Gå til innhold
Arkivverket

Halvorsen og Martin Arkitekter


Lars Ole Klavestad
 Del

Recommended Posts

post-1583-0-57979200-1301433622_thumb.jpgJeg er på jakt etter opplysninger om arkitektene G.H. Halvorsen og Edgar Martin. De drev firmaet Halvorsen og Martin Arkitekter i Kirkegaten 14-18 i Oslo på 1930-tallet. G.H. (Gunnar Halvor) ble født 26. mars 1896 (Oslo) og døde 30. mars 1952 (Oslo). Han vokste opp i Moss, hvor foreldrene drev hotell. Han ble gift med Jenny og hadde en datter som het Eva. De ligger gravlagt på Vestre Gravlund. Gunnar H. virker å ha vært aktiv i menigheten Bærøa. De bodde i Laura Gundersens gate 4 ved Bislett. Edgar Cecil Martin ble født 6. mai 1902 (Oslo).

 

De to tegnet blant annet en flere særegne funkishus i Fredrikstad i perioden 1934-39, men har sikkert også satt spor etter seg en rekke andre steder. Jeg lurer også på hvilken tilknytning arkitektene kan ha hatt til Fredrikstad.

Jeg har satt meg til mål å spore opp flest mulig av bygningene de har tegnet og finne ut mer om hvem de var. Er det noen som kjenner til bygninger (adresser) de står bak (enten sammen eller hver for seg), som kan komme med andre opplysninger om deres liv og virke, eller som kjenner til deres etterkommere eller arkiv er jeg takknemlig for svar. Ut fra deres arbeider å dømme (se foto) virker Halvorsen og Martin Arkitekter å ha vært svært formsikre. Forhåpentligvis kan mer "kjøtt på benet" bidra til at deres arbeider kan komme mer fram i lyset.

 

Lars Ole Klavestad

landskapsarkitekt mnla / rådgiver hos Fylkeskonservatoren i Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg har nylig støtt på G.H. Halvorsen som medarkitekt for den store forretningsgården Storgaten 33 i Oslo, der han samarbeidet med Egil Haanshus. Bygningen var nesten ferdigstilt da tyskerne okkuperte landet, og kom til å romme en rekke sentrale Wehrmacht-avdelinger. Senere ble gården hovedkontor for NSB. Men det har jo alt sammen fint lite med Halvorsen å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.