Gå til innhold
Arkivverket

major Henrich Ramm og Anna Magdalena Roepstorffs døtre

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Men så har vi også Ellen Mattisdatter Budde gift ca 1684 med Arent Michelsen von Kampen c1629-1693. Hvem er Mattis sønn av ?

Ellen Budde (g. ca.1684 m. Arent M. von Kampen) var iflg. faksimilen i innlegg #72 en datter av kavalleri-løytnant JOACHIM [Frederiksen] Budde [1626-1670] av Tøllist, død i Moss, g. [1652] m. Agnethe von Horgen.

Ellen fikk med Arent to døtre, Elsebe og Malene.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer på hva som stod på forrige side, Per. Her er den.

.

Mange takk !

Men 'Cammerherren' som var første ektemann til Helena Margareta von Krogh, g. 2. gang den 15 Jun 1756 m. oberst Michael Leigh Smith (1720-1773)

er ikke identifisert på siden foran heller. Kammerherren antas å ha levd ca. i perioden 1715-1755.

Hvem var forøvrig foreldrene til 'Cammerherinde' Helena Margareta von Krogh (f. ca. 1730 ?) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakrunn av at en Anne Pedersdatter Stabel dør i 1747, er det neppe tilfeldig at Lars Pedersen tar navnet Stabel. Vi har både gruve- og militærfamilier i Orkdal/Meldal i dette tidsrommet med dette navnet. Dette må jeg se mer på. I tilegg kan det kanskje være en mulighet å finne dødsfallene til Anna Magdalena Schrøder og Lars Pedersen Stabel. - Kanskje noen som vet ?

Kanskje er Lars Pedersen Stabel (f. ca. 1733 ?) på Fåsetbrua barnebarn av omtalte Anne Pedersdatter Stabel (1680-1747),

og kanskje er denne Anne en datter av Peder Larsen Stabel, f. ca. 1651 i Trondheim, sønn av

Laurits Bastiansen Stabel (c1604-1669), fogd i Stjørdal, borgermester i Trondheim fra 1644, og hans 2. kone Susanne Pedersdatter Krabbe (1627-c1700) ?

På denne måte ville nevnte Anne Pedersdatter Stabel (1680-1747), bli søskenbarn til

Peder Larsen Stabel (c1687-1753), korporal (1724) og bygselsmann på Skjulenget Søndrei i Meldal,

far til bl.a. Lars Pedersen Stabel (1728-1806), skreddermester i Trondheim, død i Meldal.

(Flere 'kanskje' går det vel knapt an å trøkke inn i så få setninger ....)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må medgi at jeg har vært litt unøyaktig her. Caspar overtok Kjellgård i 1760-årene. Jeg har lett etter Anna Margrethe Müller og Paul Schrøders giftemål, men finner det ikke.

For ordens skyld:

Anna Margrethe Müller (1729-1794) var ikke gift med Paul Schrøder (c1700-c1766), men med hans (og kona Mette Margrethe Ramm sin)

sønn Caspar Fredrik Schrøder (1732-1778) (ev. tidligere også med en (noe eldre ?) 'Fridrich Schrøder').

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Margrethe [Müller] i Ekstraskatten 1762. Hun ser ikke ut til å være gift her http://digitalarkive...90&merk=90#ovre.

Det er nok snarere hennes mor, enken Anna Elisabeth Sophie Müller (f. Irgens) (1699-1786) (enke etter Hans Rasmussen Müller, død 1761),

som er nevnt her, som selveier på Skjølberg, som hun først tre år senere altså solgte til sin (eldste) datter Anne Margrethe.

I 1762 er det som vi ser bare den yngste datteren, Marie Elisabeth Müller (g. i 1765 m. Hans Peter Schnitler på Vorpenes i Romsdal, enkemann etter Margrethe Elisabeth Salicath fra Hamburg) som bor hjemme.

.

NB: Debatten fortsetter på Side 3 !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 74! Setter pris på at John Tore er fornøyd med oversendt materiale vedr. Fåsetbru, det er jo mye interessant lesestoff:-)

Ellers er jo jeg selv lokalkjent og kjenner godt til dagens Fåsetbru, og John Tore nevner Fådalsgruva, og det befinner seg i dag på gården et staselig stabbur fra Fådalsgruva, også nevnt i forbindelse med utgivelsen av det store bokverket om Tax, jfr. andre tema både i gammelt og nytt forum, men dette ble vel utenom dette temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1762 er det som vi ser bare den yngste datteren, Marie Elisabeth Müller (g. i 1765 m. Hans Peter Schnitler på Vorpenes i Romsdal, enkemann etter Margrethe Elisabeth Salicath fra Hamburg) som bor hjemme.

Hans Peter og Margrethe Elisabeth døpt 17.okt.1717 i Hamburg ble gift 18.sep.1761 i St. Petri Kirke i København. Jeg har ikke funnet når hun døde, bortsett fra at det må ha vært ca 1765.

For øvrig takk for Budde-avklaringen.

Men 'Cammerherren' som var første ektemann til Helena Margareta von Krogh, g. 2. gang den 15 Jun 1756 m. oberst Michael Leigh Smith (1720-1773) er ikke identifisert på siden foran heller. Kammerherren antas å ha levd ca. i perioden 1715-1755.

Hvem var forøvrig foreldrene til 'Cammerherinde' Helena Margareta von Krogh (f. ca. 1730 ?) ?

Ekteskapet var 15.jun.1765, ikke i 1756.

Helene Margrethe von Krogh var født(døpt) 14.okt.1736 på Flahammer og ble begr. 5.mai.1767 i Stavanger Domkirke. Hun var først gift med amtmann, generalveimester Henric Wilhelm Tillisch 1720-1761 - begr. 4.des.1761 i Stavanger Domkirke. Hennes foreldre var generalløytnant George Friedrich von Krogh 1687-1768 og Hedvig Augusta Brugmann 1707-1740 (så vidt jeg vet). Tillish er også beskrevet i gravskriftene fra Stavanger Domkirke "Den udødelige Høy Welbaarne Herre Hr Henric Wilhelm Tillisch" hvor det nevnes at han i 1743 var Kammerjunker hos den senere Kong Fredrik den 5te. Forts. fra Gravskriftene: "Hans Kongel: Majsts til Dannemark og Norge Høy bestalter Cammer Herre Virkelig Etats Raad Amtmand over Stavanger Amt og General Veimester Syndenfields i Norge". "Født på Moss i Norge den 22de Julii 1720" .... Anno 1752 den 16 Augusti indtraade Hand i Ægteskab med den Høy Velbaarne Frøken Helena Margareta von Krogh". 5 barn, 2 sønner og 3 Døttre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Budde som var Arent Michelsen von Kampen giftes med 3dje gang, skal iflg. Gravskriftene fra Stavanger Domkirke være datter av Joachim Budde, ikke Mathias Budde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er Lars Pedersen Stabel (f. ca. 1733 ?) på Fåsetbrua barnebarn av omtalte Anne Pedersdatter Stabel (1680-1747),

og kanskje er denne Anne en datter av Peder Larsen Stabel, f. ca. 1651 i Trondheim, sønn av

Laurits Bastiansen Stabel (c1604-1669), fogd i Stjørdal, borgermester i Trondheim fra 1644, og hans 2. kone Susanne Pedersdatter Krabbe (1627-c1700) ?

På denne måte ville nevnte Anne Pedersdatter Stabel (1680-1747), bli søskenbarn til

Peder Larsen Stabel (c1687-1753), korporal (1724) og bygselsmann på Skjulenget Søndrei i Meldal,

far til bl.a. Lars Pedersen Stabel (1728-1806), skreddermester i Trondheim, død i Meldal.

(Flere 'kanskje' går det vel knapt an å trøkke inn i så få setninger ....)

