Gå til innhold
Arkivverket

Ole Pedersen, 2 stk. døpt på 2 år? (ca.1770)


Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

En av mine aner er Ole Pedersen fra Botne f.1768, eller- det var det jeg trodde først: dåp. Men så finner jeg en til, to år etterpå: dåp 2

Jeg er ikke sikker på at farens etternavn faktisk er Andersen i dåp nr.2, da A-en er ulik andre.

Teorien om at Ole 1 døde og at Ole 2 er oppkalt, er nærliggende da jeg fant dette neders på venstre side: lenke. Jeg mener det står 'Peder Andersen' og noe med et barn, men klarer ikke tyde.

Kan noen hjelpe?

 

mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farens farsnavn i dåp 2 er uten tvil Anders[øn].

 

At samme foreldre får to barn med samme navn betyr ikke nødvendigvis at det første døde. Ofte var det nok slik, men i en del tilfeller finner vi to med samme navn i søskenflokken. Hvis det første døde bør du finne begravelsen. Eller om begge levde opp - konfirmasjon på begge.

 

Ja, det står Peder Andersøn Kap nederst på venstre side. Han blir oppgitt å bo i Sommersetmarken, og et av hans nyfødte barn blir begravd. Jeg tolker det som at barnet var udøpt. Dessuten må dette være en annen Peder Anderssøn hvis de to ved dåp 1 og 2 er samme mann.

Det nyfødte barnet blir begravd i pinsen 1769, og barnet i dåp 2 blir døpt januar 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At samme foreldre får to barn med samme navn betyr ikke nødvendigvis at det første døde. Ofte var det nok slik, men i en del tilfeller finner vi to med samme navn i søskenflokken. Hvis det første døde bør du finne begravelsen. Eller om begge levde opp - konfirmasjon på begge.

Her er ei lita fallgruve - vi leitar ofte etter konfirmasjonen for å få bekrefta at den eldre har levd opp, men ein muleg grunn til å bruke eit namn oppatt er at den fyrste viser seg å vere "idiot" - NB ikkje mitt ord! - eller sterkt funksjonshemma på annan måte. Eit slikt barn vil ikkje bli konfirmert heller, om det veks opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er ei lita fallgruve - vi leitar ofte etter konfirmasjonen for å få bekrefta at den eldre har levd opp, men ein muleg grunn til å bruke eit namn oppatt er at den fyrste viser seg å vere "idiot" - NB ikkje mitt ord! - eller sterkt funksjonshemma på annan måte. Eit slikt barn vil ikkje bli konfirmert heller, om det veks opp.

 

Hvis jeg siterer deg nå Åse, så er det ikke det jeg hadde planer om. Dette er nemlig det første innlegget jeg svarer på etter at debattforumet fornyet seg, og jeg er langt i fra stø på området.

Nåvel, poenget her er at jeg vil takke begge to for innspill, og hvis det er som du sier (Åse)- at de ikke nødvendigvis ble konfirmert- så må jeg vel lete de opp i voksen alder, for deretter å se på eventuell oppkalling av barna.

Men det får vente til den fine sommeren er over... <_<

 

mvh

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.