Gå til innhold
Arkivverket

utvandring


Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Tror at carine Andreasdatter født 1853 skal ha utvandret til usa.Har hun utvandret som gift eller ugift. Har ikke noe mere opplysninger om henne,håper det er noen som kan hjelpe meg videre på dette.Mvh Torgeir karlin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at carine Andreasdatter født 1853 skal ha utvandret til usa.Har hun utvandret som gift eller ugift. Har ikke noe mere opplysninger om henne,håper det er noen som kan hjelpe meg videre på dette.Mvh Torgeir karlin.

Du skal i alle fall få eit tips med meg: Gå til Full editor og lag ei overskrift, eventuelt med undertite, som seier litt meir om det du er ute etter. Svært mange klikkar seg ikkje inn på så lite informative overskrifter som det du har her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere vet du vel. Du må jo ha funnet navnet hennes et sted i forbindelse med noe. Vet du hvor i landet hun var fra? Hvor var hun i 1865? F.eks. Hakadal, V.Toten eller Norderhov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at carine Andreasdatter født 1853 skal ha utvandret til usa.Har hun utvandret som gift eller ugift. Har ikke noe mere opplysninger om henne,håper det er noen som kan hjelpe meg videre på dette.Mvh Torgeir karlin.

 

Nok et eksempel på hvordan men ikke bør gjøre. Her er bare et navn og et fødselsår. Det burde ha blitt gitt flere opplysninger, slike fakta som hvor født og dato og en indikasjon på emigrasjon fordi ikke funnet død , konfirmert, gift eller.....

Hva med mer fakta, konfirmasjon, 1875 ....så de som prøver å hjlepe slipper den letingen også.

Vær oppmerksom på at jenter som emigrerer blir vanskelige å finne igjen hvis de er gift.

Det er vel en av disse to?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60529&gardpostnr=660&personpostnr=3755&merk=3755#ovre

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60233&gardpostnr=382&personpostnr=1830&merk=1830#ovre

 

Hans Myhre. Nes Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den i Nittedal, Hans. Her er resten av familien: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170279-tipp-oldeforeldre/page__view__findpost__p__1456103__hl__karlin__fromsearch__1

 

Når en skal legge inn en lenke til tidligere tråder i nye spørsmål, høyreklikker en på tematittelen i listen og trykker på 'kopier lenkeadresse'. Etterpå legger en inn lenken ved å trykke [ctrl + v] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgeir.

 

Jeg så litt på denne i går kveld, og fant noe i Sverige om Carine Andreasdatters fremtidige ektemann Wilhelm Danielsson. Her er han i 1875-tellingen i Christiania: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f70301&gardpostnr=1230&personpostnr=36432#nedre

 

Fra Emibas Värmland:

Namn: WILHELM DANIELSSON

Kön: M Född: 1849-03-29

Församling: LÅNGSERUD Län: S

Yrke/Titel: DRÄNG Civilstånd: OG

Hemförsaml: LÅNGSERUD Län: S

Bosatt: SOCKEN

Utvandrdag: 1875-06-11 Ålder: 26

Ensam/Familj: ENSAM

Destland: NORGE Landskod: NO

Destort: OSLO

Sida i husförhörslängd: 646

Huvudakt: Aktnr: 013

Löpnummer: 0 Källhänvisn: LÅNGSERUD HFL 1871-1875

[Opplysningene finnes på CD-R Emigranten Populär 2006]

 

Både 1875-tellingen i Kristiania og Emibas har fødselsår 1849, så fødselsår 1844 i vielsen er feil.

 

Jeg fant ikke dåpen i første omgang, men ved konfirmasjonen i Långserud i 1864 sto det adresse ED (i Långserud).

Her fant jeg familien Daniel Olsson og Kajsa Jansdotter, Wilhelm og 8 søsken i årene 1861-1865 på s. 147 - Ed. De kom hit i 1861 og tidligere var de å finne på side 48.

 

Om du har skaffet deg abonnement nå, kopierer du AID-nummeret, som står under og legger inn i rubrikken nederst til høyre når du er logget inn. (Gjelder Arkiv Digital. Om du ikke har tilgang nå, skal jeg legge inn opplysningene om familien etterpå.)

 

Kilde: Långserud AI:18 (1861-1865) Bild 154 / sid 147 (AID: v12063.b154.s147, NAD: SE/VA/13352)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.