.

[/quote

Takk igjen for at du ryddet oppp etter meg, Per!

Jeg har stor sans for dine "kansje'er"! Noe må en jobbe ut fra når løsninger skal finnes og dokumenteres.

Her er en tråd om Stabel i Meldal, de samme navnene igjen i Stabelfamiliene. http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171495-johanne-danielsdotter-gm-peder-stabel/page__pid__1471424#entry1471424

I mottatt materiale fra Reidar heter det at "I 1749 solgte bergmester Hans Hagerup garden til Peder Larsen og Ole Ellingsen Fådalen. Lars Pedersens eldste son,

Peder Larsen d.e. f. 1733 hadde odelsretten til Smedhaug (112-1), men han leverte denne garden til Lars Pedersen d.y., og sjøl busatte han seg på Brua."

-Her har vel Streitlien byttet om far og sønn etter det jeg kan se. Det er vel Lars Perdersen som er født i 1733 og d.e.

Brødrene er vel sønn av Peder Larsen og datter til Lars Iversen og Kirsti Jonsdatter Smedhaug. Kanskje vår venn Reidar kunne slå opp på Smedhaug og se hva deres mor heter? Der står det kanskje noe mer om Peder Larsens opprinnelse også?

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve så godt jeg kan og imøtekomme henvendelsen fra John Tore, men jeg ser at jeg må prøve å holde tunga rett i munnen her!

Det er nok helt riktig at far og sønn er byttet om, det er nok Lars Pedersen d.e. som er født i 1733. og det ser ut som Lars`enes mor heter Anne Larsdatter Smedhaug, med spørsålstegn ang. fødsel, så den er vel ikke funnet på bok-tidspunktet, og ser ut som hun er død i 1752, og Lars Pedersen d.e. kom til Fåsetbru ja.

Men arrester meg hvis det er noe jeg har misforstått!

Og jeg kan godt scanne dette hvis du vil også, det er visst bare 5-6 sider denne gangen, men mye lesestoff her også :)

mvh RO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa nok engang, Reidar! -Du har ikke misforstått noen ting!

Som du husker jakter vi på dokumentasjon av opprinnelsa til Anna Magdalena Schrøder. Her er alle spor interesante! Du har allerede gitt verdifulle bidrag slik at vi nå har fått dokumentert mye om Anna Magdalenas familie, men er det ikke mye bry tar jeg gjerne imot stoff fra Smedhaug også! Er denne Anne Pedersdatter Stabel (ca. 1680-1747 nevnt der?

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa nok engang, Reidar! -Du har ikke misforstått noen ting!

Som du husker jakter vi på dokumentasjon av opprinnelsa til Anna Magdalena Schrøder. Her er alle spor interesante! Du har allerede gitt verdifulle bidrag slik at vi nå har fått dokumentert mye om Anna Magdalenas familie, men er det ikke mye bry tar jeg gjerne imot stoff fra Smedhaug også! Er denne Anne Pedersdatter Stabel (ca. 1680-1747 nevnt der?

Mvh John Tore

Bare hyggelig å hjelpe, og takk for tilbakemeldinger :)

Tror Smedhaug nå ligger i innboksen din, og er det mer du/dere ønsker fra boka så er det bare å si fra!

Lurer på hva som inspirerte Lars Pederson på Fåsetbru til å velge seg slektsnavnet Stabel?

Ser at han ville velge seg et finere navn etter at han kom borti Anna Magdalena, og at Stabel var et slektsnavn i embetsfamilier på den aktuelle tiden.

Var det bare å velge og vrake i slike navn for den som ville, eller var kona i slekt med noen som het Stabel og ga inspirasjon?

Bare noen vidløftige spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Budde som var Arent Michelsen von Kampen giftes med 3dje gang, skal iflg. Gravskriftene fra Stavanger Domkirke være datter av Joachim Budde, ikke Mathias Budde.

Enig. Ref. mitt innlegg #76.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å hjelpe, og takk for tilbakemeldinger :)

Tror Smedhaug nå ligger i innboksen din, og er det mer du/dere ønsker fra boka så er det bare å si fra!

Lurer på hva som inspirerte Lars Pederson på Fåsetbru til å velge seg slektsnavnet Stabel?

Ser at han ville velge seg et finere navn etter at han kom borti Anna Magdalena, og at Stabel var et slektsnavn i embetsfamilier på den aktuelle tiden.

Var det bare å velge og vrake i slike navn for den som ville, eller var kona i slekt med noen som het Stabel og ga inspirasjon?

Bare noen vidløftige spekulasjoner.

Tusen takk igjen, Reidar!

Veldig mye er avklart vedr. Anna Magdalena Schrøders 2. mann, Lars Pedersen Stabel, og jeg kan oppsummere for interesserte.-Etter bygdeboka er hans foreldre

Peder Larsen Dalsmo,f. 1707, d.1760 gift 1.g. i 1732 med

Anne Larsdatter Smedhaug, f.?, d. 1752 (Foreldre Lars Iversen Smedhaug g.m. Kirsti Jonsdatter).

Barn:

1. Lars Pedersen d.e. f. 1733, gift 1760 m.enke Anna Magdalena Schrøder.

2. Lars Pedersen d.y. f.1735, g.m. enke Maren Jonsdatter. (Barnløs)

3. Hans Pedersen, f. 1738, har ei datter Marit Hansdatter., og bor i Trondheim i 1814.

4. Ingeborg Pedersdatter, f. 1741, d. 1742.

5. Iver Pedersen, f. 1743, har dattera Anne Iversdatter. som tjener hos sorenskriver Rambeck på Oppigard Syrstad i Meldal.

(Anders Rambeck var født på husmannsplassen Granengen under garden Vollan på Kvikne i 1767,og fikk etternavn etter den barnløse presten på Kvikne. Han kom som gjetergutt til Sorenskriver Krog i Meldal,fikk utdannelse og ble gift med Krogs datter!)

6. Anne Pedersdatter d.e. f. 1746 -kom til Kroken (104-4)

7. Jon Pedersen, f. 1748, -se Brukroken (122-8)

8. Anne Pedersddatter d.y. f. 1749. ug. Bor i 1814 på Bakklandet i Trondheim.

Peder Larsen Dalsmo ble g. 2 med

Ingeborg Embretsdatter Karlsgarden, f. 1720, d. 1783.

Barn:

9. Kirsti Pedersdatter, f. 1757, tjener hos Lars Pedersen i 1784.

10. Anne Pedersdatter, f. 1758, tjener på Smedhaug i 1784.

11. Embret Pedersen, f. 1760, ved artilleriet i København i 1784.

Lars Pedersen d.e. overtok Smedhaug etter sin far, men leverte 27.7.1764 over til broren Lars Pedersen d.y. og overtok Fåset Nordre som faren sammen med Ole Ellingsen Fådalen hadde kjøpt i 1749.

I Tynsetboka side 460 listes de 23 gardene på Tynset som var med i skiftet etter Anders Lossius i 1721. Gard nr. 15 er Dalsmoen med bruker Lars Kristoffersen. -Det vil undre meg om dette ikke er Peder Larsen Dalsmos far. Vi ser at Peder kaller 3 av sine døtre, Anne.

-Rart om ikke denne Anne Larsdatter Stabel,(1680-1747) er Peder Larsens mor!

-Hvis du Reidar kunne slå opp i bygdeboka på Dalsmoen (121-1) og se om det står noe der om Peder Larsen Dalsmos opphav ville det vært

flott!

Jeg vet ikke hvor et eventuellt skifte etter denne løytnant G.H.Wolmar, død etter 1752 kan finnes. Kunne vært interessant å se om Anna Magdalena Schrøder hadde barn i sitt 1. ekteskap!

