Gå til innhold
Arkivverket

Tips om funksjonar i Brukarforum


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg les ofte at folk slit med 1910-tellinga, og ein viktig grunn til det er at det blir skrive inn for mange opplysningar. 1910-tellinga er som dei tidlegare tellingane temmeleg unøyaktig både m.o.t. namn og fødselsdata, så ein kan fort oversjå folk viss ein blir for detaljert. Mange menn er t.d. berre oppført med initialar, ikkje førenamn! Det var høgste mote på denne tida.

 

Noko av det mest påliteleg er faktisk fødestad. Skal eg leite etter grandonkelen min som ikkje er heime i Gloppen lenger i 1910 vil eg fylle inn Ol* for å dekkje Ola/Ole, fødselsår 187*, og Fødestad Glop* for å dekkje Glopen, som også førekjem. Dette søket får eg 35 svar på, og litt langt nede står han, i Kristiansund.

 

Hadde eg ikkje funne han, hadde eg trykt på Åpne søkeskjema + (oppe til høgre). Så hadde eg fjerna førenamnet heilt og prøvd med Rys* som etternamn - han var lærar, og lærarar var tidleg ute med å bruke fast etternamn, så sjansen for å finne han som "O.Rys(s)dal" er større enn at han skal vere ført som "O(le/a) Larsen. Hadde eg fått altfor mange treff hadde eg prøvd med nøyaktig fødselsår, osv.

 

Hadde han heitt Albert hadde eg skrive Alb*, hadde han heitt Kristian hadde eg skrive *rist*

 

For eksempel. Det er sikkert mange som no tenkjer "ja, og så då? Det er vel ikkje så mange andre måtar å gjere det på" - men det viser seg at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    12

  • Anne-Lise Hansen

    3

  • Grete Singstad

    11

  • Ken V. Nordberg

    6

Et lite tips om søkerfunksjonen. For det første bør man stå på "utsiden", dvs trykke på fanen "Forum" slik at man fanger opp alle fora.

Skriv så ønsket søkerord.

Når man har fått opp alle debatter, kan man trykke på ikonet som finnes rett til venstre for trådstarters navn. Da får man opp en boks som viser det ordet/navnet du søkte etter. Man får dermed en rask oversikt over om det er interessant eller ikke. Du kan gå inn via boksen å lese direkte, eller gå inn via lenkens overskrift, da beholdes alle ordene/navnene du søkte etter gule.

post-232-0-67597500-1301783960_thumb.jpg

post-232-0-61531800-1301784704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en funksjon som sådan, men et generelt tips: For de som ønsker et mer kompakt forum er det mulig å gjøre enkelte endringer selv. Jeg bruker nettleseren Chrome og med utvidelsen Stylebot er det relativt enkelt å fjerne overflødige elementer, endre tekstformat, marger etc.

Firefox har sikkert tilsvarende utvidelser.

 

Brukarforum "Kompakt":

 

post-245-0-04814700-1300994220_thumb.png

Denne har jeg savnet, men jeg finner ikke noe tilsvarende i Firefox. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ein ikkje har ynskje om å sitere noko frå forrige innlegg brukar ein den mørkeblå svar-knappen nedanfor, då får ein opp blankt svarfelt og slepp å slette mykje før ein skriv. Sikkert fleire enn meg som ikkje har skjønt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ein ikkje har ynskje om å sitere noko frå forrige innlegg brukar ein den mørkeblå svar-knappen nedanfor, då får ein opp blankt svarfelt og slepp å slette mykje før ein skriv. Sikkert fleire enn meg som ikkje har skjønt det..

Joda, skjønner den, men det hender det kommer andre innlegg i mellomtiden det tar å svare på et bestemt innlegg, hvis du skjønner hva jeg mener? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skjønner hva jeg mener? :-)

Ja, absolutt, og eg har etterlyst ei tydelegare nummerering av innlegga slik som i det gamle, då skreiv vi ofte Reidar (78) eller liknande og kan vi gjere her og. Men i ein diskusjon som stort sett går mellom 2-3 kan den blå knappen vere fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt, og eg har etterlyst ei tydelegare nummerering av innlegga slik som i det gamle, då skreiv vi ofte Reidar (78) eller liknande og kan vi gjere her og. Men i ein diskusjon som stort sett går mellom 2-3 kan den blå knappen vere fin.

Er enig i dette, og innlegg-nummereringen er noe anonym, må innrømme at den ofte blir oversett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne siterings-iveren har grepet litt om seg, for å si det mildt, og mange tråder blir unødvendig lange og tunge å manøvrere i.

 

Så min oppfordring er: Ikke bruk sitatfunksjonen med mindre det er helt nødvendig for å tydeliggjøre hva man svarer på eller kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore (34): Trur faktisk ikkje det er siterings-iver jamnt over; det er vel heller snakk om mangel på kunnskap. Dette innlegget er skrive i "hurtigsvar"-boksen - her blir det ikkje føreslått noko sitat, og eg ser at innlegget som eg svarar på er nr 34 og då treng eg ikkje sitere deg. Og dette har eg lært i dag, etter fleire veker her inne -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pen og aktiv må man være?

Jeg tenkte for en ukes tid siden at jeg skulle hive meg innpå diskusjoner i Arkivverkets "Brukernes eget Forum", og registrerte meg. Kan ikke bare drive å DISe hele tiden. Det var så mange pene ansikter i trådene jeg deltar i, så jeg tenkte jeg fikk "oppveie" dette med et bilde av meg - og fikk lagt inn dette på profilen min. Men fremdeles står jeg uten bilde - etter mange geneale innlegg. Er det slik at kun de peneste får bilde sitt på innleggene? Eller er det en handling i profilen jeg har oversett for at det skal skje?

 

Så er det også slik at noen står som "Medlem", noen som "Aktivt medlem" - og om jeg ikke husker feil, var det visst noen jeg så som "Gjest". Den siste kategorien er forståelig nok for de som ikke har registrert seg. Men jeg står fremdeles som "Ny bruker". - selv om jeg står registrert blant medlemmer.

 

Når blir jeg i innleggene oppført som "Bruker" eller "Gammel bruker"? Hva er "Medlemmer" medlemmer av som ikke jeg som nåværende medlem er medlem av? Er det Riksarkivet/Arkivverket man også må bli medlem av? Ja takk, hvis jeg bare finner ut av det! Under fanen "Medlemmer" står det ingenting om dette - og ikke finner jeg ut hvor det står. Og ikke finner jeg ut av det på profilinnstillingene.

 

Hva er hensikten med dette klasseskillet? Det er jo det rene "frimureri" i titler her :unsure: .

 

Med hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette er noe som henger med programvaren og som i praksis ikke er noe å bry seg om, men dette er det sikkert andre som kan svare bedre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet som vises i hvert enkelt innlegg kalles "avatar". Dette må lastes opp separat i forhold til profilbildet. Du kan lese mere om det her. Du kan laste opp avatar ved å gå til kontrollpanelet ditt, klikke "profil"-taben og deretter "Endre Avatar". Eller du kan klikke her for å gå direkte dit.

 

Hvorvidt du er kategorisert som nytt medlem, medlem eller aktivt medlem kommer an på hvor mange innlegg du har laget på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakløs rangordning!

Takk for oppklaringen om "Avatar". Hva med å gjøre det litt enklere, litt mindre kryptisk og skremmende, ved å kalle det "Profilbilde på innleggene"?

 

Det er viktig at det genealogiske miljøet i Norge inkluderer den eldre generasjonen av slektsforskere som ikke er inneforstått med "avatarer" og andre fancy ord og innstillinger som virker fremmedgjørende på dem.

 

Nå får vi se, da, om jeg har fått det til og mitt åsyn "formørker" dette innlegget.

 

Når det gjelder dette med "Ny bruker", "medlem, "Aktivt medlem", må jeg si som dronning Victoria: "I'm not amused!"

 

Jeg savner fremdeles en forklaring på hvorfor jeg står som "Ny bruker" når jeg altså er "Nytt medlem". Kan det overhodet forsvares å snakke om "medlem" i et forum under Arkivverket? Er vi ikke alle "brukere" eller "gjest"?

 

Rent personlig bryr jeg meg lite om hva jeg tituleres som. Jeg står og faller på hva jeg bidrar med i mine innlegg. Men jeg er opptatt av hvordan man bygger opp et godt slektsforskermiljø i Norge. Og da stiller jeg et prinsippielt spørsmålstegn ved hensikten og holdningen knyttet til en slik klasseinndeling.

 

For egen del ønsker jeg ikke å delta i et slektsforskermiljø hvor folk skal fremstå med "medalje på brystet sitt" når de serverer sine innlegg. I dagens genealogiske miljø i Norge skal det være hva man sier som teller - ikke hvem som sier det! Jeg har vært borti en noe tilsvarende rangordning i et slektsforum i Danmark. Og det var der, som her, fullstendig smakløst! Og det var drepende for lysten til å bli med.

 

Og dette er jo egentlig et forum under en offentlig instans som Arkivverket!

 

Denne saken kommer jeg ikke til å slippe!

 

Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var akkurat denne tråden ment å være et sted hvor man i en hyggelig tone kan gi og få gode råd om forumets forskjellige funksjoner og om hvordan man best kan gjøre seg nytte av de forskjellige mulighetene som finnes her. Man kan være enig eller uenig i det foregående innlegget, men jeg vil innstendig be om at man ikke bruker denne tråden til en ny diskusjon om forumets oppbygging og dets enkelte uheldige sider. Det finnes flere tråder allerede hvor forumet evalueres, og jeg ber om at man heller bruker disse (- eller oppretter en ny tråd) for denne type meningsytringer - så kan man fortsette her i fred og ro med å gi hverandre gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig få som bryr seg om hva "tittlen" er. Dette er nemlig ikke en rangordning (ihvertfall ikke slik jeg forstår det). Det er ingen fordeler med å være "Medlem" i forhold til "Nytt Medlem" eller "Aktivt Medlem" i forhold til "Medlem". Tittelen sier heller ingenting om medlemmenes kunnskapsnivå. Slik jeg forstår det er det kun snakk om antall innlegg. Så snart du selv har skrevet flere en 20/25 innlegg kommer du også til å ha tittelen "Aktivt Medlem". Men jeg tror ikke noen føler at de fremstår med "medalje på brystet sitt" bare fordi de har skrevet flere enn 20/25 innlegg på forumet. Jeg vet ikke om insinuerer at aktive medlemmer er (eller føler seg) på noen måte overordnet andre brukere. For det er slett ikke sant. Det er på slike forum, som mange andre steder, kvaliteten og ikke kvantiteten på innelggene som betyr noe.

 

Jeg tror du lager storm i vannglass her. Jeg tror du trygt kan delta i en hvilken som helst genealogisk diskusjon uten å bli sett ned på av andre meddebattanter på grunnlag av ditt aktivitetsnivå.

 

Jeg er for øvrig enig i at "Avatar" er ett litt kryptisk begrep og kanskje burde kalles noe annet. Når det er sagt, så tror jeg ikke de ergringsmomentene du nevner bidrar til å fremmedgjøre den eldre generasjon. Det er jo i aller høyeste grad mulig og bruke forumet uten å ha hverken "avatar" eller "titler" eller å forstå hva som menes med disse begrepene.

 

Jeg vil også anbefale at du lager ett nytt tema for videre kritikk av forumet. Dette er i utgangspunktet ett tema om forumets funksjonalitet; ikke kritikk. Det beste stedet for slik kritikk er nok også forumet for "Andre Spørsmål til Digitalarkivet". Der er det større sjanse for at kritikken din blir lest av representanter fra Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar - som du ser har du allereie no skrive så mykje at du er blitt Medlem!

 

Når det gjeld dei andre funksjonane her trur eg berre vi skal innsjå at vi som nærmar oss 60 er litt mindre vane med det enn dei yngre brukarane, så derfor oppretta eg denne tråden, slik at vi som har litt å lære kan ha ein stad å stille dei "dumme" spørsmåla eller gje dei "dumme" svara. Vi lærer stadig, men det er heilt sikkert mykje att enno.

 

Nytt og ukjent - men det er ein overgang, som reven sa då dei flådde han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg tar fram denne tråden i igjen, siden det stadig kommer nye brukere her i forumet.

 

Her finnes mange nyttige og smarte tips om de ulike funksjonene, f.eks tips om ulike snarveier eller hvordan man lager lenker.

 

Og har du et tips, som ikke er tatt med her, så del det gjerne med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om hvordan man limer inn et bilde fra nettet:

 

Bruk f.eks. Google til å finne bilder, i dette tilfellet, kong Oscar II.

 

Når du har funnet rett bilde - høyreklikk på bildet, og be om å åpne i ny fane.

 

Gå til den siden - høyreklikk igjen - og velg vis bilde.

 

Nå ser du kun bildet på en egen side. Høyreklikk og kopier bildeadresse.

 

Nå er du klar til å lime inn bildet i et innlegg.

 

Når du har trykket på svarknappen i en debatt, kan du klikke på ikonet "sett inn bilder", til høyre for lenken og til venstre for konvolutten - og nå limer du inn adressen.

 

Adressen blir nå synlig i innlegget, og du kan skrive både før og etter bildet. Trykker du på "forhåndsvis" - vil du se hvordan det hele tar seg ut, og hvis du trenger å øve deg - kan du gjøre det i Testforum.

 

NB: Bildet er kun synlig for de som er pålogget, gjester ser kun en adresse.

 

512598.jpeg

 

Kong Oscar II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

FT 1910 kom jo i dette nye systemet. Så derfor spør jeg her: Hvordan endrer jeg datoen i 1910 tellinga, permanent, til den gammeldagse norske måten med dag-måned-år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn på siden for 1910-tellingen.

Da kommer menyvalget Min profil opp. Når du trykker deg inn der kan du endre datoformat nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.