Gå til innhold
Arkivverket

major Henrich Ramm og Anna Magdalena Roepstorffs døtre


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

(25): Eldste sønnen til Heinrich, Johan Heinrich f. 6/12 1688 var korporal ved dragonregimentet i 1708/10 og sersjant der i 1711. Jeg kan ikke tenke meg at han bodde hjemme. Da passer det 3 andre sønner og datteren Mette Margrethe. Ønsketenkning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall, kanskje like sannsynlig at H. Ramm er en av de fem, og at det er 3 barn som fortsatt bor hjemme i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall, kanskje like sannsynlig at H. Ramm er en av de fem, og at det er 3 barn som fortsatt bor hjemme i 1711.

Ja, det har du rett i. Jeg ser nå at neste sønn Christian Fredrik også var dragon ved ob. Halckes regiment og ble sersjant i samme sted i 1711, så han bodde sannsynligvis heller ikke hjemme hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du rett i. Jeg ser nå at neste sønn Christian Fredrik også var dragon ved ob. Halckes regiment og ble sersjant i samme sted i 1711, så han bodde sannsynligvis heller ikke hjemme hos foreldrene.

 

Da kan vel de 3 hjemmeværende barna i 1711 kanskje være Mette Margrethe (24) (?), Frantz Wilhelm (12) og Hans (10), forutsatt at Elisabeth Dorothea ikke var født enda (f.1715?) (du skriver et sted at hun antas født i 1706).

Men hva med datteren Anna Magdalena som Heinrich's hustru skal ha fått i 1705 med lensgreve Reventlow ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel noe slikt i hovedmanntallet:

Weie Hr Capitain Ram Commenderit Sÿndenfields

hans frue og Børn U-angifne?, mens? efter

Præstens Mantal 4 Tienestefolk.

 

Basert på de andre gårdene er det samsvar mellom antall personer i husstanden og skatten i den høyre kolonnen (6 skilling per person, inkl barn og tjenestefolk). Skatten på 30 skilling gir altså 5 personer, men 4 av disse må vel være de nevnte tjenestefolkene? Hvem kan være nr 5?

 

Tilføyer: Kanskje det heller står at det er de 4 tjenestefolk etter prestens manntall som er "U-angifne". I så fall er det vel kone og 4 barn som utgjør de 5.

Johan Henrik (23 år) og Christian Fredrik (18 år) er neppe med her.

Frantz Wilhelm f. 1699 er med i manntallet i 1701, men jeg har ikke sett ham nevnt senere.

Hans f. 1701 er flere ganger nevnt død før 1718, men kanskje før 1711 ?

3 døtre og en (eller ingen) sønn samt deres mor og evt. far, avhengig av hvordan en tolker teksten ovenfor, bor sammen i 1711.

 

Det kunne bringe oss litt videre hvis det kan dokumenteres at Frantz Wilhelm og / eller Hans lever i 1711. Indirekte vil en da få et slags bevis på at Elisabeth Dorothea ikke er født så sent som 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten "spørsmålstegn" mener jeg det står skrevet slik i hovedmanntallet:

Weie Hr Capitain Ram Commenderit Sÿndenfields

hans frue og Børn U-angifvne, mens efter

Præstens Mantal 4 Tienestefolk.

 

Jeg heller mot at det riktige er at kone og barn ikke er oppgitt til beskatning, derimot 4 tjenestefolk. Altså at Heinrich Ramm selv + 4 tjenere er de 5.

I så fall gir det dessverre ingen informasjon om antall barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørchs artikkel stod i NST I 1928 s 309 - 321. Om Johan Henrik Ramm står det at han var enkemann og løytnant i Oplandske inf. regiment da han ble g.m. Anna von Hadeln i 1719. Da han døde 23.3 1741 i Etne var han kaptein i det

2.Vesterlenske nat. inf.regiment. 5 barn og deres ektefeller blir også omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørchs artikkel stod i NST I 1928 s 309 - 321. Om Johan Henrik Ramm står det at han var enkemann og løytnant i Oplandske inf. regiment da han ble g.m. Anna von Hadeln i 1719. Da han døde 23.3 1741 i Etne var han kaptein i det

2.Vesterlenske nat. inf.regiment. 5 barn og deres ektefeller blir også omtalt.