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Reidar!

Veldig mye er avklart vedr. Anna Magdalena Schrøders 2. mann, Lars Pedersen Stabel, og jeg kan oppsummere for interesserte.-Etter bygdeboka er hans foreldre

Peder Larsen Dalsmo,f. 1707, d.1760 gift 1.g. i 1732 med

Anne Larsdatter Smedhaug, f.?, d. 1752 (Foreldre Lars Iversen Smedhaug g.m. Kirsti Jonsdatter).

Barn:

1. Lars Pedersen d.e. f. 1733, gift 1760 m.enke Anna Magdalena Schrøder.

2. Lars Pedersen d.y. f.1735, g.m. enke Maren Jonsdatter. (Barnløs)

3. Hans Pedersen, f. 1738, har ei datter Marit Hansdatter., og bor i Trondheim i 1814.

4. Ingeborg Pedersdatter, f. 1741, d. 1742.

5. Iver Pedersen, f. 1743, har dattera Anne Iversdatter. som tjener hos sorenskriver Rambeck på Oppigard Syrstad i Meldal.

(Anders Rambeck var født på husmannsplassen Granengen under garden Vollan på Kvikne i 1767,og fikk etternavn etter den barnløse presten på Kvikne. Han kom som gjetergutt til Sorenskriver Krog i Meldal,fikk utdannelse og ble gift med Krogs datter!)

6. Anne Pedersdatter d.e. f. 1746 -kom til Kroken (104-4)

7. Jon Pedersen, f. 1748, -se Brukroken (122-8)

8. Anne Pedersddatter d.y. f. 1749. ug. Bor i 1814 på Bakklandet i Trondheim.

Peder Larsen Dalsmo ble g. 2 med

Ingeborg Embretsdatter Karlsgarden, f. 1720, d. 1783.

Barn:

9. Kirsti Pedersdatter, f. 1757, tjener hos Lars Pedersen i 1784.

10. Anne Pedersdatter, f. 1758, tjener på Smedhaug i 1784.

11. Embret Pedersen, f. 1760, ved artilleriet i København i 1784.

Lars Pedersen d.e. overtok Smedhaug etter sin far, men leverte 27.7.1764 over til broren Lars Pedersen d.y. og overtok Fåset Nordre som faren sammen med Ole Ellingsen Fådalen hadde kjøpt i 1749.

I Tynsetboka side 460 listes de 23 gardene på Tynset som var med i skiftet etter Anders Lossius i 1721. Gard nr. 15 er Dalsmoen med bruker Lars Kristoffersen. -Det vil undre meg om dette ikke er Peder Larsen Dalsmos far. Vi ser at Peder kaller 3 av sine døtre, Anne.

-Rart om ikke denne Anne Larsdatter Stabel,(1680-1747) er Peder Larsens mor!

-Hvis du Reidar kunne slå opp i bygdeboka på Dalsmoen (121-1) og se om det står noe der om Peder Larsen Dalsmos opphav ville det vært

flott!

Jeg vet ikke hvor et eventuellt skifte etter denne løytnant G.H.Wolmar, død etter 1752 kan finnes. Kunne vært interessant å se om Anna Magdalena Schrøder hadde barn i sitt 1. ekteskap!

Mvh John Tore

Dalsmoen skal bli :)

Tenkte jeg skulle sende den i går, men visste ikke helt om den var aktuell :)

Foreldre til Peder Larsen Dalsmo er: Lars Kristoferson dalen f. 1658, d. 1741 g. m.?

Men jeg syns dette er underlig, for hvis BB er riktig fikk han jo (Lars Kristoferson)

6 barn, i hvertfall fem av dem etter at han var 49 år og den siste da han var 66, jaja, hvis han begynte seint så?

Jeg skal ta og scanne Dalsmoen og sende til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalsmoen skal bli :)

Tenkte jeg skulle sende den i går, men visste ikke helt om den var aktuell :)

Foreldre til Peder Larsen Dalsmo er: Lars Kristoferson dalen f. 1658, d. 1741 g. m.?

