Jump to content
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Øverst i høyre spalte s 621 begynner skiftet etter Kiersten Pedersdatter, 16.juni 1758. Jeg forstår en del, men noen av ordene skjønner jeg ikke. Hva står det f. eks. om Axel Monsen (ca 18 linjer ned på skiftet)

Kierstens skifte

Håper noen gode tolkere kan hjelpe meg.

(I emneoverskriften skrev jeg Ofiten, det skal selvfølgelig være Ofoten, klarer ikke å redigere det)

....men Axel Monss. Virach var endnu paa Reisen til Bergen, saa hd. disaarsag ej kunde møde, men hds. Kone Margaretha Knudsdatter jndfant sig alleene;...

Axel var vel kanskje også en svigersønn av avdøde, da? Jeg har ikke lest gjennom annet enn det som sto om arvingene.

Tusen takk for raskt svar. Det var noe slikt jeg håpet at det sto. Ja, han var svigersønn, gift med avdødes datter Margrethe. I "Skifter i Salten" (CD) står det at han var død. Men han døde ikke før 1771 i følge andre kilder. Og det står altså ikke noe i det skannede skiftet om at han er avdød. Så "Skifter i Salten" må ha tolket litt feil her.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.