Han hadde vel 6 barn, men yngstemann Frantz Wilhelm von Treiden Ramm døpt 16.okt.1729 døde vel tidlig. De andre Eilert Jørgen von Hadeln Ramm 1720-1793 gift 1752 med Magdalene Wetlesen 1729-1813, Anne Margrethe Ramm 1723-1757 gift 1752 med Jens Olsen Gjerdrum 1729-1805, Henrik Preben Ramm 1724-1798 gift 1752 med Mette Sørensdatter Hals 1734-1776, Berte Malene Ramm c1726-før 1801 gift 1754 med Ole Berntsen Hertzenberg 1732-1801 og Wilhelm Ernst von Ramm 1727-1803 gift 1757 med Catharina Arnesdatter Arntzen Grinder 1732-1813 datter av lensmann i Grue Arne Olsen Grinder. Stor etterslekt.

 

Men hvem var Johan Henrik Ramm gift med før han ble gift med Anna von Hadeln i 1719 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS er det lagt inn en påstand om at Johan Henrik Ramm først var gift med en Sophie Langeland f ca 1790 i Lom død 1716, om dette er riktig aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker som dette er tatt ut av det blå, såfremt det ikke fantes to Sophie Langeland på samme tid. En Sophie Langeland skal være gift ca 1720 med Rasmus Hansen Rafn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS er det lagt inn en påstand om at Johan Henrik Ramm først var gift med en Sophie Langeland f ca 1790 i Lom død 1716, om dette er riktig aner jeg ikke.

Jeg finner også dette på FS og i mangel av noe bedre, noterer jeg dette hos meg. Hvor kan FS ha fått dette fra ?

 

Det er nok en annen Sophie Langeland som gifter seg i 1720, nemlig hun som døpes i 1703 i Gausdal (iflg. FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(34): Stor takk til Else Kari.

 

For nå finner jeg div. Langeland etter først å ha eliminert "gårdsnavnet" Langeland (som ikke finnes i Lom elle omegn). Ovenstads militærbiografier har flere offiserer ved navn Langeland og når offiserer oftest gifter seg med døtre av offiserer, tror jeg vi finner rett forbindelse her.

 

Ovenstad har disse i "riktig" alder:

 

Christopher Langeland f. ca 1666, musketer fra 1686, sersjant ved Opl. nasj. inf.regt. fra 1693 til slutt oberst. 4 døtre er omtalt (alle gift med offiserer), deriblandt Sophie gift med regt.kv.mest. R. Ravn (som må være hun som er nevnt ovenfor og døpt i 1703).

 

Jørgen Hansen Langeland, pr.lnt. ved Opl. nasj. inf.regt.s Modum og Sigdalske komp. 25/5 1676. Valderske komp. fra 1/1 1680. Dim. 23/7 1698. Begr. på Toten i 1704 66 år og 10 mdr. gammel. Ingen opplysninger i Ovenstad om hustru. Kan være bror av Christopher (min kommentar) og kan forklare hvorfor det er to Sophie Langeland.

 

Nevner også Tosten Dagssøn Langeland f. ca 1686 på Hadeland (det sies også: 1675 på Langeland i Vinger). Kom i tjenesten ca 1704. Sek.lnt ved Opl. nasj. inf.regt. N. Hedemarkske komp. i 1712. Ingen barn. Det finnes mange gårdsnavn Langeland, men det nærmeste er i Vinger. Hvis det ikke var andre mulige kandidater, ville jeg lett i Vinger.

 

Noen andre Langeland i Ovenstad er alle for unge til å være far til Sophie.

 

Jeg synes Jørgen er mest sannsynlig. Han var på rett sted til rett tid. Finnes det skifte etter ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser her lenke (Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrifts register) at det er flere artikler om "Slekten Langeland i Gran".

 

I 1994 2 side 85-101 forfatter Ole Arild Vesthagen

I 2001 3/4 side 165-189 forfatter Ole Arild Vesthagen del I

I 2002 1 side 5-19 forfatter Ole Arild Vesthagen del II

 

Er det noen som har tilgang til disse og kan se om det er noe som bekrefter "den andre" Sophie Langelands slekt og giftermål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en pm til Ole Arild Vesthagen, her fra forumet, kanskje han svarer? Han har sikkert heftene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Major Henrich Ramm kom som kaptein til garden Ølsholm i Buvik under Byneset prestegjeld ca. 1690. Kilde Buvikboka bd.1 side 25.av Jon O Snøfugl. Etter Børsaboka bd.1 side 8 av Per O Rød flytter Henrich Ramm til Olstad i Børsa ca 1700. Dette var nabogarder i hvert sitt sogn under Byneset prestegjeld. Han overtar drifta og senere skjøte på garden etter mannhaftige Fredrich Mathias Budde som hadde fått skjøte på garden i 1698. Henrich Ramm flytter i 1707 til Sparbu og selger året etter eiendommene her til assessor David Thomesen.

 

Per O Rød hevder at denne Fredrich Mathias Budde født ca. 1670 er sønn av Henrich Ramm. Dette kan i tilfelle være en sønn med Henrichs første hustru, Susanne Gram. Hvor Fredrich Mathias Budde tar veien kjenner jeg ikke til.

 

Caspar Fridrich Schrøder var premiereløytnant ved Det Renneboiske Compagnie. Han var gift med Anna Margrethe Müller, datter av direktør ved Løkken Gruber, Hans Rasmussen Müller, og fikk garden Kjellgård på Svorkmo i Orkdal etter svigerfaren ca. 1760. Han solgte i 1790.

------

 

Min 5.tippoldemor, Anna Magdalena Schrøder kom ca. 1747 til Tynset.Hun var gift med en løytnant Volmar/Wolmar, men ble enke og gift 2. med Lars Pedersen Stabel, født ca. 1733 og får 2 sønner, Peder i 1757 og Paul i 1759. Peder Larsen Stabel var ugift, men får 2 uekte døtre etter sin død i 1786, Mette og Anne med 2 forskjellige mødre. Anne blir min 3.tippoldemor, og hun tar underlig nok senere mellomnavnet Malene.

 

Lars Pedersen Stabel kom fra Fåset/Fådalen og skal etter bygdeboka ha "tatt" etternavnet etter opplysninger fra Slektsforumet.

------

 

Jeg ser navnet Anna Magdalena Schrøder så spesiellt at dette må være snakk om et barnebarn av Henrich Ramm, og da Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrøder. Hun døper da også sin yngste sønn Paul. -Finnes det kilder som kan bekrefte Anna Magdalenas opprinnelse?

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hornemans stamtavler X har Paul Christian Schrøder en datter Anne Malene, f. 1720, mor Mette Margrethe Ramm. (Samt datteren Anna Augusta, 1728 - 1807.) Er det denne Anne Malene du kaller Anna Magdalena?

Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpet å få bekreftet om Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrøder også hadde ei datter oppkalt etter Mettes mor, Anna Magdalena. Denne Anne Malene hadde passet fint siden Anne Pedersdatter Stabel kaller seg Anne Malene etter at hun kommer til Senja, men er døpt bare Anne.

 

At Lars Pedersen (Stabel) blir gift med ei Anna Magdalena Schrøder bekreftes her, øverst til høyre Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1760, side 32-33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-17

 

Siden kirkebøkene mangler for Tynset mellom 1753 0g 1758 begrenses muligheten for å finne ut om Anna Magdalena er nevnt tidligere.

 

-En naturlig forklaring hadde vært feilskriving i kirkeboka, eller at Mette Margrethe og Paul Christian hadde et 6. barn oppkalt etter sin mormor.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #42.

 

Henrich Ramm var kanskje i Børsa før 1700, idet han skal ha giftet seg der med Anna Magdalena Roepstorff 21.jan.1684 (iflg. FS).

 

Henrich Ramms første hustru Susanne Gram tipper jeg er datter av kaptein Morten Matzøn Gram 1637-1701 (død på Munkholmen). Når Nermo har Henrichs første ekteskap lokalisert til Stavanger (med ?), er jeg dog litt usikker for Morten var stort sett bare i Trondheim. Henrich Ramms første ekteskap skal ha vært i ca 1681 og da er neppe Susanne mor til Fredrich Mathias Budde.

 

Oberst Frederik Budde (til Rødslet) 1589-1650 (død i Trondheim) kan være far til Fredrich Mathias Budde. Sønn av Godslev Budde og Sidsel Bjørnsdatter. Gift med Anna Urup Axelsdatter 1595-1674.

 

Ovenstad har en Mathias Budde fenr. 1/1 1687 som forflyttes til gev.drag.er N.fjelds 29/8 1691. Død 19/11 1711. Gift med Agnete Massow. Han kan godt være født ca 1670 (som nevnt ovenfor). Mathias skal være søskenbarn av brødrene Wincentz og Friderich Budde, dvs. brødrenes foreldre er oberst Friderich Otto Budde til Thosø 1616-1679 og Ide Sofie Bildt Wincentzdatter. Friderich Otto er sønn av Friderich Budde (til Tøllist) og Karen Urup Axelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Ramms første hustru Susanne Gram tipper jeg er datter av kaptein Morten Matzøn Gram 1637-1701 (død på Munkholmen). Når Nermo har Henrichs første ekteskap lokalisert til Stavanger (med ?), er jeg dog litt usikker for Morten var stort sett bare i Trondheim. Henrich Ramms første ekteskap skal ha vært i ca 1681 og da er neppe Susanne mor til Fredrich Mathias Budde.

 

Jeg har notert at Susanne Gram (Henrich Gramm's første kone, visstnok barnløs) skal ha vært en stedatter av president i Stavanger, Christian Gram.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstad har en Mathias Budde fenr. 1/1 1687 som forflyttes til gev.drag.er N.fjelds 29/8 1691. Død 19/11 1711. Gift med Agnete Massow. Han kan godt være født ca 1670 (som nevnt ovenfor). Mathias skal være søskenbarn av brødrene Wincentz og Friderich Budde, dvs. brødrenes foreldre er oberst Friderich Otto Budde til Thosø 1616-1679 og Ide Sofie Bildt Wincentzdatter. Friderich Otto er sønn av Friderich Budde (til Tøllist) og Karen Urup Axelsdatter.

 

Skal denne fenrik Mathias Budde være sønn av Frederik Otto Budde's yngre bror Joachim, som var løytnant i kavelleriet ?

 

Oberst Friderich Otto Budde hadde også en eldre bror Mathias, som var oberstløytnant og Lehnsmann til Bakke kloster (Strinda) inntil 1660.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Ramms første hustru Susanne Gram tipper jeg er datter av kaptein Morten Matzøn Gram 1637-1701 (død på Munkholmen). Når Nermo har Henrichs første ekteskap lokalisert til Stavanger (med ?), er jeg dog litt usikker for Morten var stort sett bare i Trondheim.

 

Denne kaptein Morten Matzøn Gram (1637-1701) er vel da sønn av Mads Lauritssøn Gram, sogneperst i Eidsvoll 1639-1663 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Per.

 

Det ser ut som om vi er enige om at Henrich Ramm ikke er beslektet med Fredrich Mathias Budde, men hvem er Fredrich Mathias' far ?

 

Alle Budde med Fredrich eller Mathias i navnet i riktig alder er mulig. Skifter ?

 

Takk for info om Susanne, hva er kilden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturlig forklaring hadde vært feilskriving i kirkeboka, eller at Mette Margrethe og Paul Christian hadde et 6. barn oppkalt etter sin mormor.

 

John Tore;

 

- Hvilke 5 barn hadde Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrløder ?

 

- Hvilken feilskrift mener du ev. kan ha funnet sted i kirkeboka ?

 

- Kjenner du datoene for Anne Magdalene Schrøder's giftermål med 1) løytnant Wolmar (på Tynset ?) og 2) Lars Pedersen Stabel (på Tynset ?) ?

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.