Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskriver Niels Wisløff (c1678-1753) og hans to hustruer; Regina Marie Celius og Christiane Riis


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Men for å ta Elvestrands "Hammer" i denne tråden, han er usikker på hvorvidt Andreas (g.m. Johanne Elisabeth Kumpf) og Jacob Andreas (g.m. Karen Hedevig Pay) er sønner til Povel Jacobsen Riis. Om førstnevnte vet jeg ikke (og har ikke lett etter det), men Jacob Andreas er hevet over enhver tvil, bl.a. gjennom skiftet som du selv har funnet frem til i 1795.

 

Alle tråder i skiftet har jeg gått igjennom og ingen er "til overs" eller mangler etter det jeg kan se. Andreas og Johanne Elisabeth er begge døde før skiftet, hvorvidt de har etterkommere kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen er vel til overs nå, men når det gjelder mangler skal jeg sjekke dette etter hvert.

Når det gjelder datidens arverett har jeg mye å lære. Jeg lurer bl.a på hvorfor de som var gift med Christian Sommerfeldts søstre, og deres etterkommere, fikk arv etter hans kones niese? Slik som f.eks Nimb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21. mars 1738 ble Jacoc Andreas Riis' sønn, Christian Michael døpt i Gran.

Faddere: Hr. Cancelli Raad Michael Riis, Hr. Cancelli Raad Niels Wisløf, Hr. Inspecteur Svabe, Fr. Cancelli Raad Wisløfs, Madame Boyesen, Jfr. Dorthe Möllerop”

Kanselliråd Michael Riis må da være en slektning - kan han være Jacob Andreas' far, og en bror av Povel J. Riis?

Men for å ta Elvestrands "Hammer" i denne tråden, han er usikker på hvorvidt Andreas (g.m. Johanne Elisabeth Kumpf) og Jacob Andreas (g.m. Karen Hedevig Pay) er sønner til Povel Jacobsen Riis. Om førstnevnte vet jeg ikke (og har ikke lett etter det), men Jacob Andreas er hevet over enhver tvil, bl.a. gjennom skiftet som du selv har funnet frem til i 1795.

 

Før jeg konkluderer med at major Jacoc Andreas Riis er sønn av sogneprest Povel Jacobsen Riis, mener jeg det er viktig å finne ut mer om kanselliråd Michael Riis. Han kan være en bror av sognepresten, og Jacob Andreas' far. Det er to momenter som peker i denne retning: Jacob Andreas kalte sin førstefødte sønn for Christian Michael (som døde), og sin andre sønn for Michael. Kanselliråd Michael Riis var også fadder for Christian Michael. (Eller finnes det andre kilder som kan bevise at Jacob Andreas var sønn av Povel Jacobsen Riis?)

 

Har ikke funnet mange opplysninger om Michael Riis, men han var, som før nevnt "Postmester i Kristiansand. Fikk 15. juni 1716 ekspektanse på tollerembedet sammesteds mot 1000 daler, virkelig toller 1719, bekreftet 4. mai 1731. Kanselliråd. Død ved forlis på hjemreise fra Danmark 2. feb. 1739."

 

På en nettside finner jeg disse opplysningene:

"Maren Hansdtr. Tysch, f. 1673 i Arendal, Aust-Agder. (1) Hun giftet seg med Peder Ibsen Mølmarch, f. 1660 i Arendal, Aust-Agder.

(2) Hun giftet seg med Michael Riis.

Barn med Peder Ibsen Mølmarch:

i. Christopher Mølmarch f. 1697, d. 20.12.1753, yrke postmester.

ii. Karen Marie Mølmarch f. 1700."

 

Jeg vet ikke når Maren Hansdatter Tyschs mann, Peder Ibsen Mølmarch døde, og når hun ble gift med Michael Riis, men Jacob Andreas Riis bør være født mellom 1700-05. Er det noen som har opplysninger om dette, eller kjenner til kanselliråd Michael Riis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Riis var forsåvidt gift to ganger, sist med Christiane Charlotta von Bülow. Men eneste barn fra første ekteskap i live ved hans skifte var Kirstine Marie Riis g.m. Pierre Poumeau (se Ovenstad for detaljer). Fra siste ekteskap Engel Gotfred og Johanne Kirstine hhv. 8 og 5 år. Skiftet åpnet 01.06.1740. (Se også Dansk Demografisk Database).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Riis var forsåvidt gift to ganger, sist med Christiane Charlotta von Bülow. Men eneste barn fra første ekteskap i live ved hans skifte var Kirstine Marie Riis g.m. Pierre Poumeau (se Ovenstad for detaljer). Fra siste ekteskap Engel Gotfred og Johanne Kirstine hhv. 8 og 5 år. Skiftet åpnet 01.06.1740. (Se også Dansk Demografisk Database).

 

 

Dansk Demografisk Database gjelder her Nygårds sedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Geir, du har en utrolig oversikt! Jeg konkluderer da med at Jacob Andreas Riis er sønn av Povel Jacobsen Riis. Kanselliråd Michael Riis er vel gjerne en slektning, men han lar jeg ligge inntil videre.

 

------

Fra skiftet 1795 hvor David Christian Nimb uttaler seg:

"at tilkjendegive at min afgangne Fader Lensmand Michael Friderich Nimb og afdøde Jomfrue Riis vare Sødskende Børn; Thj min Fader, afg: Cancelie Raad Sommerfeldt og den afdøde Jomfrue Riis vare Sødskende børn, tilligemed min Farbroder afg: Sogne Præsten Nimb i Hallingdahl alle fødde af hver sin Søster hvorfra Slægtskaben til den afdøde reyser sig, skulle herom videre beviis behøves, udbedes deres Velbaarenhed gunstigen vilde tilkiendegive mig, hvad j saa maade fordres, hvorhos ieg ikke vil undlade at melde, at da min Fader og Farfader og Moder alle have boet og opholdt sig j Dannemark; hvor de ere fødde"

 

David Christian Nimb hadde altså en farbror i Hallingdal, som hadde vært sogneprest der. I følge Ål bygdebok het han Hans Nimb, levde 1713-1795, og var sogneprest i Ål 1774-95. Han er ukjent for meg.

Lensmann Michael Fredrik Nimb (1710-1769) hadde brødrene Jens (1699-1754), Hans Christian (1703-1769) og Johan Adolph (1709-1766), som alle var prester og født i Danmark. Deres far Hans Jensen Nimb var også sogneprest, f. i Christiania 1668, d. 1721. Hans Jensen Nimb og Else Dorthea Sommerfeldt skal ha hatt 6 barn. For øvrig – se debatt om Nimb her på DA.

 

Ellers legger jeg merke til at David Christian Nimb opplyser at hans ”fader, Farfader og Moder alle have boet og opholdt sig j Dannemark; hvor de ere fødde”. Da hans mor, Catharina Maria Christiansdatter Müller antagelig er født i Norge, lurer jeg på om han her mener sin farmor, Else Dorthea Sommerfeldt? Hvis ikke, er opplysningen interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers legger jeg merke til at David Christian Nimb opplyser at hans "fader, Farfader og Moder alle have boet og opholdt sig j Dannemark; hvor de ere fødde". Da hans mor, Catharina Maria Christiansdatter Müller antagelig er født i Norge, lurer jeg på om han her mener sin farmor, Else Dorthea Sommerfeldt? Hvis ikke, er opplysningen interessant.

 

 

Ja, du har rett i antagelsen: Fader, fa(de)rs Fader og (faders) Moder og ikke Fader, Moder og Fa(de)rfader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arveskifte etter Regine Marie Celius ble avholdt 14.-16.oktober 1716 på gården Berg i Land. Skiftebrevet eksisterer som løsdokument på Statsarkiver i Hamar. (Se omtale i BOKA OM LAND XV ØSTSINNI s.603).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger, skal sjekke dette.

 

Jeg har hittil ikke funnet noen opplysninger som avslører Regina Marie Celius' bakgrun.

I Sunnfjord var det en fogd ved navn Hans David (Davidsen?) Celius. Han og ektefellen, Elsebe Larsdatter Wilchen Withmann (Withmann etter stefaren) skal ha hatt sønnen Hans David Celius, f. 1681 el. 1684, sogneprest til Øksnes, Sunndal, og datteren Catharina Margrethe Celius, f. ca 1680, gift 1707 i Bergen med Peder Baltzersen Wittrup. Jeg tror ikke Regina Marie er datter av Hans David og Elsebe, da ingen av hennes barn er oppkalt etter disse (se #1). Men det kan likevel være en slektsforbindelse.

 

Lenker:

RENTEKAMMERETS NORSKE BESTALLINGER 1660-1814 C-F

Debatt: Fuldmægtig Celius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Denne tråden har ligget i dvale en stund, men jeg har ikke gitt opp å finne opphavet til Regina Marie Celius. Jeg kommer tilbake med mer om henne etter hvert.

 

Det ene spørsmålet i denne tråden har jeg i alle fall fått svar på – hvem Christiane Riis er datter til, og jeg oppsummerer noe av det som har kommet fram:

 

Krigskommisær Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter hadde følgende kjente barn:

 


  1.  
  2. Paul (Povel) Riis (1671-1726), sogneprest, gift med Maren Stockfleth, datter av Margrethe Olsdatter Mechlenburg og sogneprest Christopher Jacobsen Stockfleth.
  3. Maria Riis (1682-1738), gift med sorenskriver Christian Sommerfeldt, sønn av Else Michelsdatter Storm og sogneprest Hans Hansen Sommerfeldt.
  4. Peter Mathias Riis (ca 1683-1741), premierløytnant, gift med Ide Wisløff, datter av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.
  5. Christiane Riis (1685-1750), gift med sorenskriver Niels Wisløff, sønn av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.
     

Det er vel store muligheter for at det er flere søsken mellom Paul og Maria, siden det er 11 år mellom dem. Kanskje kan kanselliråd Michael Riis plasseres her? Han var gift 2 ganger: 1. Maren Hansdatter Tysch, 2. Christiane Charlotta von Bülow.

Kanselliråd Michael Riis var fadder for Karen Hedevig Pay og major Jacob Andreas Riis' sønn Christian Michael i 1738 - og Jacob Andreas var sønn av Paul.

 

Hans Bertelsen Holst er en eldre halvbror til søskenflokken, deres mor Kristine Hansdatter var først gift med Bertel Pedersen Holst. I følge skiftet etterlot han seg to døtre:

Sophie Amalia Holst, gift med prost Abelsted, og Christine Holst, gift med sogneprest Paul Hammer. Det siste parets datter, Maren, ble gift med Conrektor i Christiania, Peter Paulsen Rødder - se debatt: Hieronymus Heydecker og Maren Rødder

 

---------------------------------------

 

Er det noen som vet når og hvor Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter døde?

 

Ellers gjør jeg oppmerksom på det spennende skiftet i #7 - etter jomfru Kristine Riis, datter av Ide Wisløff og Peter Mathias Riis - som inneholder mange navn og slektsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kanselliråd Michael Riis’ etterkommere ikke er nevnt i skiftet fra 1795, kan han likevel være sønn av Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter. Det er, så vidt jeg forstår, flere arveberettiget som ikke er nevnt.

 

Michael Riis er oppført som eier av Nørlund slott 1737-1739, og hans 2. kone, Christiane Charlotte von Bülow er oppført som eier i 1739. Michael døde, som før nevnt, ved forlis på hjemreise fra Danmark 2. feb. 1739.

 

Michael Riis var altså gift to ganger: 1. Maren Hansdatter Tysch, 2. Christiane Charlotta von Bülow.

 

Tre barn er nevnt i hans skifte i 1740 i følge Nygaards sedler:

 


  1.  
  2. Kristine Marie Riis, gift med major Pierre Poumeau (Fra 1. ekteskap)
  3. Engel Gotfred Riis, 8 år (Fra 2. ekteskap)
  4. Johanne Kristine Riis, 5 år (Fra 2. ekteskap)

 

Da Christiane Charlotte von Bülov døde i 1754 i Skive i Danmark, er det oppgitt at Engel Gotfred er 21 år og sekretær i det kongelige danske kanselli, og at Johanne Kristine bor hjemme. Kilde: Nygaards sedler.

 

Kristine Marie Riis og Pierre Poumeau bodde i Norge. Det var begravelse etter Kristine Marie Riis 9. feb. 1751 i Akershus slottsmenighet.

 

I følge Ovenstad døde Pierre Poumeau ca 1790, se vedlagt bilde.

Jeg vet ikke om de fikk barn, finner ikke noen med navnet Poumeau i 1801-tellingen.

 

Politiker, redaktør og offiser Pierre Poumeau Flor må være oppkalt etter Pierre Poumeau, generalen var en av fadderne da Flor ble døpt i Akershus slottsmenighet 17. sept. 1775.

post-232-0-31171500-1316982905_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg mottatt arveskiftet etter Regine Marie Celius - som er på hele 130 sider! Her er det mange spennende opplysninger å finne, som jeg kommer tilbake til.

 

Skiftet ble avholdt på Berg i Land 14-16 okt. 1716 ved sorenskriver Christian Sommerfeldt, da sorenskriver Niels Wisløff selvsagt var inhabil. Dette skiftet eksisterer kun som løsdokument, og er dermed ikke å finne i skifteprotokollen for Hadeland, Land og Valdres eller skifteprotokoll for Toten, Vardal og Biri.

 

Det er Lars Ove Wangensteen som har scannet skiftet - en stor takk til han!

 

Skiftet kan lastes ned her: Wangensteen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sølvbeger er nevnt i boet, 8 lodd tungt, med inskripsjonen Ovidie Christine von Gabel (s. 6). På side 127 er begeret nevnt på nytt, og her er navnet skrevet Ovidia Christiana von Gabel.

 

Slike funn i skifter er interessante, og jeg lurer jo på hvordan sølvbegeret har havnet i dette boet.

 

Ovidia Christine von Gabel var gift med amtmann Iver von Ahnen, og hun skal visstnok ha vært enke da de giftet seg.

Hvem var hennes foreldre, hvis hun var gift to ganger - hvem var hennes første mann, og hadde hun etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en gang glad for mine bøker av Svein Tore Dahl. Boka "EMBETDMENN I MIDT-NORGE I TIDEN 1660-1700" gir i alle fall svaret på hvem Ovidia Christine von Gabels foreldre var - nemlig visestattholder Fredrik von Gabel og Anne Juul. Ovidia Christine døde i 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål du tar opp, Lars Ove. Jeg har også tenkt at sølvbegeret har kommet inn i boet ved arv, men Ovidia Christine hadde, så vidt jeg forstår, søsken som ville arvet henne, hvis hun selv ikke hadde barn. Kan sølvbegeret ha vært en gave? I alle fall er det en forbindelse mellom Regine Marie Celius og Ovidia Christine von Gabel.

 

Finner få opplysninger om personen Ovidia Christine von Gabel, hun skal være født på 1680-tallet, mao omtrent på samme alder som Regine Marie.

 

Debatter om Gabel:

__fromsearch__1#entry754393"][#4737] Gabel, Trondheim

[#4854] Slekten Holck i Lillefosen (Kristiansund) og Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter et evt. skifte, men har dessverre ikke funnet noe. Går ut fra at hun døde i Trondheim - eller kanskje Molde? Kirkebøker mangler for denne perioden.

 

-----

 

I boet er det ramset opp mye gull og sølv, både smykker og annet gods. Flere saker har inngraveringene RMC eller NW og RMC, som jo er initialene til ekteparet.

Men en liten gullring bærer bokstavene F.C. (s. 5), og C'en er det fristende å tro står for Celius.

post-232-0-67510200-1317134981_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en liten gullring bærer bokstavene F.C. (s. 5), og C'en er det fristende å tro står for Celius.

 

På siden 114 er denne ringen nevnt igjen, nevnt under det som jeg oppfatter som datteren Frederica Chatarina Wisløfs arv - og her står det at bokstavene er F.C.W. Hvis dette er hennes ring i utgangspunktet, hvorfor er den tatt med i boet til foreldrene? Var det vanlig?

post-232-0-86251500-1317136610_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sølvbeger er nevnt i boet, 8 lodd tungt, med inskripsjonen Ovidie Christine von Gabel (s. 6). På side 127 er begeret nevnt på nytt, og her er navnet skrevet Ovidia Christiana von Gabel.

Slike funn i skifter er interessante, og jeg lurer jo på hvordan sølvbegeret har havnet i dette boet.

 

Sølvbegeret er altså nevnt i skiftet etter Regine Marie Celius i 1716.

 

Den eneste lille forbindelsen jeg finner mellom Ovidia Christine von Gabel og Regine Marie Celius, går via Niels N. Wisløffs bror, Thomas.

Thomas N. Wisløff var gift med Cecilia Petersdatter.

 

Wisløffs slektsside opplyses det at Cecilia Petersdatter var i Statdholder Gabels hus i 1700. Dessverre oppgis ingen kilde for dette. Hvor kan man finne slike opplysninger?

 

Thomas N. Wisløff og Cecilia Petersdatter døpte sin tredje datter, Ovidia Christina i Domkirken, Trondheim 1. mai 1706. Som fadder finner vi Ovidia Christine von Gabel, her ført som ”Velbårne Frue Hr. Estats Raads.”

 

Ovidia Christine von Gabel debuterte som fadder i Domkirka 30. mars 1706. Hun var denne dagen fadder både til Holger Birch og Lisbets Hansdatters barn, Lisabeth Sophia, og til Magister Giert Bonsach og Sidzel Hornemands datter, som også fikk navnet Ovidia Christina.

 

Her blir hun kalt både Høyedle og Velbårne Frue, så å kalle opp en slik dame var vel populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigskommisær Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatter hadde følgende kjente barn:

  1. Paul (Povel) Riis (1671-1726), sogneprest, gift med Maren Stockfleth, datter av Margrethe Olsdatter Mechlenburg og sogneprest Christopher Jacobsen Stockfleth.
  2. Maria Riis (1682-1738), gift med sorenskriver Christian Sommerfeldt, sønn av Else Michelsdatter Storm og sogneprest Hans Hansen Sommerfeldt.
  3. Peter Mathias Riis (ca 1683-1741), premierløytnant, gift med Ide Wisløff, datter av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.
  4. Christiane Riis (1685-1750), gift med sorenskriver Niels Wisløff, sønn av Elisa Nielsdatter Muus og bytingskriver Niels Thomasen Wisløff.

Det er vel store muligheter for at det er flere søsken mellom Paul og Maria, siden det er 11 år mellom dem. Kanskje kan kanselliråd Michael Riis plasseres her? Han var gift 2 ganger: 1. Maren Hansdatter Tysch, 2. Christiane Charlotta von Bülow.

Kanselliråd Michael Riis var fadder for Karen Hedevig Pay og major Jacob Andreas Riis' sønn Christian Michael i 1738 - og Jacob Andreas var sønn av Paul.

 

Hans Bertelsen Holst er en eldre halvbror til søskenflokken, deres mor Kristine Hansdatter var først gift med Bertel Pedersen Holst. I følge skiftet etterlot han seg to døtre:

Sophie Amalia Holst, gift med prost Abelsted, og Christine Holst, gift med sogneprest Paul Hammer. Det siste parets datter, Maren, ble gift med Conrektor i Christiania, Peter Paulsen Rødder - se debatt: Hieronymus Heydecker og Maren Rødder

 

Jomfru Anna (Anne) Riis er fra 1700 flere ganger brukt som fadder på Toten, f.eks til fogd Johan Nernsts datter, Hillebor som ble døpt 3. mars 1701. Flere ganger er hun fadder sammen med magister Hans Holst og hans frue. I 1702 dukker jomfru Christiana Riis opp som fadder sammen med jomfru Anna Riis og Hans Holst m/ frue.

 

Jeg tror Anna må være søster til Paul, Maria Peter Mathias og Christiane.

 

På Toten 16. jan. 1704 blir hun forlovet, og gift 21. mai s.å., med Hr. Engebert Evensen Trygstad. Og her kommer det fram at hun heter Anna Jacobsdatter Riis.

Forlovere: Hr. Even paa Biri, og Mag. Pol Riis paa Ringsager (som nok er sogneprest Paul Jacobsen Riis).

 

Hr. Engebret Evensen var sogneprest på Biri (etter sin far?). Er det noen som kjenner til denne presten, og om han og Anna hadde etterkommere?

 

Trolig har Anna og Christiane Riis bodd hos sin halvbror Hans Bertelsen Holst (f. 1662), som var sogneprest på Toten i 30 år, fra 1694 til 1725, og prost over Hadeland og Ringerikes prosti. Han var gift med Catharine Hedevig Compoteller.

Skifte 1726: Oppland fylke, Hadeland, Ringerike og Toten prosti, Skifteprotokoll 2 , 1717-1744, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Toten 16. jan. 1704 blir hun forlovet, og gift 21. mai s.å., med Hr. Engebert Evensen Trygstad. Og her kommer det fram at hun heter Anna Jacobsdatter Riis.

Forlovere: Hr. Even paa Biri, og Mag. Pol Riis paa Ringsager (som nok er sogneprest Paul Jacobsen Riis).

Hr. Engebret Evensen var sogneprest på Biri (etter sin far?). Er det noen som kjenner til denne presten, og om han og Anna hadde etterkommere?

 

Militærrulle år 1697 - Toten, Biri og Vardal viser at Hr. Even på Biri het Even Anderssen. Denne sognepresten er trolig far til sogneprest Engebret Evensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest til Biri, Engebret (Engelbret) Evensen skriver seg som Engebret Trygstad viser ekstraskattmanntallet 1711.

 

Legger ved bilde av protokollen som underskrives av P. Riis (Paul Jacobsen Riis). E. Trygstad (Engebret Evensen) og Christian Sommerfelt. (De to siste er gift med søstre av Paul J. Riis). Se siste side av ekstraskattmanntallet 1711.

post-232-0-95144200-1317502477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærrulle år 1697 - Toten, Biri og Vardal viser at Hr. Even på Biri het Even Anderssen. Denne sognepresten er trolig far til sogneprest Engebret Evensen.

Sogneprest til Biri, Engebret (Engelbret) Evensen skriver seg som Engebret Trygstad viser ekstraskattmanntallet 1711.

 

Kyrkjestol for Biri prestegjeld 1682-1722 viser at Hr. Even til Biri skrev seg for Even Anderssen Trygstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.