Gå til innhold
Arkivverket

major Henrich Ramm og Anna Magdalena Roepstorffs døtre

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Har for moro skyld skummet gjennom Tynset BB litt grovt om jeg skulle finne noe mer om Wolmar/Schrøder/Stabel, og finner igjen Løytnant Wolmar og Anna Magdalena Schrøder under Hektoen, og hvor Wolmar påberopte seg alle rettigheter, og det står til slutt slik:

Løytnant Wolmar dødde sist på 1750-åra, og 31. januar 1760 vart Wolmar`s enkefrue Anna Magdalena Schrøder viet med Lars Pederson Fådalen (112-1) f. 1733. Vielsen foregikk etter kgl. dispensasjon på Hektoen`s gard.

Er den dispensasjonen å finne?

Her er vel vielsen på Hektoen (øverst på høyre side):

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390674.jpg

Men ser at dette var innlenket i et tidligere tema.

Dette ble kanskje gammelt nytt i debatten?

Også finner jeg litt under Brennbakken Søndre, men muligens ikke av interesse?

Det er den første brukeren på Brennbakken Søndre, Rasmus Embretson Kinndøl, f. 1744, g. m. Maria Elisabet Stabel, datter til Løytnant Wolmar Stabel.

Elisabet døde i 1779 og det er skifte 30/7-1781, men lite å dele.

Dette ble kanskje et innlegg uten betydning, men tenkte bare å legge inn disse opplysningene når de var tilgjengelige.

Skal skumme gjennom andre bindet også, men sannsynligheten for å finne noe er muligens liten?

mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Reidar!

-Hva som er grunnlaget til at ltn. Wolmar påberoper seg alle rettigheter (til garden Hektoen ?) er vel enten ved kjøp eller arv.

Det som er mest overraskende her er vel at Wolmars datter bruker etternavnet Stabel, og at Ltn Wolmar omtales som ltn Wolmar Stabel! -Kanskje det er Wolmar som har slektskontakt til Stabel?

Jeg er ikke flink til å søke i kilder, men finner i Ft 1701 på garden Koen på Inderøy i Nord-Trøndelag, en Fendrich Christian Henrich Wolmar. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=ma17291701&gardpostnr=539&merk=539#ovre

Jeg har en følelse av at dette er samme slekt, kanskje Gjert Henrik Wolmars far? Vi husker at Wolmar døper sin sønn Johan Christian.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Reidar!

-Hva som er grunnlaget til at ltn. Wolmar påberoper seg alle rettigheter (til garden Hektoen ?) er vel enten ved kjøp eller arv.

Det som er mest overraskende her er vel at Wolmars datter bruker etternavnet Stabel, og at Ltn Wolmar omtales som ltn Wolmar Stabel! -Kanskje det er Wolmar som har slektskontakt til Stabel?

Jeg er ikke flink til å søke i kilder, men finner i Ft 1701 på garden Koen på Inderøy i Nord-Trøndelag, en Fendrich Christian Henrich Wolmar. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=ma17291701&gardpostnr=539&merk=539#ovre

Jeg har en følelse av at dette er samme slekt, kanskje Gjert Henrik Wolmars far? Vi husker at Wolmar døper sin sønn Johan Christian.

Mvh John Tore

Det er nok påberopelse av arv som knytter Wolmar til Hektoen.

Hektoen var den ene femtepart av Fåset-godset, og Halvor Oleson Strømmen fekk auksjons-skjøte 30. juli 1738 på 2 3/5 ksk med bygsel og derover 3/10 ksk uten bygsel.

Løytnant Wolmar som muligens er en av arvingene til Lossius, forlangte å bruke og å bu på denne delen.

Han skal tiltre 1. mai 1751 og fløtte der ifrå att ved utgangen av 1761. Overenskomsten vart tinglest 27. juli 1750 og er på 5 punkter:

1. Wolmar skal nyte alle rettigheter, bare Kroksenget er undtatt. Dette skal Halvor Strømmen bruke mot å betale 10 rd. årlig.