Men jeg syns dette er underlig, for hvis BB er riktig fikk han jo (Lars Kristoferson)

6 barn, i hvertfall fem av dem etter at han var 49 år og den siste da han var 66, jaja, hvis han begynte seint så?

Jeg skal ta og scanne Dalsmoen og sende til deg også!

Da er Dalsmoen scannet og oversendt til analyse :)

Bare si fra om det er mer som ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang for velvillig og rask hjelp, Reidar! Nå ser det ut til at vi har fått med det meste fra Bygdeboka.

På side 430 står at Lars Kristoffer Dalen var født 1758, død 1741. Han var vel fra nabogarden. -Hans hustru er ikke oppgitt i bygdeboka, men følgende 6 barn listes:

1. Boel Larsdatter, f.(1700) g.m.husmann og skomaker Anders Sjursen.

2. Kristofer Larsen, f. 1701, d. 1763, i 1728 g.med Beret Kristoffersdatter Kvikne, f.1708, d. 1760

3. PEDER LARSEN, f. 1707

4. Ingeborg Larsdatter, f.1720

5. Maren Larsdatter, f. 1721, se Kinndøl Nordre (117-1)

6. Ole Larsen, f. 1724, se Kinndøl(117-1

Kristofer Larsen og Beret Kristoffersdatter overtar garden og får 9 barn. Den eldste døpes Anne, f. 1729., så Lars og Guru, f. 1731,

Guro, f.1736, d.1742, Beret f.1739, d.1742, Kristofer, f.1745, Ellev, f. 1747 og Beret, f. 1750.

Lars Kristofersens hustru er altså ikke oppgitt i bygdeboka. Som vi ser kaller også Kristofer Larsen sin eldste datter for Anne. Det underlige her er at det går 17 år mellom de 3 første og de 3 siste! Denne perioden var hard, forklaringen kan være opplysningene er hentet fra skifter og at fødte barn i perioden er døde i ung alder i ellers så harde tider for landet. Er et skifte etter Lars Kristofersen tilgjengelig og brukt, burde vel hans hustru være nevnt der.

Jeg sitter med en følelse av at denne Anne Pedersdatter Stabel (1680-1747) som tidligere omtalt er Kristofer Larsens hustru.

Imidlertid synes det vanskelig å dokumentere dette.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang for velvillig og rask hjelp, Reidar! Nå ser det ut til at vi har fått med det meste fra Bygdeboka.

På side 430 står at Lars Kristoffer Dalen var født 1758, død 1741. Han var vel fra nabogarden. -Hans hustru er ikke oppgitt i bygdeboka, men følgende 6 barn listes:

Mvh John Tore

Æh, du mener kanskje fødselsår 1658 og ikke 1758 på Lars Kristoffer Dalen?

Forøvrig (muligens utenfor tema?) ser det ut som eldstejenta Boel fra Dalsmoen, som skriver seg for Boel Larsd. Dalen f. omlag 1700 med spørsmålstegn(Boel virket-danskinspirert) er gift til Brukroken, med Anders Sjurson Sjursplassen, Kvikne, skomaker og husmann f.?, d. 1757.

Så lurte jeg på, hvilken nabogård tyder det på at Lars Kristoffer Dalen er fra?

Så ser jeg ellers under Brukroken at det er ei Anne f. 1735 som en skal finne igjen under Smedhaugen, men greier ikke å finne ut hvilken Anne i Smedhaugen det er?

mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, du mener kanskje fødselsår 1658 og ikke 1758 på Lars Kristoffer Dalen?

Forøvrig (muligens utenfor tema?) ser det ut som eldstejenta Boel fra Dalsmoen, som skriver seg for Boel Larsd. Dalen f. omlag 1700 med spørsmålstegn(Boel virket-danskinspirert) er gift til Brukroken, med Anders Sjurson Sjursplassen, Kvikne, skomaker og husmann f.?, d. 1757.

Så lurte jeg på, hvilken nabogård tyder det på at Lars Kristoffer Dalen er fra?

Så ser jeg ellers under Brukroken at det er ei Anne f. 1735 som en skal finne igjen under Smedhaugen, men greier ikke å finne ut hvilken Anne i Smedhaugen det er?

mvh Reidar

Takk for korrigeringa. -Jeg har visst ingen grunn til å klage på Ivar Streitlien! Det skal sjølsagt være 1658 som fødselår for Lars Kristofesen. I lista etter Anders Lossius er nr. 14 Dalen nr. 120-9, mens nr. 15, Dalsmoen har 121-1. Jeg regnet med at dette var nabogarder. Lars Kristofersen kalles Dalen i brukerlista.

Jon Pedersen Smedhaug f. 1748 står det at kom til Brukroken, mens hans søster Anne d.e.f. 1746 kom til Kroken. På side 347 i BB står at sønnene til Peder Larsen, Hans og Peder fikk 1/9 av nettoinntekta ved skiftet i 1760. Noen Peder er ikke i flokken. -Det skal nok stå Iver eller Jon her.

Ikke enkelt å holde orden på alle gardene for en som ikke er kjent, men det begynner å hjelpe. Gjennom Anne Pedersdatter Stabels mor, Gidsken har jeg nok også aner på Kroken.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korrigeringa. -Jeg har visst ingen grunn til å klage på Ivar Streitlien! Det skal sjølsagt være 1658 som fødselår for Lars Kristofesen. I lista etter Anders Lossius er nr. 14 Dalen nr. 120-9, mens nr. 15, Dalsmoen har 121-1. Jeg regnet med at dette var nabogarder. Lars Kristofersen kalles Dalen i brukerlista.

Jon Pedersen Smedhaug f. 1748 står det at kom til Brukroken, mens hans søster Anne d.e.f. 1746 kom til Kroken. På side 347 i BB står at sønnene til Peder Larsen, Hans og Peder fikk 1/9 av nettoinntekta ved skiftet i 1760. Noen Peder er ikke i flokken. -Det skal nok stå Iver eller Jon her.

Ikke enkelt å holde orden på alle gardene for en som ikke er kjent, men det begynner å hjelpe. Gjennom Anne Pedersdatter Stabels mor, Gidsken har jeg nok også aner på Kroken.

Mvh John Tore

Nåå, jeg tror du har en del å gå på i forhold til bygdebokforfatteren enda :)

For ordens skyld så har jeg også scannet Dalen og oversendt dokumentene til studering :)

Det var bra jeg fikk aktivisert disse bøkene og dette er lærerikt for meg også, så det er bare artig, og en må lure hvordan det var å leve på disse gårdene for 400 år siden?

Er det mer du vil ha så står bøkene til tjeneste :)

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh John Tore

Gjert Henrik Wolmar og Anne Magdalene Schrøder hadde følgende barn ifølge skiftet etter dattera Mette Margrethe i 1761 (Solør & Østerdalen skifteprot 1757-64 fol. 779b): Mette Margrethe (f. ca. 1747, bgr. 8. sønd. e. tref. 1760 på Tynset), Johan Christian (f. ca. 1749) og Marie Elisabet (f. ca. 1752). Ifølge Ovenstads militærbiografier døde Wolmar 3.6. 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåå, jeg tror du har en del å gå på i forhold til bygdebokforfatteren enda :)

For ordens skyld så har jeg også scannet Dalen og oversendt dokumentene til studering :)

Det var bra jeg fikk aktivisert disse bøkene og dette er lærerikt for meg også, så det er bare artig, og en må lure hvordan det var å leve på disse gårdene for 400 år siden?

Er det mer du vil ha så står bøkene til tjeneste :)

Mvh Reidar

Løytnant Wolmar eide gården Leet på Fåset (1 1/4 kalvskinns skyld). Lars Pedersen Stabel solgte gården til Iver Olsen Fåset i 1761 (tinglyst 11.12. 1762, Solør & Østerdalen pantebok 6 fol. 289b). Har du mulighet til å undersøke om det står noe om Wolmar under Leet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løytnant Wolmar eide gården Leet på Fåset (1 1/4 kalvskinns skyld). Lars Pedersen Stabel solgte gården til Iver Olsen Fåset i 1761 (tinglyst 11.12. 1762, Solør & Østerdalen pantebok 6 fol. 289b). Har du mulighet til å undersøke om det står noe om Wolmar under Leet?

Leet (Mellom) skal bli:-)!

Joda, det står følgende om Løytnant Gert H. Wolmar: Iver Arneson, sønn av Arne Sivertson (Syverson), får skjøte på Leet den 7/7 1738 av Lossius`s arvinger på de 4,5 ksk som far hans hadde brukt, for 125 rd som Iver lånte av Jens R. Sandberg, Trondheim. I 1753 lånte han dessuten 200 rd av Rasmus Finne,Røros. Samme år solgte han halvparten av bruket til Løytnant Gert H. Wolmar for 400 rd. Marit Pedersd., kona hans, døde 6/4-1760, og Iver holdt skifte 6/12-1760, Han hadde da 1 hest, 4 kyr, 1 raudflekket kjøreokse 5 år, 6 geiter og 8 sauer. Av innbue merkes: 1 slipestein med jernås, 1 slede med jernstenger, 1 harv, 1 riflebørse, 1 hjulrokk, 1 svart fløyels kvinnelue, 1 åklede, dobelt langt m.m. Jorda var taksert til 200 rd. Skulda var 31 rd større enn formuen, og Rasmus Finne vart eier av jorda.

Dette er det som står om Wolmar etter det jeg kan finne, men hvis jeg fikk ei mailadr. av deg på PM kan jeg godt scanne Leet og sende til deg, det er vel 6 sider med gammelt før en kommer opp i våre dager som er aktuelt for deg antagelig?

Håper jeg greide å holde tunga rett i munnen her, og fikk med meg avsnittet om Wolmar, men hvis noe er uklart og utydelig, så vær så snill og gi tilbakemelding, det er fort gjort å blingse!

Mvh Reidar

Fotnote: Men så ser jeg på Ledet (Leet) Nedre så kommer vi borti den tidligere nevnte Paul Herman Larsson Stabel fra Fåsetbru som er nevnt lenger oppi tråden her!

Og det kom vel også fram der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Bjørn Olav og Reidar! -Dette var hva jeg ønsket, men ikke riktig trodde skulle komme!

Jeg er ikke lenger i tvil om at Anna Magdalena Schrøder er ei hittil ukjent datter av Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrøder,(innlegg 20) og at hun sjøl er oppkalt etter sin mormor, Anna Magdalena Roestorff siden hun kaller sin eldste datter opp etter sin mor!

-Så fikk vi også Anna Magdalenas familie i 1. ekteskap, ltn. Gjert Henrik Wolmar, d. 3.6.1756. -Det neste kan bli å finne deres giftemål.

For meg har dette betydd en utvidelse av min anerekke, sjøl noe fremdeles bare er til visshet grensende sannsynlig; noe mer dokumentasjon er ønskelig. -Stor takk til Per og Leif også! Så langt har dette vært en veldig fin debatt som har bidratt til verdifull informasjon om spennende slekter som sikkert mange andre også har hatt glede av!

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har John Tore og Bjørn Olav fått oversendt scannede sider for Leet på Fåset, og jeg skal etterhvert kikke over bøkene om det kan finnes flere spor etter Løytnant Wolmar og Anna Magdalena noe sted, men det er kanskje tvilsomt, men en kan aldri vite?

Er det mer som ønskes av oppslag så står Tynset BB til tjeneste :)

Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider