Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Slektsforskning har eksplodert de siste årene, det betyr at puristisk genealogi kanskje blir utfordret med spørsmål som blir vel enkle for enkelte (ser det ut til). Jeg er enig med Aase i at pluralismen på forumet gjør det veldig morsomt og interessant, og antakelig mer historisk spennende. Og som Yngve skriver, det er en ekstremt høy aktivitet her. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• kmg

38

• Reidar Oddløkken

27

• NNN

24

• Ken V. Nordberg

31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Vil med dette si at jeg slutter som aktiv her på forumet, delvis fordi jeg er uønsket her innpå og delvis fordi jeg har andre hobbyer som jeg da kan få bedre tid til og så er det vår og sommer snart også. Kanskje jeg går innpå, men blir da for å se i kirkebøker og andre kilder.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforskning har eksplodert de siste årene, det betyr at puristisk genealogi kanskje blir utfordret med spørsmål som blir vel enkle for enkelte (ser det ut til). Jeg er enig med Aase i at pluralismen på forumet gjør det veldig morsomt og interessant, og antakelig mer historisk spennende. Og som Yngve skriver, det er en ekstremt høy aktivitet her. Gro

Gjentar det jeg nettopp skrev, den aktiviteten som Yngve refererer til, har i mine øyne ingen interesse. Og videre synes jeg at forumets pluralisme ikke spenner særlig vidt, "alt var bedre før" (med et lite smil i munnviken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette si at jeg slutter som aktiv her på forumet, delvis fordi jeg er uønsket her innpå og delvis fordi jeg har andre hobbyer som jeg da kan få bedre tid til og så er det vår og sommer snart også. Kanskje jeg går innpå, men blir da for å se i kirkebøker og andre kilder.

V.h. Svein

Uønsket, av hvem????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uønsket, av hvem????

Av noen som har vært innpå før og meldt seg ut, men som sagt er også andre grunner som at det er vår og sommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil selvfølgelig ikke slette profilen. Kan være innpå å lese eller se i kirkebøker osv. Til tema 207, virker ikke som vedkommende som melde seg ut har noen ømme punkter eller noen feil, slik som oss andre har mange av. Om man var feilfri og allvitende hadde vi ikke spurt om ting vi ikke forstår eller vet. Jeg har i hvertfall mange feil, men er kanskje mange som ikke har noen ? Alle som styrer med forumet er vel feilfrie, etter mange år innpå her. Å antyde at man skulle glede seg over at folk blir borte, er helt feil. Det blir bedre til mer folk som er her, er min mening. Selv tar jeg pause fra å skrive nye innlegg av mange grunner. Vår og sommer er en av disse, at jeg ikke er så flink er en grunn og også at jeg ikke har noe å skive om akkurat nå. Det er vel noen av disse grunnene endel andre har også kanskje. Ellers ønskes forumet lykke til fremover med alt. Du hadde kanskje følet deg beæret av å få andre ut ? Men slik er ikke jeg, vil at det skal være flest mulig her og ikke forsvinne til private sider her og der. Er ikke grunnen til at vedkommende forsvant heller, personen startet private sider en plass og hadde nok ikke tid til å være alle plasser og vedkommende begynte med dette lenge før jeg var innom noe forum. Har aldri ønsket noen ut herfra, heller omvendt, bedre til mer folk det er.

til innlegg 209,Frank. Ikke vet jeg hvor mange som er innpå til enhver tid og ikke har jeg behov eller ønske om å være i noe sentrum, klarer meg bra nok i bakgrunnen. Har jeg kommet litt frempå her noen ganger har det vært for å svare igjen på ting. Men det beste jeg vet er fred og ro og det håper jeg alle vil ha og få i sommer og videre. Nå etter at personer som ikke vil være her mer har opprettet egne forum, har det blitt romsligere innpå her for alle og mange nye og "gamle" også har kommet innpå heldigvis. Alt er vel og bra blitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av noen som har vært innpå før og meldt seg ut

Du bør jo heller føle deg beæret over at du ... ved ditt blotte nærvær her ... har klart å få andre til å melde seg ut. Da må du ha truffet et ømt punkt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ken.

Jeg er ikke enig i at Leiv Skjerves prikken over i-en ikke har med slektsforsknng å gjøre! I en parallell tråd forsøker Leiv å finne nye opplysninger om presten Hr.Jo's opprinnelse og her er i-er i et monogram på et maleri sentral. Re.Leivs nest siste innlegg om i-en.

Ellers tror jeg nok dette Forumet vil leve og vokse etter omleggingen. Det tar bare litt tid å bli kjent med alle symboler og muligheter.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V.h. Svein

Jeg blir alltid forundret (i dette forumet og i andre foraer jeg har deltatt de siste 10-15 årene) over hvordan enkelte klarer å sette seg selv i sentrum når det deltar nesten 8.900 brukere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra Arkivverket skal vi tilby et system av fora som kan gi brukerne av Digitalarkivet mulighet for på en relativt enkel og grei måte å stille spørsmål og raskt få svar. Slik har det fungert tidligere. Slik fungerer det fortsatt. "Brukerne av Digitalarkivet" omfatter mer enn bare slektsgranskere. Kildetilbudene er utvidet, og vil framover utvides ytterligere. Tilbudet av kanaler for å stille spørsmål og få svar vil bli utvidet. Det er frivillig å gjøre bruk av tilbudene! Det som fungerer vil naturlig tiltrekke seg større interesse enn det som ikke fungerer.

Interessen for Digitalarkivets samlede tilbud har eksplodert de siste månedene. Vi har hatt opp til 2,5 millioner nedlastede sider/søk på et døgn, langt over 30 millioner på månedsbasis. Det er opp 100-150% sammenlignet med tilsvarende periode i 2010.

Jeg leste av statistikken for forumene i går kveld. Jeg leste den oppdaterte statistikken igjen nettopp nå: 9178 unike brukere i april, 50602 visits og 361503 pageviews. Det er per dags dato 1631 registrerte medlemmer her. Disse tallene forteller selvsagt ikke alt, men de forteller åpenbart en hel del!

Det som ellers kan være interessant å se på:

Hvor høy prosentandel av spørsmålene blir stående ubesvarte?

Hvor lang tid går det fra spørsmålet stilles til svar gis?

Er svarene adekvate?

Når man har analysert dette vil man kanskje ha et bedre grunnlag enn synsing og egne agendaer for å si noe om levedyktighet og livskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YNs tall er interessante nok men gjenspeiler nok ikke de tidligere brukerne av det gamle forumet sin opplevelse av det nye

YN bekrefter også at dette forumet vil og skal inneholde mye annet enn genealogi. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bekreftelse av Yngve Nedrebø, som viser svart på kvitt at spennvidden i forumet favner mer enn bare genealogi og slektsgransking, og at annen historie og tradisjoner kan ha en betydelig plass. ( f.eks. temaet om "Prikken over I'en" har absolutt sin berettigelse i forumet! At det har vært forholdsvis liten trafikk i det siste tror jeg skyldes det fine sommerværet for tiden og at folk oppholder seg ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YNs tall er interessante nok men gjenspeiler nok ikke de tidligere brukerne av det gamle forumet sin opplevelse av det nye

YN bekrefter også at dette forumet vil og skal inneholde mye annet enn genealogi. Interessant.

Jeg har ikke hatt som mål å gjenspeile "de tidligere brukerne av det gamle forumet sine opplevelser". Jeg antar at de er i stand til å "gjenspeile" dem selv. Og for dem som måtte ha et ønske om se på farene ved speiling, kan jeg vise til det kostelige eventyret "Tre sitroner".

Jeg har hentet fram det tilgjengelige tallmaterialet for å gi grunnlag for en analyse av påstandene som er framkommet her. Slike tall har vært etterlyst flere ganger. Jeg har helt siden oppstarten av Digitalarkivet i 1998 fulgt med på statistikkene. Jeg mener jeg derfor har en viss erfaring i å lese og tolke tallene, og også til en viss grad å predikere.

Jeg tror det nye brukerforumet vil finne sin form, og formen vil og skal og må endre seg over tid. Det vil komme inn nye brukere. De vil være med på å forme forumet. Det nye forumet blir selvsagt aldri identisk med det gamle. Men slik er det med all endring. Alt har sin tid! Jeg finner tid til å stelle noen trær. Der ser jeg at det er slik at når et stort og gammelt (og kanskje ikke helt friskt) tre forsvinner, gir det rom for mange nye å vokse fram. Bytte av programmer og plattformer behøver ikke bli mer dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rein vitelyst vil eg gjerne spørje Yngve Nedrebø: Såg det norske folket på prinsebryllaupet i England i går?

Tenkte også på det samme, og at "Chaplin-filmen" fra England kanskje være en forklaring på at forumet var stille i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken hos oss falt fredag med 30% i forhold til dagen før, og 30% i forhold til forrige fredag.

Men deler av landet hadde svært pent vær, mange skulle sikkert reise bort og hadde tatt fri av den grunn, slik at hele nedgangen i hvert fall neppe kan lastes prinsebryllupet. Det er heller ikke slik at det er en nedgang som bare rammet noen få timer, som er det vi forventer når det er enkeltbegivenheter som stjeler folks oppmerksomhet.

Min konklusjon er at prinsebryllupet kan ha ført til en viss nedgang i trafikk, men bare i moderat grad. Men siden spørsmålet var om det norske folk så på, så er nok svaret: Ja, i ganske høy grad, men kanskje ikke i like høy grad i de gruppene som hyppigst besøker oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken hos oss falt fredag med 30% i forhold til dagen før, og 30% i forhold til forrige fredag.

Men deler av landet hadde svært pent vær, mange skulle sikkert reise bort og hadde tatt fri av den grunn, slik at hele nedgangen i hvert fall neppe kan lastes prinsebryllupet. Det er heller ikke slik at det er en nedgang som bare rammet noen få timer, som er det vi forventer når det er enkeltbegivenheter som stjeler folks oppmerksomhet.

Min konklusjon er at prinsebryllupet kan ha ført til en viss nedgang i trafikk, men bare i moderat grad. Men siden spørsmålet var om det norske folk så på, så er nok svaret: Ja, i ganske høy grad, men kanskje ikke i like høy grad i de gruppene som hyppigst besøker oss.

Det var vel også slik i det gamle forumet at trafikken falt fredag og lørdag (av naturlige grunner), for så å ta seg opp igjen søndag kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra Arkivverket skal vi tilby et system av fora som kan gi brukerne av Digitalarkivet mulighet for på en relativt enkel og grei måte å stille spørsmål og raskt få svar. Slik har det fungert tidligere. Slik fungerer det fortsatt. "Brukerne av Digitalarkivet" omfatter mer enn bare slektsgranskere. Kildetilbudene er utvidet, og vil framover utvides ytterligere. Tilbudet av kanaler for å stille spørsmål og få svar vil bli utvidet. Det er frivillig å gjøre bruk av tilbudene! Det som fungerer vil naturlig tiltrekke seg større interesse enn det som ikke fungerer.

Interessen for Digitalarkivets samlede tilbud har eksplodert de siste månedene. Vi har hatt opp til 2,5 millioner nedlastede sider/søk på et døgn, langt over 30 millioner på månedsbasis. Det er opp 100-150% sammenlignet med tilsvarende periode i 2010.

Jeg leste av statistikken for forumene i går kveld. Jeg leste den oppdaterte statistikken igjen nettopp nå: 9178 unike brukere i april, 50602 visits og 361503 pageviews. Det er per dags dato 1631 registrerte medlemmer her. Disse tallene forteller selvsagt ikke alt, men de forteller åpenbart en hel del!

Det som ellers kan være interessant å se på:

Hvor høy prosentandel av spørsmålene blir stående ubesvarte?

Hvor lang tid går det fra spørsmålet stilles til svar gis?

Er svarene adekvate?

Når man har analysert dette vil man kanskje ha et bedre grunnlag enn synsing og egne agendaer for å si noe om levedyktighet og livskraft.

Jeg kan forstå at Yngve er opptatt av visits og pageviews, men høye tall der og eventuelt lave tall på temaer og svar kan godt tolkes dit hen at folk har funnet ut at forumet ikke er noe for dem (uten at jeg påstår at det nødvendigvis er sant, men mye er tydeligvis avhengig av øynene som ser).

Svarprosent, svartid og svarkvalitet er derimot av interesse - og kanskje minst like mye "vanskelighetsgrad", deltar hele spekteret av mulige brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også slik i det gamle forumet at trafikken falt fredag og lørdag (av naturlige grunner), for så å ta seg opp igjen søndag kveld?

Godt vær og hagearbeid konkurrerer med tid på nett, også hos oss (heldigvis). Fredager og lørdager har det alltid vært relativt sett stille, mens det søndager etter kl. 12, og spesielt etter Dagsrevyen søndag, og mandager alltid har vært langt større aktivitet her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit anna viktig moment for at bruken av ulike fora kan ha minka - dersom han har det - er at det er kome mange fleire kjelder å leite i, og stadig fleire av dei besøkande har lært seg å lese gotisk skrift og kan lese på eiga hand. I det gamle forum vart det stundom klaga over at saker drukna i alle førespurnadene om skifteopplysningar frå Sogn og Fjordane - kvar er desse spørsmåla no? Borte! Og ikkje fordi ingen bryr seg om skifteopplysningar frå Nordfjord, men fordi vi enkelt hentar dei ut sjølve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at Yngve er opptatt av visits og pageviews, men høye tall der og eventuelt lave tall på temaer og svar kan godt tolkes dit hen at folk har funnet ut at forumet ikke er noe for dem (uten at jeg påstår at det nødvendigvis er sant, men mye er tydeligvis avhengig av øynene som ser).

Svarprosent, svartid og svarkvalitet er derimot av interesse - og kanskje minst like mye "vanskelighetsgrad", deltar hele spekteret av mulige brukere.

Min erfaring er at brukerne av Digitalarkivet og av de ulike foraene her er fornuftige mennesker som ikke kaster bort tiden sin på tøv og fjas. Man kan holde folk for narr en liten stund, men neppe særlig lenge. Hvis ikke innholdet i foraene interesserer folk, da gidder de naturligvis heller ikke gjøre bruk av dem! Og det er jo det som har vært essensen i de uendelige tiradene fra de gamle heltene, at ingen vil bry seg om ikke de er med her. Jeg tar ikke stilling til det. Kanskje, kanskje ikke. Jeg bare viser at tallenes tale så langt er klar. Foraene trekker fortsatt, i april 2011, over 9000 unike brukere på en måned, og vi har over 360 000 pageviews på den samme måneden. Det skjer etter at enkelte har ropt etter begravelsesagenter i ukesvis. Interessant er det også at noen åpenbart har behov for å utbasunere sine meninger ikke en gang, ikke ti ganger, men helst flere hundre ganger.

Jeg får gjenta det enda en gang: Når vi har 9000 unike brukere og mer enn 1600 innmeldte, og svarene på spørsmålene kommer like kjapt og like presist og like godt som før, og svarprosenten er like høy, hva forteller det da egentlig?

Selvsagt deltar ikke "hele spekteret av mulige brukere". Hvorfor skulle de det? Deltakelse her er helt frivillig, og dersom noen tar seg en pause, så er det selvsagt deres frie valg og rett! Og dersom noen vil starte opp et alternativ, så for all del: Lykke til! Lykkes dere med å skape noe som er bedre, så vil folk raskt finne fram til det. Slik er det i et åpent og fritt samfunn, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del fra det gamle forumet som enda ikke har dristet seg til å ta i bruk det nye, det er flere som savnes, men vet ikke hva som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå inneholdt vel også det gamle forumet langt mer enn ren genealogi. Og så vidt jeg husket deltok også de mer drevne og dyktige slektsforskere med godt humør også i denne del av vår vide kultur.

Det ble jo også tidligere her vist til noen linker av disse debattene. Så å hente opp flere av disse er vel unødvendig.

Men i det strålende fineværet så kom jeg da på en som handlet om klipping, og at det no er på tide å ta en titt på gressklipperen :) http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=59815&sok=Lars+Ove+Wangensteen&nr=91&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker

Ha en flott 1. maihelg alle der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå inneholdt vel også det gamle forumet langt mer enn ren genealogi. Og så vidt jeg husket deltok også de mer drevne og dyktige slektsforskere med godt humør også i denne del av vår vide kultur.

Det ble jo også tidligere her vist til noen linker av disse debattene. Så å hente opp flere av disse er vel unødvendig.

Men i det strålende fineværet så kom jeg da på en som handlet om klipping, og at det no er på tide å ta en titt på gressklipperen :) http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=59815&sok=Lars+Ove+Wangensteen&nr=91&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker

Ha en flott 1. maihelg alle der ute!

Der sa du noe Helge, det er kanskje tid får å sjekke om gressklipperen virker, dette er vel genealogi på høyt plan! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider