Gå til innhold
Arkivverket

Engelhart Axelsen f 28.febr 1876

Ingri Ahlsen
 Del

Recommended Posts

Augustinus Engelhart Axelsen (Akselsen) f 28.febr 1876 i Kristiania, finner jeg i Folketellingen for Fet kommune i 1910. Han er tømmerhugger, ugift, bor på Norum af Hektner. Har lett i kirkebøker etter vielse, dødsfall - finner han ikke. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, han er i Fet også i 1900. Han er født i Kristiania, men jeg tror foreldrene døde tidlig, og at han ble "sendt bort". Har heller ikke funnet konfirmasjonen, hverken i Kristiania eller i kommunene rundt Fet. Men hvor han blir av etter 1910 forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Takk for henvisninger. Jeg har søkt litt mer på Engelhart og hans familie. Foreldrene (Axel og Olufine Arnesen) fikk støtte fra fattigvesnet 26.4.1881 http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania.

Jeg antar at Engelhart og hans to brødre ble sent til forskjellige kommuner rundt Kristiania gjennom fattigvesnet - antar faren døde ca 1881-82 , Olufine er enke i 1882 (adresselister/Kr.ia, i Strandgt. 3b). Ingen i denne familien er reg. på folketellingen i Kristiania 1885. Engelharts bror Axel Oscar (f 23.11.1874) blir konfirmert i Jevnaker/Lynner 11.5.1890 (drar til Amerika senere i 1890, men jeg vet ikke mer) og broren Gustav Adolf (f 9.9.1877) konf. i Ås 2.10.1892 (vet ikke hvor det ble av han seinere - ikke reg på folketelling 1900).

Det kunne også vært interessant å vite om de tre brødrene virkelig ble registret av fattigvesnet, splittet opp og sendt bort hver til sine familie. Og selvfølgelig hvor det ble av dem seinere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.