2. Da det til denne tid ikke er noen seter, så gis han frihet til å beite i gardens mark på de steder han finner det mest tjenlig, lov til å rydde og bygge seterboliger, hvor fornødne huser Halvor Strømmen på egen kostnad setter opp, likesom leutn Wolmar fritt skal kunne bruke (om han vil) Halvor`s seter i Røskåsen.

3. Wolmar skal fløtte alle de gamle hus til det sted han finner mest lagleg, og videre skal han koste ei ny stue med kjøkken, et kammer under og to overværelser. En ny stall med trev. en forsvarlig kornlåve og et fjøs.

Halvor Strømmen skal forskaffe så mange bord og bjelker som trengs til de nye husa som skal settes opp, og til de gamle hus som skal repareres.

4. Wolmar skal ha 300 rd. som betales etterhvert som han trenger penger til istandsettelsen.

Skulle Wolmar finne det tjenlig å bygge større hus eller flere hus, skal Halvor Strømmen også skaffe bord og bjelker til disse.

5. Halvor Strømmen svarer alle skatter, men Wolmar reider ut skyssferden (hva betyr det?).

Så står det at det ligger nær og tru at Halvor Strømmen ikke hadde greid å betale gården, og at dette var en måte og ordne betalinga på.

Tok for ordens skyld med disse 5 klausulene.

Ellers er det ikke godt å si hvordan det har seg at løytnant Wolmar heter Wolmar Stabel under Brendbakken Søndre?

Kan ta med giftemålet til datteren:

Rasmus Embretson Kinndøl (117-1) f. 1744, d.?, husmann m. jord i 1801, g. 1. g. 1770 m. Maria Elisabet Stabel f. 1752, d. 1779.

Ser ut som de har disse barna: 1. Gert Henrik f. 1770, (er det Gert Henrik Wolmar som er oppatdøpt her tro?)

2. Embret f. 1772, d.? (som blir neste bruker) 3. Lars f. 1776 d. 1778. 4. Marta Elisabet f. 1779. Så dør nok Maria Elisabet samme år, og Rasmus Embretson gifter seg 2. gang i 1781 og stifter ny familie.

Men det kan nok være som du er inne på at det er Wolmar som har slektskontakt til Stabel-navnet?

Ellers ser jeg at Henrik-navnet er med i Wolmar-funnet ditt i Inderøy, det er vel helst samme Henrik-navnet som går igjen?

mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror du har helt rett i at Peder og Paul ble født senere enn angitt i bygdeboka. Jeg har notert meg følgende fra kirkebøkene for Tynset:

- Lars Pedersen Faadalens sønn Peder døpt påsken 1760 med ei jomfru Schrøder blant fadderne

Er muligens dumt av meg å dra fram igjen dette temaet, for inngangs-spørsmålet er vel oppklart

og utdebattert?

Men kikker fremdeles litt på innleggene i debatten i blant, og lurte bare litt på hvem denne

jomfru Schrøder blant fadderne er?

Men det er kanskje kjent?

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603390678.jpg

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kikker fremdeles litt på innleggene i debatten i blant, og lurte bare litt på hvem denne

jomfru Schrøder blant fadderne er?

Men det er kanskje kjent?

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603390678.jpg

Det er vel naturlig å tenke seg at det er en søster av barnets mor.

Jeg har bare sett én søster nevnt av Anne Magdalene Schrøder (1720-c1761),

nemlig Anna Augusta Schrøder, f. 1728 i Stjørdal, død 1807.

Så denne AAS blir altså mitt foreløpige tips ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig å tenke seg at det er en søster av barnets mor.

Jeg har bare sett én søster nevnt av Anne Magdalene Schrøder (1720-c1761),

nemlig Anna Augusta Schrøder, f. 1728 i Stjørdal, død 1807.

Så denne AAS blir altså mitt foreløpige tips ....

.

Ok, det er vel sannsynlig!

Bare lurte litt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har vært en viss usikkerhet rundt oppgavet til Magdalena Cathrine Edler (c1705-1740),

som var g.m. oberst Carl Ludvig Roepstorff (1701-1787) (hans kone nr. 2 av 3).

Dette spørsmålet ser ut til å være belyst i skiftet som omtales i det innledende innlegget i debatten

Barna til Barthold Hansen Stuve (Stuver) (1626-1702) i Københ.

Skiftet viser at Magdalena Cathrine var datter av Frantz Henrik Edler og Magdalena Catharina Bartholdsdatter Stuve (Stuver) (død i Larvik i 1740),

som 2. gang ser ut til å ha vært gift med en 'Rødlind' ('Røtling' ?). Noen som vet hvem denne 'Rødlind' er ?

Carl Ludvig Roepstorff's far Johan Christoph Roepstorff var søskenbarn av den

Anna Magdalena Roepstorff som denne tråden starter med (innlegg #1).

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1:

Elisabeth Dorothea Ramm 1706-etter 19.mar.1745 (fadder lenke) ble gift ca 1736 med oberst Johan Nathaniel Holfeldt 1703-1787
.

Hun er fadder i 1745 i Feda, Kvinesdal, men finnes ikke begravet der. Trolig har familien flyttet til Stavangerområdet hvor mannen var sjef for 3. Stavangerske kompani fra 1741 til 1752. Hun er ganske sikkert død før 1755 hvor familien ellers sees i kirkeboken i Etne, Hordaland, men jeg har ikke funnet henne.

Vet noen om når og hvor hun døde/ble begravet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende opplysninger. Om de er relevante i saken vet jeg ikke!

Navnet Frandtz var ikke blandt de vanligste navnet på Orkanger, men finner det også på to sønner av Major Brun, Hof paa Evjen (Orkanger)i 1726 og 1728. Jeg har ikke funnet min Frandtz Evensens fødsel, men han står oppført blandt døde i 1742; Frandtz Evensen Øren, 3 aar 12 uger 11 dage

Forloverne til Even og Ane var vel heller ikke "vanlige" strandsittere.

Even omtales som Schomager Even.

Even Svendsen, på Øren, * 1699 i Orkdal, ST, dåp 30.07.1699 i Orkdal, † 16.03.1774 i Orkanger, ST.

Han giftet seg med Ane Hendrichsdtr., den 27.11.1729 i Orkdal. De ble forlovet den 11.09.1729 i Orkdal.

(Brudgom: Even Svendsen og Brur: Ane Hendrichsdtr

Trulovar: corp. Niels Sørensen og serg. Hans Lyngtz)

Barn:

. I. Hendricha Evensdtr. * 1730 i Orkanger, ST, dåp 03.09.1730 i Orkdal.

(Faddere: Joen Monssen, skredder Joen, Joen Amundsen Presteg.

Gunild Kroen, ? Aasen Øren, Daardi Evensdtr Øren)

II. Ragnhild Evensdtr. * 1734 i Orkanger, ST, dåp 25.03.1734 i Orkdal.

(Faddere: Msr. Petter Vith, Michel Krigsvold, Erich Anderssen,

Ellen Riivert, Elisabet Erichsdtr, Kiersten Jørgensdtr Kroen)

III. Anders Evensen, * 1735 i Orkanger, ST, † 27.05.1742 i Orkanger, ST.

IV. Andreas Evensen, * 1738 i Orkanger, ST, dåp 17.08.1738 i Orkdal.

(Faddere: Niels Bie, Jonas Lath, Joen Ottersen,

Ane ?, Clara Michelsdtr, Beret Jacobsdtr)

V. Frandtz Evensen, * 1739 i Orkanger, ST, † 12.08.1742 i Orkanger, ST.

VI. Gutt ? Evensen, * 1742 i Orkanger, ST, † 22.04.1742 i Orkanger, ST.

VII. Andrea Evensdtr., * 1743 i Orkanger, ST, dåp 10.11.1743 i Orkdal.

(Faddere: Peder kusk , skredder Gabriel,

Ane Maria Skiench, Maret Clemmedsmoe, Margrete Joensdtr Øren)

VIII. Pike ? Evensdtr., * 1750 i Orkanger, ST, † 19.04.1750 i Orkanger, ST.

Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på denne debatten en stund tror jeg at jeg har en par opplysninger som ikke er kommet fram. I skiftet etter Paul Christian Schrøders kone, Mette Margrethe Ramm i Skifteprot. for 3. og 2. Trondhjemske Infanteriregiment 1719-95 av 18. juli 1737 kommer det fram at det var fem barn. De samme som er nevnt i Stjørdals bygdebok, tre sønner: Henrich Lambert 15 år, Jens Christian 12 år og Casper Fredrich 5 1/2 år. To døtre: Anna Malena 17 år og Anna Augusta 9 år.

At Mette Margrethe også var en datter av major Henrich Ramm, kommer kanskje fram i kirkeboka for Verdal 1716, s. 42: Her blir Ole Pedersen Nestvolds? sønn Oluf døpt og blant fadderene er Major Rams datter Mette Margrethe. Det er to faddere til som er interessante her, nemlig Madame Volmars og Johan Herman Volmar. Denne siste hadde i 1719 "besovet" Maria Ewa Elisabeth Lambertsdatter Schrøder på Verdalsøra (kirkeboka publ.absolv.)

En annen opplysning jeg fikk fra Statsarkivet i Trondheim (som også finnes i Ovenstads milit.biogr.) er at Løytnant Gert Henrich Volmar ble Pr.Int. ved N. Østerdalske (Åmotske) Skiløberkompani fra 13.8.1747. Det var vel omtrent på den tiden han og Anna Magdalena kom til Tynset og bosatte seg der. De er ikke å finne i kirkebøkene før 1748, men etterpå er de å finne som faddere til flere barn. Anna Magdalena har jeg funnet som fadder helt fram til 1770, men etter det er hun borte, kanskje død? Det synes å være vanskelig å finne sikkert bevis for at Anna Magdalena Volmars på Tynset er datter av kapt. Paul Schrøder og Mette Margrethe Ramm, men mange ting tyder likevel på det.

Jeg har etterlyst skiftet etter kap. Paul Schrøder ved Statsarkivet i Trondheim men de kan ikke finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen opplysning jeg fikk fra Statsarkivet i Trondheim (som også finnes i Ovenstads milit.biogr.) er at Løytnant Gert Henrich Volmar ble Pr.Int. ved N. Østerdalske (Åmotske) Skiløberkompani fra 13.8.1747.

Et dumt spørsmål, men hva betyr Pr.Int.?

Har det noe med intendant å gjøre?

Skrives Volmar også med enkel V og ikke W hos Statsarkivet? Og en forklaring på hvorfor han nevnes som Wolmar Stabel under Brennbakken i bygdeboka er vel vanskelig å finne forklaring på, men det kan vel være sammenblanding og feil i BB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det står nok 'egentlig' 'PR.LTN.' (Pr.ltn.) = Premiér-Lieutenant = førsteløytnant. (Graden under heter 'Sek.ltn.' = sekond-løytnant = annenløytnant).

(Om det står 'Pr.lnt.' så må det være skrevet av en (av de mange) som tror det heter 'løyNtnant' !)

mvh

Per

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det står nok 'egentlig' 'PR.LTN.' (Pr.ltn.) = Priemier-Lieutenant = førsteløytnant (på hakket under er 'Sek.ltn.' = sekundær-løytnant = annenløytnant).

(Om det står 'Pr.lnt.' så må det være skrevet av en (av de mange) som tror det heter 'løyNtnant' !)

mvh

Per

Slik er det nok ja, og tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads milit.biogr. er Volmar skrevet med dobbel W. Her sier han at Gert Henrich er sønn av kapteinen. Da er han kanskje sønn av Gert Henrichsen Wolmar, Kaptein/Ltn. ved Verdalske Livkomp.fra 1700-1718. Tror ikke at Wolmar har noe med Stabel å gjøre. Medlemmer av familien Wolmar er nevnt flere ganger som faddere i kirkebøkene for Verdal på begynnelsen av 1700-tallet, men navnet Stabel er ikke å se der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads milit.biogr. er Volmar skrevet med dobbel W. Her sier han at Gert Henrich er sønn av kapteinen. Da er han kanskje sønn av Gert Henrichsen Wolmar, Kaptein/Ltn. ved Verdalske Livkomp.fra 1700-1718. Tror ikke at Wolmar har noe med Stabel å gjøre. Medlemmer av familien Wolmar er nevnt flere ganger som faddere i kirkebøkene for Verdal på begynnelsen av 1700-tallet, men navnet Stabel er ikke å se der.

Ok, da er det sikkert en misforståelse og feil i bygdeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

I skiftet etter Paul Christian Schrøders kone, Mette Margrethe Ramm i Skifteprot. for 3. og 2. Trondhjemske Infanteriregiment 1719-95 av 18. juli 1737 kommer det fram at det var fem barn. De samme som er nevnt i Stjørdals bygdebok, tre sønner: Henrich Lambert 15 år, Jens Christian 12 år og Casper Fredrich 5 1/2 år. To døtre: Anna Malena 17 år og Anna Augusta 9 år.

At Mette Margrethe også var en datter av major Henrich Ramm, kommer kanskje fram i kirkeboka for Verdal 1716, s. 42: Her blir Ole Pedersen Nestvolds? sønn Oluf døpt og blant fadderene er Major Rams datter Mette Margrethe. Det er to faddere til som er interessante her, nemlig Madame Volmars og Johan Herman Volmar. Denne siste hadde i 1719 "besovet" Maria Ewa Elisabeth Lambertsdatter Schrøder på Verdalsøra (kirkeboka publ.absolv.)

....

Skal tro om det er noen slektsmessig forbindelse mellom kaptein Paul Christian Schrøder (c1686-c1766) i Stjørdal

og offiser i Verdal, Lambert Schrøder (c1650?-1728), som rundt 1719 fikk sin datter Marie Eva Elisabeth på Verdalsøra "besovet" av Johan Herman Volmar ?

Sistnevnte er vel muligens en farbror av nevnte Paul Christian Schrøder sin svigersønn, løytnant Gjert Henrik Wolmar (c1715?-1756).

For vi må vel på grunnlag av innholdet i de siste innleggene kunne tippe at offiserene (?) Christian Henrich Wolmar (fenrik / Inderøy), Gert Henrichsen Wolmar (kaptein/ltn. / Verdal)

og Johan Herman Wolmar (Verdal), var brødre (eller i det minste fettere), og at Gjert Henrik Wolmar (c1715?-1756) (g.m. Anne Magdalene Schrøder) var sønn av en av disse.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er nevnt tidligere, men etter O.Ouenstad ble Paul Christian Schrøder gift 2. " Gav 3.1.1738 i Trondhjems Domkirke sit jaord til Jomfru Anna Pihl."

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1738, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-177

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er nevnt tidligere, men etter O.Ouenstad ble Paul Christian Schrøder gift 2. " Gav 3.1.1738 i Trondhjems Domkirke sit jaord til Jomfru Anna Pihl."

Jeg tipper at denne jomfru Anna Pihl var datter av kaptein og kommandant på Skogn skanse, Andreas Nilsson Pihl (1654-1717) fra Skåne (g.m. Maren Nilsdatter Heberlin).

OBS: Debatten fortsetter på Side 4 !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Paul Christian Schrøders kone, Mette Margrethe Ramm i Skifteprot. for 3. og 2. Trondhjemske Infanteriregiment 1719-95 av 18. juli 1737 kommer det fram at det var fem barn. De samme som er nevnt i Stjørdals bygdebok, tre sønner: Henrich Lambert 15 år, Jens Christian 12 år og Casper Fredrich 5 1/2 år. To døtre: Anna Malena 17 år og Anna Augusta 9 år.

Et teknisk spørsmål: Når Mette Margarethe Ramm begr. 11.aug.1736 og man i skiftet av 18.jul. 1737 opererer med 17 år på Anna Malena (også kalt Anna Magdalena), regnes hun da født i 1719 eller 1720 ? Dvs. bruker en konsekvent alder ved dødsfall eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tro om det er noen slektsmessig forbindelse mellom kaptein Paul Christian Schrøder (c1686-c1766) i Stjørdal

og offiser i Verdal, Lambert Schrøder (c1650?-1728), som rundt 1719 fikk sin datter Marie Eva Elisabeth på Verdalsøra "besovet" av Johan Herman Volmar ?

.

I følge annenhånds notater, bl.a. på Statsarkivet i Trondheim, er en av Lambert schrøders etterkommere Christian Schrøder, f. 1687. Paul Christian er en annen sønn, f. 1695, infanterikaptein og gift med Mette Margrethe Ramm og så med Anna Pihl. Paul Christian og Marie Eva Elisabeth var altså søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Bjørn.

Jeg ser nå at Fenrik (Cornet) Lambert Schrøder (c1650?-1728 Verdal) fra Schleswig Holstein,

i 1701 bosatt som kvartermester på Skjetne (Skjetnan), Melhus, i 1707 i tjeneste ved Nordenfjeldske dragonkorps,

skal ha hatt følgende barn:

- Fredrik (1681/1682-),

- Christian (1687-),

- Mads (1690-1751),

- Paul Christian (1695-1766),

- Augustine Margrethe (-1723),

- Marie Eva Elisabeth (f. ca.1690 ?).

Jeg har notert meg at Lambert i 1682 kom som korporal med Scharnhorstske eskadron til Verdal, men

ifølge lister fra kommanderende general i 1682, skal det ha vært Hans Vilhelm Skrøder (en bror ?) som mønstret med Scharnhorst ved Bragernes,

mens Lambert ('Lammert') mønstret med rittmester Dehns i Christiania.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
  • 3 år senere...

Nå har det gått mange år uten noe nytt om denne familien, og jeg lurer på om noen har funnet løsningen på alle spørsmålene?

Jeg har funnet en meget interessant vielse mellom Johan Nathanel Holfeldt og Elisabeth Dorothea Ramm etter å ha lett etter denne i mange år. Det spekuleres jo i hvem som er hennes foreldre, da hun er oppgitt mange steder med fødselsår 1715, men da ville hennes mor vært over 50 år! Nå har jeg funnet det jeg mest sannsynlig tror er vielsen i 1729, og det vil vel tilsi at hun er født god tid før 1715. Problemet mitt er at faren, Major Ramm, døde 1719 i Trondheim, og vielsen er i 1729 i Rendsburg, Holsten. Jeg klarer ikke helt å tyde alt som står der, men tror at etter Dorothea står det sal. Major Ram. Men hva står på neste linje?
Originalen er på Ancestry, og kan kun leses med abonnement:

Tyskland, dop, vigslar och begravningar inom den lutherska kyrkan, 1518-1921 för Johann Nathanaes Holfeldt

https://www.ancestry.se/search/collections/61456/records/9546609?tid=&pid=&queryId=85de464a-f3a6-47b4-941b-97737e249999&_phsrc=orA2020&_phstart=successSource

Legger ut bilde av vielsen her

Men hva gjorde Elisabeth Dorothea i Rendsburg i 1729, og hvem var hun sammen med? Kan hun ha hatt en annen mor enn Anna Magdalena Røpstorff? Dette var før Johan Nathanael kom til Norge.

Jeg har heller ikke funnet Elisabeth Dorothea død, men hun var fadder  i Feda 19. februar 1746. Etter det har jeg ikke funnet henne i kirkeboken. Så hun må ha dødd mellom denne dato og 1752 da Johan giftet seg igjen.

1917193012_JohanvielsetilForum.thumb.jpg.d1cbfb7e618c73f4f0b5a5e92cf70222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider