Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskriver Niels Wisløff (c1678-1753) og hans to hustruer; Regina Marie Celius og Christiane Riis

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Register over prester i Hadeland prosti, som er en del av prosjektet "Norsk Prestehistorie" fra Norsk Slektshistorisk Forening viser følgende for prestene i Biri:

•  
  • Eivind Andersen Trøgstad KAP 1685-1688
  • Eivind Andersen Trøgstad SP 1688-1704
  • Anders Sigurdsen Munch PKAP 1695-1698
  • Engebret Eivindsen Trøgstad PKAP 1703-1704
  • Engebret Eivindsen Trøgstad SP 1704-1728

I Trøgstad, Østfold, finner vi denne presten, som trolig er far til Even (Eivind) Anderssen:

•  
  • Anders Eivindsen PKAP 1640-1642
  • Anders Eivindsen SP 1642-1645
    Her finner vi også Eivind Anderssen Trøgstad som PKAP fra 1671.

Hos Norsk Slektshistorisk Forening finnes bilder, tatt av Rune Nedrud, av to maleri gjort i 1695 av Even Andersen Trøgstad, sogneprest i Biri og hans kone Johanne Engebretsdatter. Maleriene henger i Biri kirke.

----

Er fornøyd med det jeg har funnet om Engebret Evensen Trøgstads bakgrunn. Det jeg ikke har klart å avdekke er om han og Anna Jacobsdatter Riis hadde barn, og når og hvor Anna døde - vet noen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest til Trøgstad, Anders Eivindsen var gift med Ide Pedersdatter (1624-1672). To barn: Eivind (Even) A. Trøgstad og Anders A. Trøgstad.

Ide ble annen gang gift med Niels Lauritsen Muus, som ble sogneprest i Trøgstad etter Anders Eivindsen. De var foreldre bl.a. til Elisa – som jo er mor til sorenskriver Niels N. Wisløff.

Det betyr at Niels Wisløff og Engebret E. Trøgstad var (halv)søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigskommisær Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter hadde følgende kjente barn:

1.  

2. Paul (Povel) Riis (1671-1726), sogneprest, gift med Maren Stockfleth, datter av Margrethe Olsdatter Mechlenburg og sogneprest Christopher Jacobsen Stockfleth.
  3. Maria Riis (1682-1738), gift med sorenskriver Christian Sommerfeldt, sønn av Else Michelsdatter Storm og sogneprest Hans Hansen Sommerfeldt.
  4. Peter Mathias Riis (ca 1683-1741), premierløytnant, gift med Ide Wisløff, datter av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.
  5. Christiane Riis (1685-1750), gift med sorenskriver Niels Wisløff, sønn av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.

Det er vel store muligheter for at det er flere søsken mellom Paul og Maria, siden det er 11 år mellom dem. Kanskje kan kanselliråd Michael Riis plasseres her?

Hans Bertelsen Holst er en eldre halvbror til søskenflokken, deres mor Kristine Hansdatter var først gift med Bertel Pedersen Holst.

Jeg tror Anna må være søster til Paul, Maria Peter Mathias og Christiane.

På Toten 16. jan. 1704 blir hun forlovet, og gift 21. mai s.å., med Hr. Engebert Evensen Trygstad. Og her kommer det fram at hun heter Anna Jacobsdatter Riis.

Forlovere: Hr. Even paa Biri, og Mag. Pol Riis paa Ringsager (som nok er sogneprest Paul Jacobsen Riis).

”Madame Trygsta” ble gravlagt i Biri 30. juli 1745, 72 år gammel. Dvs at Anna Jacobsdatter Riis var født ca 1673, og kan vel dermed plasseres som nr. 2 i søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bartholomæus Jacobsen Riis var fogd over Id og Marker fogderi - 9 jan. 1700. Kilde: RENTEKAMMERETS NORSKE BESTALLINGER 1660-1814

Kan han også være en sønn av krigskommisær Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter - eller av samme slekt?

(Kanskje eldste sønn, oppkalt etter Kristine Hansdatters første mann, Bertel Pedersen Holst?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nermo.org finner jeg følgende: "Povel Riis hadde våpen med i skjoldet et oppvendt sverd som to slanger slynger seg rundt og med en due sittende på sverdspissen.

Samme våpen hadde fogden Bartholomæus Riis i Idd og Marker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Niels Nielsen Wisløff ble f. ca 1678 i Trondheim, Sør-Trøndelag, og døde 1753 i Gran, Oppland, begravelse 10. apr. Han ble utnevnt til sorenskriver over Hadeland, Land og Valdres 16. sept. 1704, kanselliråd fra 1732. Han var sønn av notarius publicus og bytingskriver i Trondheim, Niels Thomasen Wisløff og Elisa Nielsdatter Muus.

Regina Marie Celius var hans 1. hustru, og skal være f. ca 1680, d. 1716, begravelse 15. mai i Fluberg, Land. Hun er gravlagt under skipet i Fluberg kirke, sammen med sin mann og hans 2. hustru, Christiane Riis.

Har funnet 7 barn (kb starter 1707 i Gran):

1. Frederica Chatarina Wisløf, døpt 22. sept. 1703 i Oslo Domkirke.
  2. Else Kirstine Wisløff, døpt 23. mai 1708 i Gran.
  3. Thomas Nicolai Wisløff, døpt 11. aug. 1709 i Gran.
  4. Peter Lindorph Wisløff, døpt 20. des. 1710 i Gran.
  5. Ovidia Maria Wisløff, døpt 3. juni 1712 i Gran.
  6. Niels Wisløff, døpt 3. sept. 1713, begravelse 26. jan. 1714 i Gran.
  7. Juliane Margrete Wisløff, døpt 15. mai 1715 i Land.

Niels Nielsen Wisløff ble 2. gang gift 8. jan. 1717 (?) med Christiane Riis. Hun er flere steder oppgitt å være f. 21. jun. 1685, men kilden for dette kjenner jeg ikke. Begravelse 1. mai 1750 i Gran, gravlagt under skipet i Fluberg kirke.

Tre barn:

1. Jacob Wisløff, døpt 6. juni 1719 i Fluberg, Land.
  2. Christine Wisløff, f. 1722
  3. Helle Juel Wisløff, døpt 23. feb. 1725 i Gran.

Det skal visst i Fluberg Menighetsblad, mars 1957 ha stått en gravskrift over Christiane Riis, hvor det bl.a. kom fram at de ble velsignet med fem barn.

Ekstraskatten 1711, Gran.

Peter Lindorph Wisløff, døpt 20. des. 1710, er trolig oppkalt etter en Peter Lindorph, men hvem var han?

Har ikke funnet mange ved navn Lindorph, og en av de få er Jens Lindorph (ca 1713-1776) på Molvær i Borgund, se debatt [#72649] Jens Lindorph på Molvær i Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Et sølvbeger er nevnt i boet, 8 lodd tungt, med inskripsjonen Ovidie Christine von Gabel (s. 6). På side 127 er begeret nevnt på nytt, og her er navnet skrevet Ovidia Christiana von Gabel.

Slike funn i skifter er interessante, og jeg lurer jo på hvordan sølvbegeret har havnet i dette boet.

Ovidia Christine von Gabel var gift med amtmann Iver von Ahnen, og hun skal visstnok ha vært enke da de giftet seg.

Hvem var hennes foreldre, hvis hun var gift to ganger - hvem var hennes første mann, og hadde hun etterkommere?

Dette er nå lenge siden du har spurt om dette så du har kanskje allerede svaret.

Jeg så det først nå. Hvis ikke så har du det her:

Ovidia Christine von Gabels foreldre var Fredrik von Gabel født 1645-1650. Død i København

og hennes mor Anne Cathrine Juul født 1655 i Stockholm. Død 1707 i København.

Hennes mann Iver von Ahnen var gift 3 ganger.

1. Maria Hansdatter Lillienschiold

2. Ovidia Gabel

3. Margrethe Maria Vibe

Kilde: Dansk Adelskalender

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Wenche.

Jeg finner ingen slektsforbindelser, så Ovidia Christine von Gabels sølvberger havnet antakelig i sorenskriverens hjem som betaling av gjeld - for gjeld hadde Iver von Ahnen mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg har mottatt en privat melding med følgende opplysninger:

«I Vegard Elvestrands bok 'Fra Københavns Universitet, Sorø Akademi og Ledreborg til Hadeland (2004)' står det å lese om generalkonduktør Christopher Hammer ( 1720-1804), hans manuskriptsamling og historien til mange Hadelandslekter.

På s. 598-603 kan man lese om sorenskriver Niels Nielsen Wisløf og hans familie, samt en del om Gregersslekten. Her siteres T.A. Giedebo som forteller at Wisløfs 1. hustru var en sort kammerjomfru ved navn Regine Marie Celi. (s. 599). På samme side siteres også Lars Jacob Hvinden-Haug som bruker navnet Regina Maria von Coeli [=Celius] om hans første hustru. Med henne fikk han 7 barn. Hun døde rett etterat det siste barnet ble født, og han giftet seg ganske snart med Christiane [Christiana] Riis. Hun ble ifølge Hvinden-Haug kalt "den onde kone" av folk på Gran, og ryktet sa at hun hadde en finger med i spillet da en av hennes mørkhudede stesønner druknet i Jarenvannet.»

Ja, hva skal man tro - kan det være noe i historien om at Regina Marie Celius var mørkhudet?

Vil en DNA-test avsløre dette?

Edit:

Og hvem av sønnene til sorenskriveren druknet i Jarenvannet?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Nicolai Wisløff, døpt 11. aug. 1709 i Gran.

Peter Lindorph Wisløff, døpt 20. des. 1710 i Gran.

Niels Wisløff, døpt 3. sept. 1713, begravelse 26. jan. 1714 i Gran.

Hun ble ifølge Hvinden-Haug kalt "den onde kone" av folk på Gran, og ryktet sa at hun hadde en finger med i spillet da en av hennes mørkhudede stesønner druknet i Jarenvannet

Niels Wisløff hadde tre sønner i første ekteskap.

Peter Lindorph Wisløff ble gravlagt 23 år gammel 3. des. 1733. Hvis det ikke det var han som druknet må det ha vært Thomas Nicolai (etter 1717).

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 2 (1732-1744), Døde og begravede 1734, Side 191

Edit:

Jeg ser forresten Thomas som fadder senest 1731.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort, og uten å ha sjekket primærkilder:

Vegard Elvestrands bok om Hammer (se notatet 20.6 2016 over) er smekk full av slektsopplysninger av mange slag. Han omtaler Riis-Wisløf-klanen i kp. (12) s 160-68, og dynastiet Berg, Riis, Wisløf, Gre(e)sen på Granavollen og Hals i kp. (67) s 596-603. Pluss kort slektstabell i tabell 7. På side 162-3 diskuterer han Jacob Andreas Riis' opphav, og finner en mulig kandidat døpt i København i 1706. Les sidene.

På side 600 har han omtale av barneflokken til Niels Nielsen W. og 1. hustru Regina Marie - som altså kanskje var sort (eller kan hun også ha vært halvsort?)

Han har ikke fått med at Peter Lindorph 1710-33 var (trolig kortvarig) gift, se under. Derimot har han et mulig giftermål i København i 1733 for Thomas Nicolai f 1709.

Tomas lever trolig i 1762 (se under), og da var stemora forlengst begravet. Så det må være Peter Lindorph som kan ha druknet i Jarenvannet. Men det står ikke noe i KB om drukning ved Peters begravelse i Gran.

Fra Randi Bjørkviks avfotograferte notater om Nils Wisløff, på Hadelandsmuseet; (er plassert før Nils Åvedal, Nils Alffs 16xx g ...)

s16.

PB 5 fol. 731b. Auksjonsskjøte dat 3.1 1733; ved offentlig auksjon i avd. Gulbrand Gudmundsen Elkens sterbo, etter forlangende av Karen, enke etter Brede Olsen Hvaleby, til futen Casper Nernst, på Petter Lendor Wisløfs vegne, på 2 skpd m.b. i Undeli av sk. overalt 3 skpd 2 1/2 lp, for 620 rd. ... De 620 rd er betalt av hans far Niels Wisløf

PB 5 fol. 732a. Kontrakt 23.12 1733 ml. sorenskr. Niels Wisløf og Christine Nagel, enke etter Petter Lendor Wisløf. Nils Wisløf betaler til sin sønns kjæreste, Christine Nagel, for det som har tilfalt henne i løsøre og fastegods 100 rd og betaler sin sønns gjeld. Mad. Wisløf får beholde det hun har bragt inn i boet (noe gull, sølv, tinn m.m.). Wisløf fraskriver seg dekning av sine store utgifter til sønnens begravelse. Enken fraskriver seg all videre rett til Petter Wisløfs midler, Undeli, møbler, krøtter etc.

Altså: Petter Lindorph Wisløff dp G 20.12 1710, b G 3.12 1733, 23 år var gift da han døde.

De 2 skpd i Undeli ble så solgt v skjøte 16.3 1734, 1 skpd til Iver Gudbrandsen og 1 skpd til Johannes Jensen, hver part for 318 rdl

s21

TB 60 fol. 309a. Østen tingsted 2.8 1762. Hr. løitn. Berg fremstiller på sin mor Ovidia Bergs og hennes søskens v. vidner [?] om at kanselliråd sorenskriver Helle Juell Wisløf, Tommes Wisløf, Catrine Weisenberg, Else Strue, Ovidia Berg og Grete Greesen Hvattum alle var ekte barn av kanselliråd Niels Wisløf, ... for å legimitere seg, sin mor og henne søsken som arvinger etter oberst Wisløf i Tr.heim. [oberst Wisløf, - ant Peter Christian Wisløff d 12.9 1752, se Ovenstad]

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for interessante opplysninger, Per Jacob.

Jeg tenkte at Christine kunne være søster til presten på Biri på denne tiden, Dominicus Berentsen Nagel, og helt riktig fant jeg paret gift der. Hun kalles Madame og var dermed enke, hvis jeg forstår kb rett.

Peter Lindorff Wisløff og Kirstine Mette Nagel ble trolovet 21. aug. og viet 1. sept. 1733.

Oppland fylke, Biri, Snertingdal i Biri, Ministerialbok (1730-1879), Viede 1730-1762, Side 160

Legger også inn lenke til aktuell pantebok:

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Pantebok nr. 5b (1727-1736), Pantebokside, Side 732

Det er en stund siden jeg drev med denne slekta og skal nok vie den mer oppmerksomhet.

PS: Jeg har bestilt boka til Elvestrand.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#64-65

Berent Nagel og Karen Havrits’ datter Mette Chirstina ble døpt i Bergen 28. april 1702.

Bergen fylke, Nykirken i Nykirken, Ministerialbok nr. A 2 (1700-1723), Fødte og døpte 1702, Side 20

De døpte fire barn i Bergen og det framkommer at deres patronymikon var Dominicisen og Pedersdatter.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regina Coeli Celi/Cæli er en latinsk tittel på jomfru Maria og betyr "Dronning av himmelen". Slik sett kan navnet til Regina Maria Celi (Celius) være konstruert.

På side 600 har han omtale av barneflokken til Niels Nielsen W. og 1. hustru Regina Marie - som altså kanskje var sort (eller kan hun også ha vært halvsort?)

Ja, kanskje var hennes mor svart og hennes far hvit, og kanskje var farens navn Peter Lindorf? For hvem er Peter Lindorph Wisløff oppkalt etter?

Jeg finner en ved dette navnet, født ca 40 år senere enn Peter Lindorph Wisløff. Kanskje er det ingen forbindelse, kanskje er det bortkastet energi, men denne Peters omgivelser er interessante – hvis Regina Maria Celius var en kammerjomfru av afrikansk opprinnelse.

Peter Lindorf giftet seg 1783 med Sophia Dorothea Jahn i Sankt Petri Tyske Kirke i København. Peter var kammertjener hos Ernst Heinrich greve von Schimmelmann i København, som var vitne ved vielsen, og hvor de også bodde ved 1787-tellingen. Paret hadde i alle fall seks barn. Peter var f. ca 1750.

Ernst Heinrich von Schimmelmann, født i Dresden 1747, var en dansk statsmann, plantasjeeier og greve. På 1700-tallet tjente familien stort på slavehandel.

Her er hans far Heinrich Carl von Schimmelmann avbildet med en slavegutt:

800px-Heinrich_Carl_Schimmelmann_1773.jp

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 65

Jeg ser også at det står at Peter Lindorph Wisløff dør i 1733 og begravet 3 desember 1733- Han ble 23 år gammel. Så det ble et kort ekteskap.

Peter Lindorph Wisløff ble født 1710 på Gran i Oppland og døpt 20 desember 1710 som sønn til Sorenskriver Niels Wisløff.

https://media.digitalarkivet.no/view/9339/30

Denne fødsel ser jeg er lagt ut her før. SE #1

Christine Mette Nagel gifter seg i 1744 på Førde med Johan (Jan) Hansen Rue. Gift 1 september 1744. (Kan datoen være bevisst, samme dato som første ekteskap).

https://media.digitalarkivet.no/view/11403/134

Høyre side

Men denne Christine Mette dør i Førde 1764 som 51 år gammel dvs. født 1713

Men det er vel da trolig at den første Christine Mette eller Mette Christine som hun het ved dåpen i 1702 dør

slik at en ny blir født 1713, og foreldrene oppkaller henne til Christine Mette (de stokker om på navnene).

KB for Førde begynner først 1720 så jeg finner ikke hennes fødsel i KB.

https://media.digitalarkivet.no/view/11404/99

Begravet 28 mars-Se venstre side

EDIT: https://media.digitalarkivet.no/view/9340/184

Peter Lindorph Wisløff begravet 3 desember 1733 på GRAN

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Christine Berentsdatter Nagel født 1702 i Bergen. Død 1746 på Førde i SF.

Begravet 3 mars. Så hun døde ikke før søsteren Christine Mette ble født 1713, slik jeg antok i # 68.

https://media.digitalarkivet.no/view/11403/147

Se venstre side.

Hennes bror Dominicus Berentsen Nagel -Sogneprest i Biri og Prost i Skjold Rogaland dør

1749 i Skjold og begravet 11 juni.

Her har presten gjemt hans begravelse blandt fødte og døpte.

Hans begravelse og liktale ble forettet av Sogneprest til Nærstrand Mathias Stabell.

https://media.digitalarkivet.no/view/1645/6

Se venstre side-Første kolonne

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Wenche. Da var det trolig Christine Mette Nagel, f. ca 1713, Peter Lindorph Wisløff var gift med. Kanskje er avskriften ved giftermålet i 1733 (#65), om at hun ble kalt Madame, feil. Ellers var hun i så fall ei ung enke.

Han har ikke fått med at Peter Lindorph 1710-33 var (trolig kortvarig) gift, se under. Derimot har han et mulig giftermål i København i 1733 for Thomas Nicolai f 1709.

Ungkar Thomas Nicolaj Wisløff og piken Anne Abigael Bang ble viet i Vor Frue i København mandag 5. okt. 1733, oppslag 49.

Hun er oppgitt fra Lorentz Bendixsens i Lavendelstræde. Han har tittelen Laqvej, altså var han lakei.

Edit:

Skoleholder Johan Bangs to døtre Mette Margrete og Anne Abigail ble døpt 17. des. 1703 i Holsterbro, oppslag 81.

Se også Nygaards Sedler.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Christine Nielsdatter Wisløff født 1708 på Gran.

Datter til Sorenskriver Niels Nielsen Wisløff og Regina Marie Celius

gift 16 desember 1727 med Løytnant Levin Struer.

https://media.digitalarkivet.no/view/9339/237

Se venstre side

Else Christine dør 3 mai 1785 på Biri og begravet 11 mai 1785

https://media.digitalarkivet.no/view/5053/50

Ovenstad har flere opplysninger om Struer. Jeg greide ikke å kopiere siden.

Se side 455 i boken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har notert dette:

Else Christine Wisløff og Levin Struers barn, døpt i Biri, Oppland (kb starter 1730):

1. Christiana døpt 2. sept. 1730. Ugift, FT 1801
  2. Niels døpt 2. mars 1732
  3. Dødfødt tvilling gravlagt samme dag.
  4. Else Maria døpt 24. nov. 1733
  5. Frederik Christian døpt 29. juni 1735

Et barn ble gravlagt i 1734 og løytnant Struer ble gravlagt 5. sept. 1735 i Biri. Else Christine Wisløff døde samme sted 3. mai 1785, gravlagt 11. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg nedstammer fra Regine Marie Celi via hennes datter Fridericia Catharine Wisløff (g.m. premierløytnant Michael Martin Weisenberg). Da jeg nylig har bestilt en DNA-test via FamilyFinder, kan jeg gjerne dele resultatet dersom det har interesse.

Mvh Stein

Jeg har mottatt en privat melding med følgende opplysninger:

«I Vegard Elvestrands bok 'Fra Københavns Universitet, Sorø Akademi og Ledreborg til Hadeland (2004)' står det å lese om generalkonduktør Christopher Hammer ( 1720-1804), hans manuskriptsamling og historien til mange Hadelandslekter.

På s. 598-603 kan man lese om sorenskriver Niels Nielsen Wisløf og hans familie, samt en del om Gregersslekten. Her siteres T.A. Giedebo som forteller at Wisløfs 1. hustru var en sort kammerjomfru ved navn Regine Marie Celi. (s. 599). På samme side siteres også Lars Jacob Hvinden-Haug som bruker navnet Regina Maria von Coeli [=Celius] om hans første hustru. Med henne fikk han 7 barn. Hun døde rett etterat det siste barnet ble født, og han giftet seg ganske snart med Christiane [Christiana] Riis. Hun ble ifølge Hvinden-Haug kalt "den onde kone" av folk på Gran, og ryktet sa at hun hadde en finger med i spillet da en av hennes mørkhudede stesønner druknet i Jarenvannet.»

Ja, hva skal man tro - kan det være noe i historien om at Regina Marie Celius var mørkhudet?

Vil en DNA-test avsløre dette?

Edit:

Og hvem av sønnene til sorenskriveren druknet i Jarenvannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Stein!

Det var en periode populært med mørkhudede tjenere. Grev Gyldenløve i Larvik hadde jo en f.eks. Han ble postmester i Kragerø, men drept der. Det antas at dette kan ha sammenheng med at han var populær blant damene, så at det kunne bli etterkommere er sannsynlig.

https://nbl.snl.no/Christian_Hansen_Ernst

I et slikt tilfelle vil det vel være vanskelig å finne ei farslinje (yDNA) - med mindre man finner en bror til Regine Marie Celi. Ei morslinje kan vel finnes, men det vil ikke fortelle så mye dersom denne er "hvit" i utgangspunktet. Men en Family Finder-test kan gi interessante opplysninger, f.eks.via MyOrigins. Så det kan bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å lete fram etterkommere av Regina Maria. Dersom jeg lykkes i å finne andre nålevende som også driver med slektsgranskning, og/ eller som ønsker å bruke DNA-test, kan vi forhåpentligvis få et lite sammenligningsgrunnlag. Men det er langt fram dit ennå, dessverre.

Interessant, Stein!

Det var en periode populært med mørkhudede tjenere. Grev Gyldenløve i Larvik hadde jo en f.eks. Han ble postmester i Kragerø, men drept der. Det antas at dette kan ha sammenheng med at han var populær blant damene, så at det kunne bli etterkommere er sannsynlig.

https://nbl.snl.no/Christian_Hansen_Ernst

I et slikt tilfelle vil det vel være vanskelig å finne ei farslinje (yDNA) - med mindre man finner en bror til Regine Marie Celi. Ei morslinje kan vel finnes, men det vil ikke fortelle så mye dersom denne er "hvit" i utgangspunktet. Men en Family Finder-test kan gi interessante opplysninger, f.eks.via MyOrigins. Så det kan bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider