Gå til innhold
Arkivverket

Hans Christian Ravnsborg Oslo.

Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Jeg var kanskje ikke presis nok om at det var etterslekt i relativt nær tid jeg er mest interessert i. Foruten forfedrene til Ole Jørgensen Ramsberg og Anne Maria Weisler i sin helhet, uten det som er kommet fram her.

Etterkommere av Hans Christian Ravnsborg og Gundhild Andrea Jensdatter Storm:

1. Jørgen Olaus Antoni Ravnsborg, f. 26.07.1838 i Brevik (nr. 12) For meg ukjent videre skjebne.

2. Anne Marine Ravnsborg, f. 04.08.1839 i Brevik (nr. 16). Gift 22.06.1863 på Eidsvoll med Olaus Hansen Jokumsplass. Ved FT1875 er paret bosatt i Fjerdingens gate 58 i Kristiania. Her har jeg én generasjon etterkommere.

3. Jørgine Amalia Ravnsborg, f. 16.07.1841 i Brevik (nr. 24). Får barn utenfor ekteskap i Brevik i 1863 med svensken Argo Johannesen. Dømt for simpelt tyveri 5 ganger, og sonet i store deler av perioden 1874-1884 i Kristiania tukthus,

4. Hanna Laurine Ravnsborg, f. 16.01.1844 i Brevik (nr. 8). Meldte utflytting til Kristiania i 1871. For meg ukjent videre skjebne.

5. Hans Olaus Ravnsborg, f. 12.03.1846 i Brevik (nr. 26). For meg ukjent videre skjebne.

6. Emma Olavia Ravnsborg, f. 07.03.1848 i Brevik (nr. 8). Etter familiehukommelsen flyttet til Molde eller Kristiansund. For meg ukjent videre skjebne.

7. Jensine Marie Ravnsborg, f. 30.05.1850 i Brevik (nr. 38), gift med Peder Jonasen Berg fra Bamble. Ved FT1900 bosatt i Surtebogen i Bamble ("Sine Marie") med 5 hjemmeværende barn. Her har jeg noe etterslekt.

8. Karen Sophie Ravnsborg, f. 14.06.1852 i Brevik (nr. 28). For meg ukjent videre skjebne.

9. Elise Ravnsborg,f. 01.04.1854 i Brevik (nr. 25). Flyttet til Kristiania i 1881. Gift med Andreas Hansen fra Danmark, flyttet til Grimstad. Visstnok ingen barn.

10. Anette "Netta" Andrea Ravnsborg, f. 30.01.1856 i Brevik (nr. 25). Dette er min ane.

11. Oluf Andreas Ravnsborg, f. 21.01.1858 i Brevik (nr. 27). Flyttet etter familiehukommelsen til Grimstad, og emigrerte senere til USA: Her har jeg usikker informasjon om én generasjon etterslekt.

12. Jens Jørgen Ravnsborg, f. 29.05.1860 i Brevik (nr. 61). Død 1862.

13. Gunhild Andrea Ravnsborg, f. 25.02.1862 i Brevik (nr. 31). Gift i 1885 i Sverige med Jonas Hagstrøm. Død 20.03.1929 i Moss. Her har jeg usikker informasjon om 2 generasjoner etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna Laurine finner du i innlegg 19 og 20

Ja, fint, takk, Carsten. Jeg setter stor pris på dine referanser! Jeg brukte såpass lang tid på lenkekontroll at dine innlegg passerte mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr innlegg 23 og 26.

I boken Mosse håndverk i ladested og kjøpstad, finner jeg på side 357 under Snekkere:

1)Axel Hagstrøm, borgerskap som snekker 7.12-1934. Sletet 18.7-1966, død.

2) Jonas Hagstrøm, borgerskap som snekker 4/5-1906. Født 10/6-1862 Ohr i Sverige. Svennebrev av 23/4-1906 Moss.

Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Lurer på om ikke dette er Emma, f.dato stemmer bortsett fra året.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036748013982/

Dette er den riktige Emma. Hun er min oldemor. I 1886 fødte hun enn datter, Elise Marie (min bestemor). Emma døde i Kristiansund 12 februar 1913. Hun bodde sammen med Ole Olsen fra Lunde i Telemark, men de var ikke gift. Folketellingen fra 1910 inneholder feil både med hensyn til fødselsår og sivilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Hei. Jeg har en masse info om etterslekta til Hans Christian Ravnsborg. Hans var min tipptippoldefar. Hvis dere er interessert kan dere kontakte meg på mailadresse:torhild.sandnes.karlsen@gmail.com

Siste informasjon jeg har funnet om Hans Christian er at han fikk barn utenom ekteskapet i 1875 i Oslo.  Dere kan sjekke under Grønland menighet februar 1875. Barnets navn var Karen Marie Dagmar og hun ble født 16.desember 1875.  Hennes mor var også gift.  Jeg vet ikke hva har skjedd med disse etter denne dato.  Hva som skjedde med Hans Christian etter dette er uvisst.  Da hans kone Gunnild Andrea dør i 1879 står som merknad " enke?" Om Hans Christian og Oline Petrine har stukket av sammen vet jeg. 

MVH

Torhild Sandnes Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider