Gå til innhold
Arkivverket
Ole Arild Vesthagen

Amund Berg i Vardal, Oppland - tidlig 1600-tall

Recommended Posts

Ole Arild Vesthagen

I bygdeboka for Vardal, i en artikkel i Vestoppland slektshistorielags tidsskrift 3/2004 og flere andre steder har jeg sett at Amund Berg som bodde på Berg i Vardal på begynnelsen av 1600-tallet er oppført med farsnavnet Jonsen. Jeg har ikke klart å finne noen primærkilder som oppgir hans farsnavn. Kjenner noen til hvor denne opplysningen stammer fra? At hans farsnavn var Jonsen er ikke usannsynlig, siden han hadde en sønn som het Jon (Jon Amundsen Kompelien i Land).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hilde Rossing

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med primærkilde, men ser at i Per Braastad's Slekter på gårder i Vardal og Redalen er han ført som Amund Jonsen Berg Kirkeverge 1617. Ingen foreldre eller kone tatt med, kun barn med de flestes ektefeller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen

Takk for svar. Jeg kjenner til Braastads bok og de sparsommelige opplysningene som står der. Men heller ikke der oppgis det noen kilder. Jeg blir litt frustrert over slektshistorisk litteratur som fører opp navn og forbindelser uten å opplyse noe som helst om hvor det er hentet fra. Jeg tar aldri en slik påstand for gitt uten selv å ha undersøkt primærkilden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive