksten) er problemet løst. Allikevel er det opp til hver enkelt av oss og sørge for at innlegget kan finnes dersom det søkes på ett fylke/område ved å spesifisere hvilket område det er vi snakker om! Jeg svarte derfor nei på dette spørsmålet. Det fungerer godt nok. Alternativet vil være å dele opp forumet slik som på DIS og dette synes jeg er ett veldig dårlig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har laget et innlegg med forslag til endringer under "spør DA" / "andre spørsmål til DA" med en avstemning om hva folk ønsker. Håper alle dere som har vært aktive her inne og andre som er inne og leser tar seg tiden til å svare på avstemningen. Har prøvd å lage svar som dekker flere alternativer! ; )

Det vil gi DA en klarere oversikt over hva brukerne ønsker.

Mvh Trine

Etter å ha lest (noen av) innlegga etter ditt Trine, så var det denne av Øystein Sunde som rann meg i hu`.

Du må'kke komme her og komme her

Du må'kke komme her og komme her

Det er jeg som faktisk eier denna Perleporten her,

så du må'kke komme her og komme her.

Takk for et flott tiltak.

Mvh Helge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel at det må være lov å påpeke svakheter ved den omtalte undersøkelsen uten å bli forsøkt latterliggjort slik som vi ser tendenser til i Bjerkevolls innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 5 min å lage seg en ny mailadresse og "ny identitet", så hele spørsmålsstillingen er egentlig bare tøv fra ende til annen. Nye her som ønsker inderlig å stille et spørsmål anonymt, kan lage seg fiktive navn i lange baner. Man må bare holde seg til vanlige for- og etternavn - dvs slike som det finnes mange av i Norge.

Om du stiller spørsmål og får svar under falsk identitet er ikkje noko stort problem. Men begynner du å delta i debattar over tid blir du avslørt - dette skjedde i gamle brukarforum og skjer her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Vel, da har vi passert 10.000 visninger av denne debatten !

Det er såvidt jeg kan se bare 3 andre debatter som har over 4.000 visninger, ellers ligger de fleste på godt under 1.000.

' - Reflektionerna göra sig själva ... '

Vi får bare håpe at Digitalarkivets folk har ørene og øynene åpne, og

foretar de 'markedstilpasningene' som skal til

for å få besøkstallet og nivået forøvrig i "Brukernes eget forum"

opp mot "de gamle høyder" i 'Brukarforumet'.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt bort innlegg. Må advare alle om at redigering i ettertid ikke er lov, det liker ikke Moderator og andre. Og derfor bør jeg og andre slutte med det, heller skrive nytt innlegg og la de gamle stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må vel nå være klar til å klippes av? Det er i hvert fall vanskelig å tenke seg at det skal komme til noen nye momenter her, og så vidt jeg kan se, er det da også de samme argumentene som drøvtygges. Kan ikke vi som ønsker å ha et brukerforum her i DA, legge bort disse metadebattene for en stund og heller konsentrere oss om genealogiske temaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, det var ikke noe forsøk på å komme med nye momenter. Jeg er selvsagt klar over at det blir hva vi gjør det til selv, men jeg synes bare det er litt stille her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, det var ikke noe forsøk på å komme med nye momenter. Jeg er selvsagt klar over at det blir hva vi gjør det til selv, men jeg synes bare det er litt stille her.

Nå var ikke mitt innlegg rettet spesielt til deg, men ment som en kommentar til hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Siden dette vel er ment å skulle være et åpent forum uten redaksjonell 'sensur', så er det egentlig

bare å håpe at folk slutter (dvs. ikke lenger føler behov for) å lage nye innlegg i denne tråden,

og da selvsagt aller helst som resultat av at Digitalarkivet signaliserer at de akter å gjøre de viktigste

av de tilpasninger av forumet som skal til for at folk skal finne seg like godt til rette her som i det gamle Brukarforum'et.

Jeg synes for egen del at temaets hovedmomenter har blitt godt belyst i denne debatt-tråden,

og har ikke noe behov for å forlenge denne ytterligere.

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke rive i gang denne debatten igjen; men jeg synes karakteriseringen av forumet er urettferdig. Når det gjelder "slektsrelaterte og konstruktive innlegg, svar og spørsmål" så synes ikke jeg det er noen mangel på det. Alt man behøver er å ta en titt på temaoversikten i dette forumet for å se at det ikke er mangel på aktivitet, og at størsteparten av innleggene er både slektsrelaterte og konstruktive. De fleste innleggene er også svar på spørsmål (tydinger, etterlysninger, etc). Så når man snakker om "lite aktivitet" og en type debatter "det uten tvil er smått med nå om dagen" så må det være noe annet det menes? Jeg tror kanskje, som tidligere innlegg også ga inntrykk av, at det er store slektsfaglige debatter det menes her. Jeg tror alle ønsker det, men det er dessverre slik at det er bare en liten kjerne av oss som sitter inne med nok kompetanse til å starte og vedlikeholde en slik debatt. Uansett hva man mener så synes ikke jeg det er riktig og kalle forumet for "dødt", "lite aktivt" og andre superlativer fordi eksisterende debatter ikke lever opp til egne forventninger til faglig innhold. Når nytt stoff foreligger så har jeg ingen tvil om at dette stoffet vil bli flittig diskutert enten på dette forumet eller andre store fora (som DIS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Etter nærmere ettertanke er jeg tilbøylig til å være i hovedtrekkene enig i det Ken skriver,

og har derfor sløyfet den litt surmagede avslutningen av innlegget mitt ovenfor Ken's her.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider