Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Under registrering av ei gammel kirkebok dukket bl.a. flg. fadder opp: "Ane Jacob Sørhougs". Sørsmålet er hvordan dette skal registreres i Augustus.

Forsåvidt greit med "Fornavn" Ane og "Bosted" Sørhoug, men bør "Sørhoug" eller "Jacob Sørhougs" komme under "Etternavn"? Eller kan "Jacob Sørhougs" registreres som "Stilling og stand"?

Beklager og ber om henvisning hvis svar på lignende problemstilling er gitt tidligere.

Hei Marie.

Jeg er enig med Knut.

I Kongsberg forekommer dette ofte på 1700-tallet. Jeg skriver da "Ane Jacob Sørhougs" i Stilling/stand, Ane i fornavn og Sørhoug* i bosted. Stjerna etter navnet i bosted tar jeg med siden det er en konstruert opplysning ut fra den sansynlige ektemannens bosted. Jeg velger også å ta med alt i Stilling/stand, men det er sikkert bare en smakssak, jeg synes sammenhengen kommer bedre fram når fornavnet hennes også er med i Stilling/stand-feltet.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.